Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 och SB80-DX problem!!

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Har en D200 och just nu en SB80-DX blixt, och den vill inte fungera alls till min D200. Kan köra den på manuellt, på både blixt och kamera. Då funkar det. Men köra M på både kamera och blixt känns som lite overkill. Varför fungerar inte de andra lägena? Jag får inte fram alla "modes" i blixten ens.

Hjälp!

edit... står rear och slow rear i lcd.

I-tll

Det är vad jag vet olika ljusmätnings system.
Det är d-tll i dx-80 och i-tll i D200 och de nya blixtarna, ex sb-600/800.
Det kanske är tvärtom, kom inte riktigt ihåg men så är det. jag måste tex köra manuellt när jag använder en sb-800 till min D100.
Grattis till din D200 förresten :)

Mvh

johan_w skrev:
Har en D200 och just nu en SB80-DX blixt, och den vill inte fungera alls till min D200. Kan köra den på manuellt, på både blixt och kamera. Då funkar det. Men köra M på både kamera och blixt känns som lite overkill. Varför fungerar inte de andra lägena? Jag får inte fram alla "modes" i blixten ens.

Hjälp!

edit... står rear och slow rear i lcd.

Lätt, din kamera är inte kompatiblel med den blixten.

SB-600/SB-800 är det som gäller (alternativt någon pirat omd et finns någon som funkar til D200).

Övriga äldre blixtar blir just manuella.

Re: I-tll

PontaP skrev:
Det är vad jag vet olika ljusmätnings system.
Det är d-tll i dx-80 och i-tll i D200 och de nya blixtarna, ex sb-600/800.
Det kanske är tvärtom, kom inte riktigt ihåg men så är det. jag måste tex köra manuellt när jag använder en sb-800 till min D100.
Grattis till din D200 förresten :)

Mvh

Hmm, googlade lite och kom fram till samma sak som du sa. Jäkla skit! Nu måste jag köpa en Sb800 ockxå eller SB600

Inte kört så mycket blixt manuellt i min dag. Ska köra porträtt. Finns det någon bra "how to" där ute hur man kör manuellt? Denna fråga är till alla som läser denna tråd... :)

Ställ blixten på läge "Auto". Då doserar den ljuset med blixtens inbyggda fotocell. Funkar ofta ganska hyfsat och är absolut smidigare än manuell blixt när det händer saker.

jimh skrev:
Ställ blixten på läge "Auto". Då doserar den ljuset med blixtens inbyggda fotocell. Funkar ofta ganska hyfsat och är absolut smidigare än manuell blixt när det händer saker.

Hmm, HUR?
Bara M funkar för mig.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto