JohanOlovsson
Aktiv medlem
Hur kam man få IR bilder med en d200? om det ens går..?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Se istället Bjørn Rørsletts test: http://www.naturfotograf.com/D200_rev05IR.html där har du svart på vitt. Slutare 1/120 F/8 låter som en modifierad kamera...Ventileit skrev:
Jag tycker det låter konstigt om D200 skulle vara helt blockerad för det infraröda ljuset?. Har du testat att skjuta med D200 genom ett IR filter?. Jag kör IR med D70 och det fungerar hur bra som helst ... får till och med så korta slutartider att jag i vissa fall kan köra handhållet.
Edit: Det finns bevis här på fs.se att D200 och IR fungerar, sök på "D200 Hoya R72" eller "D200 IR" så kan du se några exempel. Finns ett par exempel där dom kört:
Slutare: 1/120
Bländare: 8
Av dom siffrorna att döma verkar det fungera alldeles utmärkt att köra IR med D200.
Ventileit skrev:
Jag tycker det låter konstigt om D200 skulle vara helt blockerad för det infraröda ljuset?. Har du testat att skjuta med D200 genom ett IR filter?. Jag kör IR med D70 och det fungerar hur bra som helst ... får till och med så korta slutartider att jag i vissa fall kan köra handhållet.
Edit: Det finns bevis här på fs.se att D200 och IR fungerar, sök på "D200 Hoya R72" eller "D200 IR" så kan du se några exempel. Finns ett par exempel där dom kört:
Slutare: 1/120
Bländare: 8
Av dom siffrorna att döma verkar det fungera alldeles utmärkt att köra IR med D200.
SmurfMolly skrev:
Jag har testat IR med min D200 men det känns meningslöst.. sålde tom mitt IR filter. Det blir inte bra helt enkelt.
Det inbyggda filtret framför sensorn. Läs Davids länk.JohanSandin skrev:
Vad kan vara skillad?
jimh skrev:
Det inbyggda filtret framför sensorn. Läs Davids länk.
D2x är inte heller någon direkt idealisk IR-kamera, men tydligen snäppet bättre än D200. Skall man köra IR seriöst utan att modifiera kameran är äldre kameror bättre.
JohanSandin skrev:
Jo jag vet om filtret. Men är filret annorlunda till det i d200an? Faktamässigt.
Aha, där ser man. Kul att det blir så bra med R72, för jag har nämligen ett sånt själv. Dock har jag inte testat det på D200 än (som är inne på service), men det vad dunderbra till D50.POG skrev:
Tack, tack. Det är ett Hoya R72. Anledningen till att grönskan inte blir så extremt vit kan möjligen också bero på årstid och ljusförhållandet. Samtliga bilder är tagna i höstas, Drottningholmsbilden på eftermiddagen, skärgårdsbilden en mulen morgon och bilden från Hagaparken även den en eftermiddag. Försommarbilder med "ny grönska" blir väl oftare mer vita i grönskan. Se'n gäller det väl också att ha rätt vinkel mot solen. Det är bara att experimentera tills man är nöjd. Men kul är det...trots lååånga exp.tider.