Annons

D200 Ir?

Produkter
(logga in för att koppla)
Näst intill omöjligt.

Filtret framför sensorn måste bort.
Det finns inlägg om IR fall du söker i forum samt ett företag som faktiskt utför ingreppet. Garantin ryker dock.

/AnWi

Jag tycker det låter konstigt om D200 skulle vara helt blockerad för det infraröda ljuset?. Har du testat att skjuta med D200 genom ett IR filter?. Jag kör IR med D70 och det fungerar hur bra som helst ... får till och med så korta slutartider att jag i vissa fall kan köra handhållet.

Edit: Det finns bevis här på fs.se att D200 och IR fungerar, sök på "D200 Hoya R72" eller "D200 IR" så kan du se några exempel. Finns ett par exempel där dom kört:
Slutare: 1/120
Bländare: 8

Av dom siffrorna att döma verkar det fungera alldeles utmärkt att köra IR med D200.

Senast ändrad:
Ventileit skrev:
Jag tycker det låter konstigt om D200 skulle vara helt blockerad för det infraröda ljuset?. Har du testat att skjuta med D200 genom ett IR filter?. Jag kör IR med D70 och det fungerar hur bra som helst ... får till och med så korta slutartider att jag i vissa fall kan köra handhållet.

Edit: Det finns bevis här på fs.se att D200 och IR fungerar, sök på "D200 Hoya R72" eller "D200 IR" så kan du se några exempel. Finns ett par exempel där dom kört:

Av dom siffrorna att döma verkar det fungera alldeles utmärkt att köra IR med D200.
Se istället Bjørn Rørsletts test: http://www.naturfotograf.com/D200_rev05IR.html där har du svart på vitt. Slutare 1/120 F/8 låter som en modifierad kamera...

Ventileit skrev:

Wunderbart! ;D
Tack! :)
'
Jag beställde just ett Hoya r72 ;)

Senast ändrad:
SmurfMolly skrev:
Jag har testat IR med min D200 men det känns meningslöst.. sålde tom mitt IR filter. Det blir inte bra helt enkelt.

Vad menar du? ska jag avbeställa det redan? :p Om jag säger så här. Alla som har haft med IR bilder att göra känner säkert till en viss Istvan eller vad han nu heter, här på FS. Han använder ju av sig en D2x, med ett r72 (om jag kommer ihåg rätt). Hans bilder är ju rent sagt underbara. Vad kan vara skillad? Filtrets kvalitet/effekt, eller fotografens kunskaper?

JohanSandin skrev:
Vad kan vara skillad?
Det inbyggda filtret framför sensorn. Läs Davids länk.

D2x är inte heller någon direkt idealisk IR-kamera, men tydligen snäppet bättre än D200. Skall man köra IR seriöst utan att modifiera kameran är äldre kameror bättre.

Herr Rørslett skriver att man får ungefär 4 steg längre slutartider än med D70, vilket betyder 16 gånger. Det i sig behöver alltså inte skapa några större problem om man fotar dagtid med stativ.
Däremot blir nog det spektrala omfånget betydligt snävare, och effekten kanske därför inte lika bra.
Att demontera filtret framför sensorn är nog inte att rekommendera om man vill kunna använda kameran till vanlig fotografering också.

Antagligen så funkar det fint att fota IR med D200, vilket vi kan se exempel på, även om resultaten inte blir fullt lika bra som med D70.
De filter som Rørslett använt är också kraftigare än Hoya R72 om jag förstått det rätt, och klipper lägre i frekvensspektrat. Alltså kanske R72 inte ger fullt lika långa slutartider.

jimh skrev:
Det inbyggda filtret framför sensorn. Läs Davids länk.

D2x är inte heller någon direkt idealisk IR-kamera, men tydligen snäppet bättre än D200. Skall man köra IR seriöst utan att modifiera kameran är äldre kameror bättre.

Jo jag vet om filtret. Men är filret annorlunda till det i d200an? Faktamässigt.

JohanSandin skrev:
Jo jag vet om filtret. Men är filret annorlunda till det i d200an? Faktamässigt.

Ja, filtret i D200 är bättre än filtret i D70 på att sålla bort oönskat ljus.
Som oönskat ljus räknas bl.a. IR. Därav mitt tidigare inlägg.

D70 tillhör, om jag minns rätt, en av de bättre kamerorna för IR-foto.

Det finns dock företag som utför ingreppet. Leta bland forumen så hittar du nog. Jag är ganska säker på att det var på fotosidan jag läste det.

/AnWi

Visst går det att fota IR med D200. Ok, tiderna blir långa, men vadå...
D70 är bättre, dvs kräver inte lika långa tider.

Bifogar ett par bilder.

Bilagor

• _dsc1393-drottningholm-ir-s.jpg
    _dsc1393-drottningholm-ir-s.jpg
    55.2 KB · Visningar: 271
Mycket snyggt P-O! Det verkar som att grönskan inte blir fullt lika vit, men det behöver kanske inte vara nån jättenackdel. Skillnaden ser inte så stor ut ändå måste jag säga.
Vad har du använt för filter? Effekten beror troligen på hur effektivt detta filter stänger ute synligt ljus också. Är filtret många gånger ogenomträngligare för kortare våglängder än vad sensorfiltret är för längre, så blir ju IR-effekten ändå stark. Många IR-filter verkar ha en liten topp nånstans vid grönt, som kan ställa till det, då detta kommer att ge mer effekt om sensorfiltret är effektivare.

Tack, tack. Det är ett Hoya R72. Anledningen till att grönskan inte blir så extremt vit kan möjligen också bero på årstid och ljusförhållandet. Samtliga bilder är tagna i höstas, Drottningholmsbilden på eftermiddagen, skärgårdsbilden en mulen morgon och bilden från Hagaparken även den en eftermiddag. Försommarbilder med "ny grönska" blir väl oftare mer vita i grönskan. Se'n gäller det väl också att ha rätt vinkel mot solen. Det är bara att experimentera tills man är nöjd. Men kul är det...trots lååånga exp.tider.

/P-O

POG skrev:
Tack, tack. Det är ett Hoya R72. Anledningen till att grönskan inte blir så extremt vit kan möjligen också bero på årstid och ljusförhållandet. Samtliga bilder är tagna i höstas, Drottningholmsbilden på eftermiddagen, skärgårdsbilden en mulen morgon och bilden från Hagaparken även den en eftermiddag. Försommarbilder med "ny grönska" blir väl oftare mer vita i grönskan. Se'n gäller det väl också att ha rätt vinkel mot solen. Det är bara att experimentera tills man är nöjd. Men kul är det...trots lååånga exp.tider.
Aha, där ser man. Kul att det blir så bra med R72, för jag har nämligen ett sånt själv. Dock har jag inte testat det på D200 än (som är inne på service), men det vad dunderbra till D50.
Har du några problem med oskärpa? Jag tyckte att många av IR-bilderna blev väldigt "mjöliga" eller vad man ska säga. Jag antar att det helt enkelt beror på att den långa våglängden jäklas mer vid brytningen i linserna. Kollar man bara röd kanal på en vanlig bild så är den ju ruskigt oskarp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar