Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 fördelar med komprimerad NEF?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soulfinder

Aktiv medlem
Hej,

Kan ni förklara fördelarna att köra
ej komprimerade NEF bilder? mot att köra
komprimerad NEF?

hur stor är kvalite skillnaden?

Mvh
Nicklas

Som jag vet förlorar komprimeringen några nivåer. Man brukar säga att du får i praktiken ca 10 bit istället för 12. Det syns inte visuellt men kan märkas om man gör riktigt kraftiga nivåjusteringar. D70 har enbart komprimerade NEF filer. Jag har inte lyckats än att justera bilden så kraftigt att det börjar synas i 8-bit histogram. Alltså 8 bit (256 nivåer) – det är vad ett mänskligt öga kan urskilja.

Fördelar med komprimerad NEF är filstorlekar och bufferthantering. Om inte något av dem är problem för dig kör okomprimerat.

Man blir glad, ...när man tror att det bara får plats 234 filer på ett 4GB kort, och så får det plats fler....eftersom kameran inte klarar av att visa rätt anatl kvarvarande bilder när man slår på komprimeringen.

Min hårddisk på datorn blir glad....vi pratar ju ändå ganska stor utrymmesbesparing!

Litet tillägg till vad Timour sade om bufferthantering, eftersom bildfilerna blir mindre går det snabbare att skriva ned dem på minneskort och kameran blir snabbare redo att fylla bufferten.

Troligen inga problem för de flesta av oss, bufferten på en D200 är ganska stor.

Kanon, tackar för det bra svaren, är iof fortfarande kluven på vilket jag skall använda.

HD är inte problemet, det är 4gb som är flaskhalsen...

/Nicklas

supermax_fred skrev:
....eftersom kameran inte klarar av att visa rätt antal kvarvarande bilder när man slår på komprimeringen.
Gör den inte det? Det klarar det i alla fall min D70 efter FW uppdateringen. Det blir rejäl skillnad, typ två gånger.

maxzomborszki skrev:
... eftersom bildfilerna blir mindre går det snabbare att skriva ned dem på minneskort och kameran blir snabbare redo att fylla bufferten.
Det ingick i mitt uttryck "bufferthantering". :)

Om jag var du Niklas skulle jag skaffa mig ett kort till och/eller en portabel urtankningsenhet. Jag gillar att utnyttja sakerna för fullt även om i praktiken ser man ingen skillnad. :)

Om D200ans komprimering är lika skonsam som den i D70 skulle jag alltid köra komprimerad NEF. De enda gångerna jag hört någon trovärdigt ange en verklig betydelse av kvalitetsförlusten i komprimeringen är för astronomifoto.

timofej skrev:
Det ingick i mitt uttryck "bufferthantering". :)
Jo, jag förstod det, tänkte bara förekomma frågor med utvikningen. Det är inte alla som är tekniknördar som vi och vet vad bufferten innebär. ;-) (Fick förklara det senast i förrgår för en intresserad...)

Sen ska det ju tilläggas att man gärna bör skaffa ett någorlunda snabbt minneskort om man ska kunna utnyttja detta. Att stoppa in första generationens CF-kort i en D200 med sina monsterbildfiler är som att be om en påtvingad kaffepaus lite då och då. Som tur är så var det inte så stora så folk kanske inte får för sig sådana dumheter (1-4 bilder per kort brukar inte vara så lockande). :-D

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto