Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
D200, Continuous AF = suddigt
- Trådstartare johan_w
- Start datum
Zoso
Aktiv medlem
johan_w skrev:
Har en D200, och ett 70-200mm VR. Har kameran inställd på Continuous Autofocus. När personen går i mot mig, relativt långsamt på 2-4 meters avstånd får inte kombinationen focus utan bilden blir suddig.
Ska det vara så?
Nu har jag inte en D200'a utan en D2Hs men metoderna borde väl vara liknande.
Jag använder Gruppdynamisk autofokus (inställt att prioritera områdets mitt) i dom situationer du beskriver, då använder kameran tre punkter i längsriktningen samt tre i höjdriktningen (som ett kors) med mitten som prioritet, det gör att man sällan missar fokus på det man följer.
Sen har jag även kameran inställd på fokustracking med "lock on", det förhindrar att kameran fokuserar om när motivet skyms tillfälligt av passerade föremål, och jag har aldrig missat fokus med den metoden, även på snabba föremål, motorcyklar tex.
Så om din kamera missar fokus på gående människor så måste det vara något galet, men innan du sänder in kameran, testa lite till och se till att du har fokustracking med "lock on" inställt, samt välj gruppdynamisk autofokus.
mvh kent.
Senast ändrad:
Mankan G
Aktiv medlem
Hi folks
Jag använder oxå en D2 och gissar att D200 har samma funktion som jag använder.
Normalt sätt så innebär AF-C utlösarprioritet, mao slutaren utlöses oavsett motivet är i fokus eller inte. Har fått många suddiga bilder pga detta med mina tidigare kameror men på D2 finns det en inställning för hur kameran ska reagera vid kontinuerlig AF.
Den går att ställa i tre inställningar. Utlösarprioritet,
fokus och
en mix mellan dem.
Min har jag ställt på fokus, det betyder att slutaren inte utlöses förrän motivet är i fokus. För sportfotografer och i vissa andra situationer kan det vara bra med utlösarprioritet (eller en halvsuddig bild är bättre än ingen alls). Jag föredrar en skarp bild eller ingen alls. Kameran kan missa ändå men felprocenten minskar avsevärt. Om detta inte fungerar så bör du prova på en cykel eller bil som rör sig mer förutsägbart bara för att kolla så att kameran är ok.
I övrigt så är en gående männsika jättesvårt för kameran att fokusera på beroende på att vi rör oss ryckigt jämfört med en bil och därmed blir det svårt att förutse var skäpan ska ligga. Givetvis blir det enklare med mindre bländare pga det större skärpedjupet men om du använder en stor bländare som 1.4 - 2 så är skärpedjupet inte mycket att skryta med.
Mankan
Jag använder oxå en D2 och gissar att D200 har samma funktion som jag använder.
Normalt sätt så innebär AF-C utlösarprioritet, mao slutaren utlöses oavsett motivet är i fokus eller inte. Har fått många suddiga bilder pga detta med mina tidigare kameror men på D2 finns det en inställning för hur kameran ska reagera vid kontinuerlig AF.
Den går att ställa i tre inställningar. Utlösarprioritet,
fokus och
en mix mellan dem.
Min har jag ställt på fokus, det betyder att slutaren inte utlöses förrän motivet är i fokus. För sportfotografer och i vissa andra situationer kan det vara bra med utlösarprioritet (eller en halvsuddig bild är bättre än ingen alls). Jag föredrar en skarp bild eller ingen alls. Kameran kan missa ändå men felprocenten minskar avsevärt. Om detta inte fungerar så bör du prova på en cykel eller bil som rör sig mer förutsägbart bara för att kolla så att kameran är ok.
I övrigt så är en gående männsika jättesvårt för kameran att fokusera på beroende på att vi rör oss ryckigt jämfört med en bil och därmed blir det svårt att förutse var skäpan ska ligga. Givetvis blir det enklare med mindre bländare pga det större skärpedjupet men om du använder en stor bländare som 1.4 - 2 så är skärpedjupet inte mycket att skryta med.
Mankan
elgenper
Aktiv medlem
Ja, det är väl som svaren Du fick hos Fred Miranda, Du ligger på/utanför gränsen för kamerans kapacitet, helt enkelt; den är bra, men gör inte underverk....
Var själv i en liknande fotosituation i fredags, förresten, med min D200 + 18-200. Det var doktorspromotion i Lund, och min yngsta grabb fick en krans kryddgrönt på huvudet. Så jag var förstås där och plåtade processionen, alla som såg lite extra färgstarka ut. Jag stod väl ca 4 m ifrån, och andelen skarpa bilder var väl högst ca 65 - 70 %. Men en sådan procession s-k-r-i-d-e-r fram, det är inga högre hastigheter.
Här är en av de skarpare bilderna (ingen aning vilka personerna är), brännvidd 112, ISO 400, 1/160 s, f 5.6. (Jorå, grabben blev skarp också, som tur var...)
Var själv i en liknande fotosituation i fredags, förresten, med min D200 + 18-200. Det var doktorspromotion i Lund, och min yngsta grabb fick en krans kryddgrönt på huvudet. Så jag var förstås där och plåtade processionen, alla som såg lite extra färgstarka ut. Jag stod väl ca 4 m ifrån, och andelen skarpa bilder var väl högst ca 65 - 70 %. Men en sådan procession s-k-r-i-d-e-r fram, det är inga högre hastigheter.
Här är en av de skarpare bilderna (ingen aning vilka personerna är), brännvidd 112, ISO 400, 1/160 s, f 5.6. (Jorå, grabben blev skarp också, som tur var...)
Bilagor
Palletheking
Aktiv medlem
Jag har fått flera skarpa bilder i rörelse med betydligt högre hastighet än den du beskriver. Man får dock ta flera bilder och hoppas på att en eller ett par blir bra. Ingen kamera mig veterligen är bombsäker på rörliga motiv speciellt om rörelserna är ryckiga och ojämna. Jag har själv haft en D200, men i jämförelse med min gamla F100 så var F100:an något snabbare. Jag skulle tro att D200 ligger någonstans mittimellan de analoga modellerna F80 och F100 i focushastighet. För bästa resultat skall du nog ha kameran inställd på continuerlig bildtagning. Jag måste också tillägga att kameran har svårare att träffa rätt om motivet är nära, förmodligen pga mindre skärpeomfång. Med dagens teknik är det relativt enkelt att ta ut marginalerna och efterbeskära till rätt utsnitt.johan_w skrev:
Har en D200, och ett 70-200mm VR. Har kameran inställd på Continuous Autofocus. När personen går i mot mig, relativt långsamt på 2-4 meters avstånd får inte kombinationen focus utan bilden blir suddig.
Ska det vara så?