Annons

D200 + 50mm 1.4 = dålig autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik Davidsson

Aktiv medlem
Har problem med autofokusen på ett 50mm 1.4.
Ägde först en D70 med kitoptik vilken fokuserade utmärkt, köpte sen 50mm 1.4 men tyckte att den inte fokuserade bra, kanske lite back-fokus + att den missade ofta och gnagde mellan ändlägena på ett sätt som gör en galen. Att fokusera sakta gående småbarn är omöjligt, fokusen hänger inte med.

Har läst på nätet att det ska vara snabb autofokus med detta objektiv.

Ok, då köper jag väl en d200 då som ska ha bättre autofokus. Nix, problemet kvarstår, fokusen missar ofta. Om jag ställer in d200 på Dynamisk AF med prioritet på närmsta motiv så funkar det något bättre, men inte klockrent.

Vad kan det vara för fel?

Kan objektivet vara defekt?

Är det nån inställning jag missat?

Är det dåliug autofokus med detta objektiv?

Vilket objektiv ska jag köpa för att få supersnabb autofokus på d200? Allt mellan 20 och 85 mm är intressant, bara jag får supersnabb fokusering.

Du bör få snabb autofokus med ditt 50/1,4, det har jag med mitt både på D50 och D200.
Så därför gissar jag att det är något mekaniskt hos ditt objektiv som inte är riktigt som det ska.

Vill du ha supersnabb AF får du gå över till AFS, HSM osv.

Hmm, AF bör ju vara säkrare ju större ljusstyrka objektivet har? Alltså nåt lurt i så fall....

Kör du med den mittre fokuspunkten? Det är den enda som är av korstyp på både D70 och D200 och den är betydligt bättre än de andra fokuspunkterna.

Du verkar köpa nya grejer hela tiden för att lösa problemet. En drömkund för Nikon. Är det inte bättre att låta Nikon kolla upp hus och objektiv? Jag hade fokusproblem och åkte till Nikon i Upplands väsby. Dom fixade det medan jag drack kaffe. Det går säkert inte så snabbt om man skickar grejerna men det är säkert en dröm jämfört med Canon. Lämnade in min 30D i förrgår och får räkna med ca 6 veckors väntetid på service!

jag hade ett liknande problem med min d70, ta med dig kameran och objektivet till nikon center i upplands väsby så fixar dom det...... ja eller skicka dit det....

/Nicklas

Du bor ju i Årsta!

Lasses kameraservice (auktoriserad) i Saltsjö-Boo är riktigt bra och snabb.

Bara över Skurusundsbron och vänster till Björknäs torg 1. (08/715 54 45)

Var där för en vecka sedan och fick min backfokus fixad på direkten.

(Kom på morgonen när de öppnar sen åker du vidare genom Gustavsberg och ut till Ingarö. Sväng av till naturreservatet Björnö och parkera. Följ skylten till Torpesand ca. 300 meter och upplev ett av Stockholmstraktens absolut finaste badplatser med sandstrand eller klippor.

Åk tillbaka och hämta kameran efter 2-3 timmar.)

Tack för alla tips !

Nu har jag i alla fall köpt en 17-55 vilken ger knivskarpa bilder på min d200.

Ligger backfokusproblemen i optiken, är det den man justerar? Jag vill ju inte justera nått i kameran som fungerar utmärkt med andra objektiv.

d70 + 18-70 skarp
d70 + 50mm, ej skarp

d200 + 17-55 superskarp
d200 + 50mm, ej skarp

Objektivet är bara ett halvår så jag kanske kan reklamera det.

Det var just det jag justerade. Det tar en kvart drygt på en serviceverkstad. Sedan kan väntetiden vara lång om man skickar grejerna - det vet jag inte. Kolla med Nikon support i Upplands Väsby. "Det är bara att komma hit med grejerna, eventuellt kan vi fixa det direkt" blev svaret.

Henrik Davidsson skrev:

Ligger backfokusproblemen i optiken, är det den man justerar? Jag vill ju inte justera nått i kameran som fungerar utmärkt med andra objektiv.

d70 + 18-70 skarp
d70 + 50mm, ej skarp

d200 + 17-55 superskarp
d200 + 50mm, ej skarp

Objektivet är bara ett halvår så jag kanske kan reklamera det.

Fokusproblem kan ligga både i huset eller i optiken men i ditt fall verkar det ju helt klart ligga i optiken. Enligt en servicetekniker jag känner är just autofokusproblem luriga. Canon t.ex. vill ha in både hus och objektiv för att matcha autofokus med det det aktuella kamerahuset. På Nikon vet jag att dom mäter huset med ett referensobjektiv som är exakt. Och vad jag vet så är det just ett 50/1.4.

Gör dig av med optiken och köp Zeiss 50mm 1.4 istället.

Så slipper du det mesta av vad oskärpa heter.

Själv har jag börjat tröttna på Nikons halvadana
gluggar, (som skall vara bra) och köper Sigma eller annat, om dem gör optik med samma bränvidd som är bättre.

kan ta Nikkor 24mm som ett exempel. Köpte Nikkor 24mm AF 2.8. Den är ganska okej bortsett från närgränsen på 30cm, som jag snabbt retade mig på, då det blev onödigt krångligt att ta bra närbilder.

Hörde talas om Sigma's 24mm 2.8 med macro 18cm. Fick av en slump sen tag på just den optiken, men som AiS.

Den är skarpare, hanterar motljus bättre, ger finare färger. och vad gyggkvaliten beträffar är den minst lika gedigen som Nikons egna manuella objektiv.

Till och med Nikkor 35mm 1.4 har svårt att matcha dess skärpa, och från att ha varit min standard-optik lämnas den nu oftast hemma.

Senast ändrad:
Bara en liten brasklapp. Jag har ETT Sigmaobjektiv. Inget annat objektiv har felfokuserat och åkt tillbaka på service. Så tyvärr - att köpa Sigma tror jag inte är den självklara lösningen.

Däremot har jag haft fokusproblem med två hus. Ett Nikon och ett Canon.

Det verkar ju osannolikt att jag skulle ha fokusproblem på två nya kamerahus, som dessutom funkar bra med övriga objektiv. Jag har garanti kvar på 50mm så jag får väl åka till Scandinavian Photo och lämna in det.

Kan man lämna objektiv till Nikon direkt kanske?

Jag håller med om att optiken inte är toppklass. Skärpan under f2.8 är oacceptabel, i alla fall på mitt exemplar, speciellt om man går nära, vilkjet man ju gärna gör när man försöker använda det som en porträttoptik.

Högst på min önskelista från Nikon ligger ett ljusstarkt 55mm, med fin bokeh, och bra närgräns.

Slowfinger skrev:
Bara en liten brasklapp. Jag har ETT Sigmaobjektiv. Inget annat objektiv har felfokuserat och åkt tillbaka på service. Så tyvärr - att köpa Sigma tror jag inte är den självklara lösningen.

Det var bara ett råd, då det är allmänt känt att Nikkorn står sig slätt jämfört med Zeissen.

Likaså i fallet med 24mm, vilket jag har konstaterat.

Japp. Ville bara att stackars Henrik skulle slippa köpa ännu mer grejer för att fixa ett problem som serviceverkstan borde fixa gratis.

Mitt fel låg i 18-70 optiken och inte i huset. Trots detta var det i huset justeringen gjordes.

Frågade oroligt om inte detta då påverkade min övriga och helt problemfria optik.

Fick svaret att om de justerar huset för att lira med en speciell optik så påverkar inte det något annat. Min 70-200 var lika perfekt innan som efter justeringen.

Däremot verkar det som om de vill ha hus och all optik för kontroll då det går snabbt.

Ibland justerar man endast optik, ibland hus och ibland båda. Jag hade en ganska svår backfokus att justera med stort fel vid 18 för att bli mindre vid 70.

Ovanstående är ett skäl till att inte köpa piratoptik.

Tvivlar på att man kan skicka både Nikon-hus och Sigmaobjektiv till Zieger (Sigma service) för justering tillsammans.

Finns en gammal tråd om detta med en frilansfotograf som hade ett elände med felfokus på ett Sigma. Det var en följetong och jag tror att det slutade med att han fick lämna tillbaka det.

Men, men - jag tror inte att det går att säga att varken Nikon eller "piratoptik" kan rekommenderas. Har man osis så har man. Men ärligt talat tror jag att det är enklare att åtgärda fel om både hus och optik är av samma märke.
Fick själv skicka mitt Sigmaobjektiv till Zieger för uppgradering för att det skulle fungera med "tumfokus" på D200. Det tog två månader av väntan. Hädanefter blir det bara originaloptik. Jag vågar inte chansa...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto