Annons

D200/30D, det slutgiltiga beslutet.

Produkter
(logga in för att koppla)

35mm

Aktiv medlem
Bokade en 30D samma dag som den släpptes och i talande stund ligger det en reserverad till mig i en närbelägen butik i Stockholm. Ställde mig även på kö i mitten av februari för en D200 i 5 butiker. För ett litet tag sedan hade jag bestämt mig för en D200 trots allt. Igår fick jag reda på att en 30D ligger och väntar. Ska jag vänta på D200an kanske det dröjer till maj/juni, vem vet? Väntan börjar kännas lång.

Ett beslut bör väl tas idag, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Har någon stått inför samma beslut? Hur resonerade ni? Här är mina tankegångar. "+" betyder såklart positivt och "-" negativt.

D200:
+ Byggkvalité/fukttätning
+ Tilltalande, filmlikt monokromt brus
+ Stilig, lite lätt dämpad, färgåtergivning
+ Marginellt högre upplösning.
+ 1.5x brännvidsförlängning. Tamrons kommande 16-50mm blir en attraktiv 24-75.
+ Större buffert.
+ Tar mina manuella Nikonobjektiv.
+ Möjligtvis bättre autofokus.
+ GPS.
+ Zeissglas.
- Batteritid.
- Bandingtrubbel.
- Nikons inställning till sin mjukvara och sitt råformat.
- Högre brusnivåer.

30D
+ Canon har alltid legat i fören ett längre tag. Kortare tid mellan nya kameror (vilket iofs också kan ses som en nackdel). Trist att byta system från D200 (i fall av inköp) till hösten, om det dyker upp något oerhört intressant på Photokina.
+ Lägre brusnivåer.
+ EF 28mm f1.8 blir lite "mer" än 50mm (45mm), en brännvidd jag trivs superbra med.
+ L-objektiv.
+ Vännerna kör Canon, möjlighet att låna prylar i fall av trubbel.
+ Snyggare (knappast något vinnande argument).
- Ingen recension på dpreview.com än.

Hoppas ingen tar illa upp för att jag crosspostar frågan. Just i det här fallet känns det ju relvant med feedback från både Canon och Nikonfolk.

Du kunde ju alltid ha lagt in inlägger i 'vs.'-forumet.

I alla fall; Hur bra är polarnas objektiv? Om du tror att din egna objektivpark om ett år eller två utklassar deras på bred front, så tror jag du kan bortse från den punkten.

För mellanskillnaden som blir över om du köper en 30D kan ud köpa en adapter som gör att dina gamla manuella Nikon-objektiv även fungerar på din 30D. Leta på eBay.

Kanske inga argument som för dig att bestämma sig, men i alla fall lite mera ved på glöden =)

Mikael Almehag skrev:
Bokade en 30D samma dag som den släpptes och i talande stund ligger det en reserverad till mig i en närbelägen butik i Stockholm. Ställde mig även på kö i mitten av februari för en D200 i 5 butiker. För ett litet tag sedan hade jag bestämt mig för en D200 trots allt. Igår fick jag reda på att en 30D ligger och väntar. Ska jag vänta på D200an kanske det dröjer till maj/juni, vem vet? Väntan börjar kännas lång.

Ett beslut bör väl tas idag, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Har någon stått inför samma beslut? Hur resonerade ni? Här är mina tankegångar. "+" betyder såklart positivt och "-" negativt.

D200:
+ Större buffert.
+ GPS.
+ Zeissglas.
- Batteritid.
- Bandingtrubbel.
- Högre brusnivåer.

30D
+ Canon har alltid legat i fören ett längre tag. Kortare tid mellan nya kameror (vilket iofs också kan ses som en nackdel). Trist att byta system från D200 (i fall av inköp) till hösten, om det dyker upp något oerhört intressant på Photokina.
+ Lägre brusnivåer.
+ EF 28mm f1.8 blir lite "mer" än 50mm (45mm), en brännvidd jag trivs superbra med.
+ L-objektiv.
+ Vännerna kör Canon, möjlighet att låna prylar i fall av trubbel.
+ Snyggare (knappast något vinnande argument).
- Ingen recension på dpreview.com än.

Hoppas ingen tar illa upp för att jag crosspostar frågan. Just i det här fallet känns det ju relvant med feedback från både Canon och Nikonfolk.

Svårt beslut med plus och minus för bägge. Detta är markandens två mest prisvärda modeller enligt min mening. Har en D200 och är mycket nöjd med den, speciellt nu när jag börjar få kläm på hur D200-bilderna ska behandlas i Photoshop.
D200 har den speciella kvalitetskänslan som jag längtat efter sedan jag sålde min Nikon F3. Tillsammans med 70-200 VR som jag nyss köpte har den en härligt gedigen känsla.
PS Canon EF 28 1.8 har inte speciellt högt anseende vad jag förstår. Däremot har de ju många andra bra objektiv.

WaterMelonMan skrev:
Du kunde ju alltid ha lagt in inlägger i 'vs.'-forumet.

I alla fall; Hur bra är polarnas objektiv? Om du tror att din egna objektivpark om ett år eller två utklassar deras på bred front, så tror jag du kan bortse från den punkten.

För mellanskillnaden som blir över om du köper en 30D kan ud köpa en adapter som gör att dina gamla manuella Nikon-objektiv även fungerar på din 30D. Leta på eBay.

Kanske inga argument som för dig att bestämma sig, men i alla fall lite mera ved på glöden =)

Med D200:an fungerar de gamla objektiven (utan adapter) med fullöppningsmätning och exponeringsautomatik med bländarförval (eller manuell mätning).

Mikael Almehag skrev:
D200:
+ Större buffert.
+ GPS.
+ Zeissglas.
Du glömde den klart bättre sökaren, enligt mig en av de viktigaste skillnaderna mot 30D men det är väl en prioriteringsfråga...

Om du har fin Nikonoptik så ser jag inte annat än att du ska ha D200, om du orkar vänta då förstås.

//Larsa

Mikael Almehag skrev:
D200:
- Batteritid.
- Bandingtrubbel.
- Högre brusnivåer.

Batteritiden är lite dålig vid råformatsplåtning ja.

Bandningstrubblet ser jag som överspelat.

Nikons inställning till mjukvara? Jag tycker all mjukvara funkar utmärkt till D200, inklusive Nikons egen som snart dessutom kommer i ny, ännu vassare version.

Brus? Ja, Canon är bättre men D200 är helt ok på höga ISO.

D200:s sökare och ergonomi är överlägsen 30D men autofokus tror jag är minst lika bra på 30D.

Summa summarum: två kanonkameror.

Jag skule utan tvekan valt D200'an, mest för den bättre sökaren och den i mitt tycke klart bättre ergonomin.

Senast ändrad:
I nästa Kamera & Bild testas 30D och jämförs med D200 så det är nog läge för att vänta med ditt beslut tills dess.

Re: Re: D200/30D, det slutgiltiga beslutet.

Slowfinger skrev:
Summa summarum: två kanonkameror.
Tja, iallafall en... :p

För att försöka vara lite mer seriös kan jag säga att jag har gått från F5 till D200, och jag är grymt nöjd, även fast jag inte hunnit fota så mycket. Jag har inte hittat några direkta svagheter (förutom lite kort batt-tid, men det funkar ändå). Dessutom, enligt min åsikt, är det den snyggaste kameran på marknaden. Estetik är viktigt! Dock tror jag inte att du kommer ligga sömnlös på nätterna och ångra ditt köp...

Svårt det dær.

Tænk på att om du køper en 30d nu och funderar på att byta senare så kommer det kosta dig en del.

Det låter som om du æe Mer intresserad av en D200, o i så fall borde du nog vænta, det ær mkt pengar det ær snack om.

(En stolt 20d ægare :) )

sen när försvann nikon från fören??
Nikon har väll i stortsett alltid ansetts vara något vassare än canon vad det gäller kameror kanske ändrades när dslr kom men iallafall. kanske inte så konstruktivt eller objektivt då jag själv är på väg att skaffa mig en D200 vilken jag tycker är en aldeles underbar kamera. perfekt ityngd och robusthet enligt mig.
Men om dina vänner har canon så kan det kanske vara ett bättre köp om du nu får låna deras saker. annar så skulle jag gått på Nikon just för att jag tycker den känns mer gedigen men framförallt så ligger dne bra i mina händer. Sedan så har jag ett gäng nikon objektiv sen 80 talet och frammåt tillgängliga vilket gör det lite synd med att byta system för min del.
I vilket fall som hellst så är det vad jag har hört två bra kameror (han inte testa canon så mycket men den var helt ok fast nikon vart bättre)och jag tvivlar på att du kommer ångra ditt framtida köp.
Lycka till

Canon har varit ledande de senaste åren på digitala systemkameror helt klart. Innan dess höll Nikon täten ett tag. Nu börjar det jämna till sig, lite beroende på vad man har för preferenser om vad som är viktigt: brus, ergonomi osv osv...

Det finns alltid en viss risk att man tar fel belsut när man väljer mellan två kameror där den ena finns tillgänglig och den andra inte.
Behöver du ha kameran nu så känns valet enklare men om du inte måste ha den nu utan det handlar om att du vill ha en nu så blir det genast svårare.
Om du kan vänta och vill ha D200:an tja Vänta.

Om du inte har varit och klämt på dom än så gör det.

Lycka till.

Jag tycker du skall köpa den kamera som du skulle valt om bägge kamerorna fanns tillgängliga samtidigt. Det är det enda som garanterar att du inte ligger och grämer dig i efterhand. Personligen anser jag att bägge systemen är så kompletta att det enda som du behöver ta hänsyn till är vilket kamerahus som passar just dig.

Bra idé. Jag tycker själv att Mikael ska vänta tills båda kamerorna finns över disk och kan jämföras sida vid sida. Kompletterat med lite testresultat.

Och varför inte plåta med båda kamerorna i butiken på samma minneskort och sedan i lugn och ro gå hem och granska bilderna. Det är ju fördelen med digitalt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar