35mm
Aktiv medlem
Bokade en 30D samma dag som den släpptes och i talande stund ligger det en reserverad till mig i en närbelägen butik i Stockholm. Ställde mig även på kö i mitten av februari för en D200 i 5 butiker. För ett litet tag sedan hade jag bestämt mig för en D200 trots allt. Igår fick jag reda på att en 30D ligger och väntar. Ska jag vänta på D200an kanske det dröjer till maj/juni, vem vet? Väntan börjar kännas lång.
Ett beslut bör väl tas idag, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Har någon stått inför samma beslut? Hur resonerade ni? Här är mina tankegångar. "+" betyder såklart positivt och "-" negativt.
D200:
+ Byggkvalité/fukttätning
+ Tilltalande, filmlikt monokromt brus
+ Stilig, lite lätt dämpad, färgåtergivning
+ Marginellt högre upplösning.
+ 1.5x brännvidsförlängning. Tamrons kommande 16-50mm blir en attraktiv 24-75.
+ Större buffert.
+ Tar mina manuella Nikonobjektiv.
+ Möjligtvis bättre autofokus.
+ GPS.
+ Zeissglas.
- Batteritid.
- Bandingtrubbel.
- Nikons inställning till sin mjukvara och sitt råformat.
- Högre brusnivåer.
30D
+ Canon har alltid legat i fören ett längre tag. Kortare tid mellan nya kameror (vilket iofs också kan ses som en nackdel). Trist att byta system från D200 (i fall av inköp) till hösten, om det dyker upp något oerhört intressant på Photokina.
+ Lägre brusnivåer.
+ EF 28mm f1.8 blir lite "mer" än 50mm (45mm), en brännvidd jag trivs superbra med.
+ L-objektiv.
+ Vännerna kör Canon, möjlighet att låna prylar i fall av trubbel.
+ Snyggare (knappast något vinnande argument).
- Ingen recension på dpreview.com än.
Hoppas ingen tar illa upp för att jag crosspostar frågan. Just i det här fallet känns det ju relvant med feedback från både Canon och Nikonfolk.
Ett beslut bör väl tas idag, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Har någon stått inför samma beslut? Hur resonerade ni? Här är mina tankegångar. "+" betyder såklart positivt och "-" negativt.
D200:
+ Byggkvalité/fukttätning
+ Tilltalande, filmlikt monokromt brus
+ Stilig, lite lätt dämpad, färgåtergivning
+ Marginellt högre upplösning.
+ 1.5x brännvidsförlängning. Tamrons kommande 16-50mm blir en attraktiv 24-75.
+ Större buffert.
+ Tar mina manuella Nikonobjektiv.
+ Möjligtvis bättre autofokus.
+ GPS.
+ Zeissglas.
- Batteritid.
- Bandingtrubbel.
- Nikons inställning till sin mjukvara och sitt råformat.
- Högre brusnivåer.
30D
+ Canon har alltid legat i fören ett längre tag. Kortare tid mellan nya kameror (vilket iofs också kan ses som en nackdel). Trist att byta system från D200 (i fall av inköp) till hösten, om det dyker upp något oerhört intressant på Photokina.
+ Lägre brusnivåer.
+ EF 28mm f1.8 blir lite "mer" än 50mm (45mm), en brännvidd jag trivs superbra med.
+ L-objektiv.
+ Vännerna kör Canon, möjlighet att låna prylar i fall av trubbel.
+ Snyggare (knappast något vinnande argument).
- Ingen recension på dpreview.com än.
Hoppas ingen tar illa upp för att jag crosspostar frågan. Just i det här fallet känns det ju relvant med feedback från både Canon och Nikonfolk.