Annons

D20 och överföring av bilder via USB

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Har jag missat något?
När jag tidigare fört över mina bilder till datorn från min Canon G3 så har jag gjort på förljande sätt:
Kopplat på Mini-USBsladden till kameran
Då startas File Viewer Utility och ett fönster kommer upp.
Där har jag tidigare gjort vissa inställningar så att det är bara att klicka på något i stil med: Start image download.
Då förs alla NYA bilder över (de som inte redan har försts äver tidigare)
Nu till frågan. Hur gör man enklast från D20. Det finns tydligen ingen liknande funktion i EOS Utility eller i Digital Photo Professional.
Fördelar har varit att en ny mapp har skapats med datum för respektive bild (alltså när dessa var tagna)
Visst, från kortläsare verkar det fungera, men INTE MED NÅGON PROGRAMVARA SOM FÖLJER MED D20.
Berätta görna hur man gör. :)....utan att vara allt för mallig ;)
Kan nån kan Canon.
 
Vanlig kopiering

När det gäller USB-kopplade tillbehör, kameran i detta fall, brukar det lösa sig enkelt.

När du kopplat in kameran via USB kommer kameran (eller minnet) upp som en flyttbar hårddisk när du tittar i utforskaren. Sedan är det "bara" att kopiera från kamerans minne till den mapp du vill lagra dina bilder. Hoppas att du blir hjälpt av detta....
 
Jo, givetvis så fungerar det så, men jag var ute efter en del finesser som jag haft med en bra mycket enklare kamera av samma märke.Märkligt om ingen annan tycks sakna detta. (som jag beskrev i mitt förra inläff)
Tack ändå Elisabeth.
 
Har en vän med en Nikon D70 och han har inte nämnt något heller om hjälpprogram i den vägen.

Det finns många sådana hjälpprogram som skulle vara bra att ha, kan det vara så att kameratillverkarna har fördomar? Enkel/billig kamera = amatör på kamera och dator, komplicerad/dyr kamera = kunnig på allt och vill absolut inte ha hjälp med något alls.... ;-)
 
Jag stör mig på samma sak, det kanske finns ett annat sätt men jag har inte lyckats med det.
Med min Ixus 400 använder jag zoombrowser för att skicka över bilderna, mkt smidigt tex så vänder den på bliderna så man slipper det.
Tyvärr verkar inte ZB funka till 20D, så man får snällt flytta över bliderna á la stenålder... ;)
 
Intenso skrev:
Jag stör mig på samma sak, det kanske finns ett annat sätt men jag har inte lyckats med det.
Med min Ixus 400 använder jag zoombrowser för att skicka över bilderna, mkt smidigt tex så vänder den på bliderna så man slipper det.
Tyvärr verkar inte ZB funka till 20D, så man får snällt flytta över bliderna á la stenålder... ;)

Man får väl nöja sig med att använda kortläsare och zoombrowser. Då får man i alla fall nya kataloger för bildrna vartefter. Skit att det inte fungerar bättre. Det handlar bara om att man ska få det lite bekvämare vid nedladdning av bilder.
 
20d RAW-bilder och Zoombrowser

Hoppar in i den här tråden då jag tyckte den i stort handlade om mitt problem.

Förut (med 10D) har jag alltid använd Zoombrowser till att ladda ner filer. Bekvämt att slippa gå igenom de (idiotiska) mapparna som skapas när man tar många foton på cf-kortet.

Men nu, med 20, funkar inte detta när man fotar RAW. OK, jpg-bilder förs över, men inte Raw-bilderna (.CR2).

Kommer inte en uppgradering av Zoombrowser? Någon som har en bra lösning (helst inte att köpa Downloader pro).

Mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.