Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D1X eller D2x Det är frågan
- Trådstartare esbtse
- Start datum
D2X och väl bättre på allt, mer eller mindre. D1X är dock en trevlig kamera, men ligger trots allt runt 12-15.000:- begagnad. Ska du sälja dina bilder kanske det kan vara värt att satsa på en D2X? Men det vet egentligen bara du själv.esbtse skrev:
Är D2X värt priset eller kan man klara sig med D1X.
Jag vill kunna sälja mina naturbilder.
Sedan hänger det mycket på optiken också. D2X blir inte bättre än linsen du hänger på den.
fredrik_hedman
Aktiv medlem
Beror lite på plånkan oxå.
Jag anser att det skiljer så mycket mellan dom att jag själv skulle inte fundera på vilken av D1X eller D2x jag skulle ha. Om du förstår..
Vad har du för utrustning nu och vad har du för krav på bilderna?
Jag anser att det skiljer så mycket mellan dom att jag själv skulle inte fundera på vilken av D1X eller D2x jag skulle ha. Om du förstår..
Vad har du för utrustning nu och vad har du för krav på bilderna?
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
En bild som är tillräckligt bra säljer nog ofta även om den inte är så stor.. En liten fil KAN vara nog så attraktiv.
Många byråer kräver riktigt stora filer och då räcker inte ens D2x i vissa fall.. och då känns ju D1x som väldigt långt ifrån tillräckligt bra.
Beror på vem som skall köpa bilderna.. Vilket som är det konkreta användningsområdet..osv.
Jag själv säljer inga bilder. Orkar inte lägga ned den energin just nu. Skapar hellre, och det gör jag med min 4,15mp dslr. Fixar lätt utställningskvalitet i kopior över A3format från fina filer. Säljer du kopior på torget så är det ofta den storleken som är attraktiv. Inga 1mx140cm kopior på torget,,, om de skall säljas till värdigt pris alltså..
Slutsvamlat, Jag rekommenderar dig att se över den konkreta produkten som skall säljas. Kräver den stora filer eller inte,, Helt klart kalrar du dig med D1x i många fall, i andra många fall behöver du större.
MVH Niclas,
Många byråer kräver riktigt stora filer och då räcker inte ens D2x i vissa fall.. och då känns ju D1x som väldigt långt ifrån tillräckligt bra.
Beror på vem som skall köpa bilderna.. Vilket som är det konkreta användningsområdet..osv.
Jag själv säljer inga bilder. Orkar inte lägga ned den energin just nu. Skapar hellre, och det gör jag med min 4,15mp dslr. Fixar lätt utställningskvalitet i kopior över A3format från fina filer. Säljer du kopior på torget så är det ofta den storleken som är attraktiv. Inga 1mx140cm kopior på torget,,, om de skall säljas till värdigt pris alltså..
Slutsvamlat, Jag rekommenderar dig att se över den konkreta produkten som skall säljas. Kräver den stora filer eller inte,, Helt klart kalrar du dig med D1x i många fall, i andra många fall behöver du större.
MVH Niclas,
fredrik_hedman
Aktiv medlem
Själv har jag en D2h och den är helt kanon!
Vill självklart ha D2x, men känns inte som motiveringen för att lägga ut så mycket pengar på någonting jag inte kommer att använda.
Kan tilläggas att jag fotar endast för hobby bruk
Vill självklart ha D2x, men känns inte som motiveringen för att lägga ut så mycket pengar på någonting jag inte kommer att använda.
Kan tilläggas att jag fotar endast för hobby bruk
Sedan är ju allt relativt. På ett varuhus här i stan hänger ett par bilder som är cirka tre-fyra meter höga och är tagna med mina D100. Det funkar, eftersom de ändå inte ska betraktas nära.
Gjort ett par sådana jobb med Hasselblad. Då scannades bilderna ganska lågupplöst, runt 75 ppi, med tanke på den fysiska storleken.
Man bör anpassa utrustning efter jobbet. Bildkvaliteten från en D1X kan räcka långt. Sedan finns det andra faktorer som styr. Ett gissel med D1-serien är ju batteritiden. Sedan är ljusmätningen i D2X oslagbar, monitorn är kalas, kameran är ruskigt snabb osv.
Om den är värd de 42.000 spänn den kostar kan bara du avgöra egentligen.
Gjort ett par sådana jobb med Hasselblad. Då scannades bilderna ganska lågupplöst, runt 75 ppi, med tanke på den fysiska storleken.
Man bör anpassa utrustning efter jobbet. Bildkvaliteten från en D1X kan räcka långt. Sedan finns det andra faktorer som styr. Ett gissel med D1-serien är ju batteritiden. Sedan är ljusmätningen i D2X oslagbar, monitorn är kalas, kameran är ruskigt snabb osv.
Om den är värd de 42.000 spänn den kostar kan bara du avgöra egentligen.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Jag tror helt klart att du skulle KUNNa klara dig med D1x men att du inte kommer att kunna jobba bekvämt i format som A2.
D1x och A2 går¨¨ nog att förena men i utställningskvalitet såsom jag uppfattar det begreppet så blir det nog på gränsen av vad interpoleringen klarar av.. om du har riktigt höga krav alltså.
Om du kommer att jobba mycket med A2,print så är nog D2x den rätta.
Jag hade nog gått för den i ditt fall, SPec om det var så att pengar från bilderna redan/tidigt börjar att rulla in. Då är det lättare att motivera kostnaden för huset.
Mvh Niclas,
D1x och A2 går¨¨ nog att förena men i utställningskvalitet såsom jag uppfattar det begreppet så blir det nog på gränsen av vad interpoleringen klarar av.. om du har riktigt höga krav alltså.
Om du kommer att jobba mycket med A2,print så är nog D2x den rätta.
Jag hade nog gått för den i ditt fall, SPec om det var så att pengar från bilderna redan/tidigt börjar att rulla in. Då är det lättare att motivera kostnaden för huset.
Mvh Niclas,