Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D100 vs Fuji S2 PRO

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludwig

Aktiv medlem
Jaha, jag funderar på digital SLR och dessa två är heta kandidater. S2an tar ju SB-blixtar rakt av och kräver ju inte DX-varianter.. till exempel.

Finns det fler saker som talar för eller emot endera modellen? Bägge har ju liknande prestanda, så där är de väl likvärdiga?

Tack på förhand!

Hmm.. jo men det svarar ju inte på min fråga/undran eller hur? D70 verkar annars vara rätt ok, men det finns saker som jag inte gillar med den.. men vi får se. Just nu gäller det D100 eller S2Pro. :)

jag kan bara säga att jag valde D100 och det ångrar jag inte. D100 är enligt mig bättre byggd, har möjligheten till vertikalgrepp(och att inte ha det, vilket ju inte S2 har...)vilket är nödvändigt för den typ av foto jag ägnar mig åt. I övrigt är de ju ganska lika, dock vill jag ge dig ett tips att kolla in en annan fs-medlemms sida: www.motljus.com
Johan har använt både S2 och numera D100. Dessutom finns det en väldigt bra jämförelse där.

Kan väl inte göra annat än rekommendera D100:an, vet inte så mycket om S2:an men vet att D100:an funkar bra ,mycket bra till och med. Det enda jag är missnöjd med är teckningen i lågdagrar, kortaste blixtsynktiden (1/160) och hastigheten. Skulle gärna vilja ha 1/500del i synk och åtminstone 5 b/s i stället för knappt 3 b/s. Priset är i stort sett lika så varför inte välja proffsens verktyg NIKON. Ska man vänta på utvecklingen av kameror kan man lätt vänta ihjäl sig, det kommer ju alltid nåt nyare månaden efter man köpt!

Ludwig skrev:
Just nu gäller det D100 eller S2Pro. :)
Ok, men jag är nog ganska baisad i frågan eftersom jag valde D100 framför S2.
Detta beroende på att D100 har mycket bättre batterilösning med ordentliga Li-ion-ackar som räcker mycket länge, speciellt om man kör batteripacket då man kan använda dubbla batterier.
D100 har höjdavtryck. Hela kameran känns som en mer genomtänkt enhet än S2, jag upplever S2 som en kompromiss. Nikons programvara är bättre. D100 kan köra Adobe RGB även på JPEG, D100 har något, om än lite, bättre synktid.
D100 är något snabbare, 3fsp mot Fujis 2fsp. Man kan fälla upp spegeln (har jag aldrig gjort, dock). Exponeringen kan ställas 1/3-steg.
De enda fördelarna jag ser i S2 är pc-synk för studioblixtar, men det går att lösa till D100 med hjälp av adapter i blixtskon. S2 har FireWire, men det klarar jag mig utan eftersom jag aldrig kopplar kameran direkt till datorn. Annars vinner D100 på alla punkter. Tycker jag, alltså. Bildkvalitetsmässigt är det i praktiken ingen skillnad.
Men prova gärna båda kamerorna, du kanske kommer fram till en annan slutsats.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar