Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d100 eller EOS 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

veszlan

Ny medlem
hej,
mitt första inlägg här på sidan och nu är det dags att köpa digitalkamera.

De som kan tänkas vara intressanta är Nikon D100 eller Canon EOS 10D.

Vilka är era erfarenheter av dessa två? vilken är att föredra?

tack på förhand

Inga preferenser åt endera hållet i form av optik liggandes????

Du kommer säkert få flera förslag om att kika på Nikon D70 förutom D100. Jag stod själv i valet mellan 10D, 300D, D70 eller D100 för ett tag sedan. Jag läste på ordentligt... och det som avgjorde för mig:

- 10D och D100 har pentaprisma sökare, större och ljusare än 300D och D70
- 10D, 300D och D100 har möjlighet till batterigrepp, otroligt skön stabilitet och bra batteritid för att inte nämna den vertikala avtryckaren
- D70 har mycket smart och snabb buffert, när du fotar JPEG. Men för RAW är 10D och D100 bättre
- 10D, 300D och D70 (osäker på D100) har en aktiv sensor (Canon har CMOS, D70 har JFET). Tror D100 har en CCD.
- Canon leder klart inom digitala kamerahus, vilket gör att min investering i optik har betydligt större chans att trivas med en framtida kamera.

Jag blev helt "förälskad" i 10D.
Men läs på själv, finns massor med information på http://www.dpreview.com så som tester, m.m. Läs även under "Glossary" om Sensors och Sensor Sizes, m.m.

D70 har väl en ccd en andra generasions DX format 6.1mp ccd från Sony om ja inte minns fel.
Det är än så länge bara D2h som använder JFET(tack för det)

Asyvan skrev:
Inte vet jag vem du tackar eller varför...
Men du har förmodligen rätt att D70 bara har en CCD, dock nyare än D100.

Ja tackar Nikon för det, då d2h/jfet sensorn inte riktigt var vad alla hoppats på.

Skall man prata om Sensorer så är nog canons Cmos den som är klart bäst enligt mig, då med canons mjukvara i kameran, för en cmos kan ge andra resultat har vi sätt från kodak bla

Jag skulle varken köpa nya 10D eller D100 just nu. Det kommer nya versioner till Photokina i höst med största sannolikhet.

D100 är uppenbart omodern. Det finns också mycket ny teknik att plocka in i en efterträdare till 10D (fråmst E-TTL II, ögonstyrning och nya processorn).

Jag har svårt att förstå hur någon skulle kunna köpa D100 idag när D70 finns.

Om jag skulle handla begagnat och inte redan hade Nikon eller Canon skulle jag välja 10D. Den är helt enkelt bättre. Främst lägre brus.

froderberg skrev:
D100 är uppenbart omodern. Det finns också mycket ny teknik att plocka in i en efterträdare till 10D (fråmst E-TTL II, ögonstyrning och nya processorn).

Ja tänk om man skulle behöva vara utan ögonstyrning, vad mycket sämre bilderna skulle bli... (lite ironi)
:)

Jag har svårt att förstå hur någon skulle kunna köpa D100 idag när D70 finns.

Men tänk, det kan jag förstå...
Batteri/vertikal-grepp? Svårt att vara utan när man är van... mycket (!) bättre sökare, större buffertminne när man fotar RAW, m.m. Sedan behöver man ju inte förstå alla andra, de kanske värderar saker mycket annorlunda.

Asyvan skrev:
Men tänk, det kan jag förstå...
Batteri/vertikal-grepp? Svårt att vara utan när man är van... mycket (!) bättre sökare, större buffertminne när man fotar RAW, m.m. Sedan behöver man ju inte förstå alla andra, de kanske värderar saker mycket annorlunda.

Jo visst handlar det om värderingar. Hellre bildkvalitet än vertikalgrepp för min del.

D70 har större buffertminne och skriver dessutom betydligt snabbare på CF-kortet, så i praktiken är skillnaden i hastighet ganska stor.

froderberg skrev:
Jo visst handlar det om värderingar. Hellre bildkvalitet än vertikalgrepp för min del.

D70 har större buffertminne och skriver dessutom betydligt snabbare på CF-kortet, så i praktiken är skillnaden i hastighet ganska stor.

Nu är det ju bevisat under senaste 2 åren att D100 tar oerhört bra bilder, så visst tycker man olika. Bara att respektera. Jag för min del säger annorlunda än dig, jag säger: gärna batterigrepp och likvärdig bildkvalitet. För skillnaden är hårfin för de flesta.

D70 är ju unikt snabb till CF-kortet för sin klass, så visst kan du ha rätt. Jag hade för mig att D100 hade 9 bilder buffert i RAW som 10D har. Mitt åt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar