Annons

D1 eller D70

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
0.2" större skärm med samma upplösning som tidigare, tycker inte jag är mycket till argument.

D70S ska enligt uppgifter från nikon säljas till något högre pris och säkerligen lär D70 reas ut lite grann när D70S kommer.

Det som skiljer preliminärt D70S mot D70 är:
USB 2.0
Bildskärmen ökat från 1,8" till 2". Samma upplösning.
Batteriet uppdaterat till EN-EL3a som har 1500mAh mot 1400mAh. Samma storlek.
Uttag för kabel fjärrkontroll
Förbättrad PictBridge
Inbyggda blixten slår ut 17mm mot 20mm
Vikten ökat från 595g till 600g.

Framför allt kabeln till fjärrkontrollen möjliggör vertikalgrepp emd bibehållen funktionalitet vilket är något mycket positivt.
D70s kommer om 4 dagar...
 
Hejsan!

Jag har en D1:a som jag gillat väldigt mycket. Jag har dock ingen erfarenhet av D70 så jag ska la inte säga alltför mycket. Visst är det låga antalet pixlar lite av ett problem ibland men det beror också på vad du har tänkt göra med bilden. Jag har förstorat upp och skrivit ut bilder upp till 20x30cm utan att jag tycker det är några problem.

Sen det här med bruset så är det sant att kameran har ett lite irriterande brus, det är inte så oregelbundet... men med tex. neat image och en D1 profil så får man ner bruset rätt ordentligt. Jag har gjort några tester. Följ länken nedan.

Den är ISO 1600, jpg, har tagit ett utsnitt av orginalet, jag har inte ändrat storlek eller liknande... bara beskurit orginalbilden.

ISO1600

mvh Anders
 
Man bör inte köpa en D1:a för att fota med JPEG eller höga ISO. Men om man klarar av att hålla sig till 200-400 ISO, exponera någorlunda rätt och köra RAW, får man mycket fina bilder som utan vidare duger till bra 20x30-kopior och även större med en del jobb i photoshop. Men! Man ska komponera bilden direkt i sökaren. Om man börjar delförstora för mycket saknar man överflödet av pixlar som finns på modernare DSLR.

Jag älskar känslan i min D1. Det är verkligen ett professionellt verktyg. Funderar dock ändå på att byta upp mig för att kunna delförstora mera, så om någon är intresserad av en D1 i fint skick kan ni höra av er.

Mvh Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.