Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D & G
- Trådstartare Cronberg
- Start datum
Palletheking
Aktiv medlem
Beteckningen D står för att ljusmätningen till viss del tar hänsyn till motivavståndet vid blixtljusmätning dvs att blixten prioriterar ljuset vid focuserat avstånd, vilket som regel också är det område huvudmotivet befinner sig på. Beteckningen G innebär att optiken inte har bländarring och då endast är anpassad till kameror med möjlighet till bländarstyrning från en av kamerahusets rattar. Nikon F4 är ett ex på en af-kamera som inte kan hantera en G-optik fullt ut , dvs manuellt och tidsautomatik kan man inte köra på en F4. 3,5-5,6 är de största bländarna som man kan uppnå med optiken dvs graden av storlek på objektivets ljusinsläpp. 3,5 är bländaren på optikens vidvinkligaste läge och om man zoomar ut till teleläget så tappar gluggen i ljusstyrka och får den mindre bländaröppningen 5,6, en gradvis försämring genom zoomning. De professionella zoomarna har som regel en fast ljusstyrka genom hela zoomomfånget vilket är mer lätthanterligt, speciellt vid manuellt handhavande med snabba scenväxligar och olika zoomutsnitt på samma motiv. Hppas att minna förklaringar kan vara till någon hjälp, jag vet hur grekiskt allt kan låta som nybörjare.Cronberg skrev:
I slutet på beteckningen står antingen ett D eller ett G.
Som ex: Nikon AF Nikkor 28-80mm f3.5-5.6D
Vad är skillnaden mellan G & D?
Samt vad innbär f3.5-5.6?
Palletheking
Aktiv medlem
Kom på att, jag tror inte det finns G-optik som inte har D-funktionen också.Cronberg skrev:
I slutet på beteckningen står antingen ett D eller ett G.
Som ex: Nikon AF Nikkor 28-80mm f3.5-5.6D
Vad är skillnaden mellan G & D?
Samt vad innbär f3.5-5.6?
Palletheking
Aktiv medlem
Jag tror att det är de så kallade DX-gluggarna som har en sån antireflexbehandling på just bakre linsen, för att förhindra reflexer på sensorn. Det skall enligt många till största delen handla om en afärsgimmick som har väldigt liten betydelse i realiteten. En vanlig D-glugg funkar utmärkt på en DSLR.Vickeee skrev:
D D bjektiven har väl antireflex-behandling anpassad för CCD istället för film?
Cronberg
Avslutat medlemskap
...
Jag som novice, behöver jag bry mig om ljusinsläppet vid val av objektiv?
Finns så många gluggar på e-bay, den ena är inte den andra lik... Har idag 28-80 samt 70-300.
Dessa följde med kameran (D70) och känns lite plastiga... Vad sn kolla på när det gäller objektiv så man får något bra? Ta som ex 28-80 objektivet.
Finns så många gluggar på e-bay, den ena är inte den andra lik... Har idag 28-80 samt 70-300.
Dessa följde med kameran (D70) och känns lite plastiga... Vad sn kolla på när det gäller objektiv så man får något bra? Ta som ex 28-80 objektivet.
Palletheking
Aktiv medlem
Re: ...
Nikons kitgluggar är nog helt ok optiskt, men bedrövliga rent mekaniskt, bortsett ifrån deras 18-70 3,5-4,5. Allt handlar egentligen om vad du är beredd att betala för din grejer. Min rekomendation är dock att titta på just 18-70 som fått mycket goda recensioner. Jag har haft den själv dessutom och var nöjd med dess prestanda. Den är också i sammanhanget en ganska så välbyggd optik. Begagnad i toppskick ca 2500 kr och om du har tur till och med 2000 kr. Om du kan vänta ett par månader så kommer Nikon med en 18-135, som jag tror kan vara något för dig, men den kommer knappast att kunna köpas begagnad på ganska så länge, nypris ca 4000.Cronberg skrev: