Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D FA 100mm eller D FA 50mm

Produkter
(logga in för att koppla)

mats77

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Om man står i valet och kvalet mellan ett smc-D FA 100mm/2.8 Macro eller ett smc-D FA 50mm/2.8 Macro, vilket ska man välja och varför?

Ni som äger ett av dessa, varför valde ni just det?

Har tänkt att använda det för makrofotografering i första hand.

Tack på förhand!

/Mats
 
Senast ändrad:
Jag skulle välja 100mm oavsett märke. Det ger ett större arbetsavstånd till motiven när man fotograferar med makro. Det är oerhört viktigt för att inte dels skrämma djuren och dels kunna jobba mer med bildperspektivet.
 
Jamas skrev:
Jag skulle välja 100mm oavsett märke. Det ger ett större arbetsavstånd till motiven när man fotograferar med makro. Det är oerhört viktigt för att inte dels skrämma djuren och dels kunna jobba mer med bildperspektivet.

Det är alltså arbetsståndet till motivet som är den stora skillnaden mellan två sådana här objektiv.

Tack för din input i frågeställningen.

/Mats
 
Jag valde också 100mm på grund av det samt att det blir bättre som porträtt-tele med 100mm jämfört med 50...
 
mats77 skrev:
Det är alltså arbetsståndet till motivet som är den stora skillnaden mellan två sådana här objektiv.
Ja.
Men det är också så att perspektivet beror på avståndet till motivet.
Men jag är inte helt säker på hur nära macrofotografering påverkas i perspektivuppfattning. Jag är ju ingen macrofotograf.
 
Nemesis skrev:
Jag valde också 100mm på grund av det samt att det blir bättre som porträtt-tele med 100mm jämfört med 50...
Nja, egentligen är 55mm digitalt lika med 85mm på analogt som räknas som porträtt brännvidden.
Jag tycker att 100mm digitalt ger en aning hoptryckt perspektiv för porträtt.
Men smaken är... en dansk fotograf använde/använder 300mm analogt som normal...

Och om DA F50/2,8 vs DA F100/2,8 så tror jag att 50mm är lite vassare på full öppning, åtminstone så visar http://www.photozone.de/8Reviews/index.html att FA100 är bättre på full öppning än DA F100, även om Fotos senaste nummer visar något annat...
Själv har jag FA50/2,8 sen ca 10år och funderar på DA F100, Tamron90 eller begagnad FA100.
 
D FA 100 f/2,8 Macro och FA 100 f/2,8 Macro har samma optiska konstruktion, men D FA:n har en nyare version av SMC-linsbehandlingen och denna ger en högre kontrast. Det är enda skillnaden optiskt.
Dock så kan ju fenomenet "exemplarvariation" - alltså att de enskilda exemplaren inte är helt identiska optiskt på grund av variationer i produktionen - ge skillnader mellan ett FA-exemplar och ett annat D FA-exemplar.

Hälsar
R
 
Tack för era svar!

Jag är dock fortfarande kluven inför valet av brännvidd. Jag vill ha ett bra makroobjektiv till min K10D (och jag vill gärna ha ett Pentax-objektiv som är anpassat för digitalkameror), men samtidigt vill jag ha ett objektiv som kan användas till annat också.

Hur är det med SMC-DA 35 f/2,8 Makro Limited - vad är det för objektiv? (Snubblade över det på Pentax webbsida.) Är det något som kommer senare?

/Mats
 
DA 35 f/2,8 Makro Limited är tillsammans med Sigma 70/2,8 makro dom enda objektiv konstruerade för APS-formatet och passande Pentax digital kameror.
Övriga makroobjektiv passar även analog kamerorna och blir då lite större eftersom dom ska "teckna ut" 24X36mm(Pentax systemkameror har sensorer på ca 15X23mm). Limited serien innebär förutom högklassig mekanik och optik även att dom är konstruerade för att vara kompakta.
Första limited objektiven var FA43, FA77 och FA31(som fortfarande tillverkas), sen kom DA40, DA21 och DA70 som är konstruerade för digital kamerorna.
Och DA 35 makro kommer antagligen i år.
 
Bofoto2 skrev:
Limited serien innebär förutom högklassig mekanik och optik även att dom är konstruerade för att vara kompakta.
Första limited objektiven var FA43, FA77 och FA31(som fortfarande tillverkas), sen kom DA40, DA21 och DA70 som är konstruerade för digital kamerorna.
Och DA 35 makro kommer antagligen i år.

Tackar så mycket för förklaringen kring limited-serien.

/Mats
 
Man kan ju se ett SMC-D FA100/2.8 Macro som ett fast 100mm med bra ljusstryrka, dvs funkar bra till inomhus foto i dåligt ljus där man kanske inte kan komma så nära, dvs funkar bra vid bröllop/dop mm eller kalas där man vill få lite distans till sitt motiv.
Det har en väldigt kort närgräns och är dessutom väldigt skarpt från närgränsen till oändligt...

Det går att fota djur och natur med det, från myror till elefanter, t o m landskapsbilder om man vill trycka ihop perspektivet lite...

Ljusstyrkan gör att man har vettig bländare även nerbländad ett eller två steg och då upplever jag det som grymt skarpt.

Är du en fotograf som gärna har lite distans till dina motiv är detta ett mycket bra objektiv.

mats77 skrev:
Tack för era svar!

Jag är dock fortfarande kluven inför valet av brännvidd. Jag vill ha ett bra makroobjektiv till min K10D (och jag vill gärna ha ett Pentax-objektiv som är anpassat för digitalkameror), men samtidigt vill jag ha ett objektiv som kan användas till annat också.

Hur är det med SMC-DA 35 f/2,8 Makro Limited - vad är det för objektiv? (Snubblade över det på Pentax webbsida.) Är det något som kommer senare?

/Mats
 
Nemesis skrev:
Man kan ju se ett SMC-D FA100/2.8 Macro som ett fast 100mm med bra ljusstryrka, dvs funkar bra till inomhus foto i dåligt ljus där man kanske inte kan komma så nära, dvs funkar bra vid bröllop/dop mm eller kalas där man vill få lite distans till sitt motiv.
Det har en väldigt kort närgräns och är dessutom väldigt skarpt från närgränsen till oändligt...

Det går att fota djur och natur med det, från myror till elefanter, t o m landskapsbilder om man vill trycka ihop perspektivet lite...

Ljusstyrkan gör att man har vettig bländare även nerbländad ett eller två steg och då upplever jag det som grymt skarpt.

Är du en fotograf som gärna har lite distans till dina motiv är detta ett mycket bra objektiv.

I nuläget känns det som om det blir ett 100 mm makro. Tror jag kommer att mest användning av det. Alltså inte bara för makro, utan även för annat också.
 
Tror också på att du kommer att bli nöjd, du har ju ett 50/1.7 som komplement vid dåligt ljus...

Är lite avis på ditt 20/2.8 ;)
Låter som en skön gatufoto-glugg...

mats77 skrev:
I nuläget känns det som om det blir ett 100 mm makro. Tror jag kommer att mest användning av det. Alltså inte bara för makro, utan även för annat också.
 
Nemesis skrev:
Tror också på att du kommer att bli nöjd, du har ju ett 50/1.7 som komplement vid dåligt ljus...

Är lite avis på ditt 20/2.8 ;)
Låter som en skön gatufoto-glugg...

Ja, mitt 20/2.8 har varit en stor favorit sedan jag köpte den i Hong Kong för ett antal år sedan. Har verkligen använt det mycket.

Tyvärr motsvarar det ju ca 30mm på min nya K10D och det är ju inte riktigt samma sak. Jag menar, jag köpte ju just det objektivet för dess vidvinkel, och nu blir det inte lika mycket vidvinkel längre... =(

Så efter inköp av 100 mm makroobjektivet, så blir det nog ett vidvinkel igen. Fast då med ännu vidare vinkel så att säga!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.