Annons

D,eller inte D!

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Hej
Någon som kan svara på om det är någon optisk eller mekanisk skillnad mellan Nikon AF 85/1.8 D och utan D?

....Anders Andersson

Kan jag väl efter som jag känner mig välvillig och du ber...*ler*

D objektiv skickar avståndsinformation till Nikons AF-kamerahus så kamran kan göra 3D-Matrix mätningar och 3D Multi-sensor Balanserad Upplättningsblixt...så om du vill kunna använda de funktionerna så är det D objektivet som gäller.

Hmm, det var inte ett svar på frågan faktiskt. Han undrade om det är någon optisk eller mekansisk skillnad mellan objektiven

Ja det är en mekaniskskillnad som jag har beskrivit ovan..att ett D objektiv kan skicka avståndsinformation till nämnda funktioner som finns i kamerahuset, vilket följdaktningen ett objektiv av icke D-modell kan.

Det skulle inte jag kalla mekanisk skillnad... snarare elektronisk skillnad.

Jag tror han menar om mekaniken i tex fokuseringen eller liknande skiljer sig.

Ok..har grävt lite i Brochyrer nu en stund.

Hittar bara D varianten så jag kan inte säga om det är någon mer skillnad på dem...om det inte skilljer så mycket i pris mellan dem så är det nog bar den enda skillnaden

Om vi säger så här, gillar man att fotografera sig själv genom en spegel så är D bra i alla andra fall klarar man sig bra ändå.

Fast det är ju fortfarande inte svar på frågan, precis som Linus säger. Jag skall hjälpa Asson lite med omformuleringen så kanske han får vad han är ute efter:

Gjorde Nikon något annat än att stoppa i lite kisel och kablar när de uppgraderade åttiofemman till D-varianten?

SinusLinus skrev:
Det skulle inte jag kalla mekanisk skillnad... snarare elektronisk skillnad.

Jag tror han menar om mekaniken i tex fokuseringen eller liknande skiljer sig.

Sluta märka ord, om inte Anders är nöjd med svaret så lär han väl höra av sig..?

du Hultqvist, jag märker inte ord, jag försöker hjälpa frågeställaren att få svar på hans fråga.

De enda svaren som har getts här har bara utrett vad D-funktionen är för nåt, inte skillnaden mellan objektiven vad gäller mekanisk och optisk skillnad.

Mr P hittade inget i sina brosycher så jag tackar honom för det så att jag inte får skit för det här igen. Men om nån lyckas svara på den av Jim omformulerade frågan så svarar den personen även på Assons ursprungliga fråga.

Om vi knyter an till Assons ursprungliga fråga så är svaret uppenbarligen – Nej.
Om vi knyter an till Jims tolkning med ursprungsfrågan i åtanke så är svaret återigen – Nej.
Om vi adderar funktionalitet till frågan är svaret – Ja.
Om vi på detta gör tilläget om huruvida den är nödvändig så är svaret – Förmodligen inte.

Jag såg på Photodo`s tester att D-modellen fått 4,0 i betyg mot 4,2 för den äldre modellen.
Betyder det att den nya är sämre optiskt?
Eller är inte deras mätningar så exsakta?

Jag har väldigt svårt att tänka mig att Nikons nyare objektiv har sämre optik. Se DaveDosch's bifogade bilder i Nikonians F80-forum här. Fyra enkla bilder att se exponeringsskillnader på 50 mm f/1.8 med och utan D.

Det kan hända att man måste vara medlem för att kunna läsa inlägget. Kan vara värt att registrera sig om man har en NASA-fråga inom Nikonteknik någon gång. :D

Tack för svaren.Kanske jag var lite luddig i min frågeställan,men jag var/är mest intresserad av den mek/opt skillnaden.Vad jag har förstått är den inte stor,om ens någon ialla fall.Sen,det blev ju nästan lite osämja om det hela.Det var inte meningen:D

....Anders andersson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar