Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"D" eller inte "D" på Nikon-pbjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Scenic46

Aktiv medlem
Eftersom jag försöker leta upp bra begagnade objektiv till D70 (D200 i höst) så träffar jag på objektiv utan "D"-et. Det skall påverka avståndsinformationen - men hur?? Tacksam för svar
Björn E.
 
Objektiv med D eller G meddelar till kameran vilket avstånd som fokus är inställt på. Detta har blixtautomatiken nytta av.
Det var den huvudsakliga skillnaden, men bytet till D är ett generationsskifte och det kan därmed betyda att hela objektivkonstruktionen har ändrats.
D började komma 1993.
/Erik
 
Så länge du plåtar utan blixt så gör D-chipet ingen skillnad. Som Erik skriver meddelar chipet kameran vilket avstånd objektivet är inställt på, för att möjliggöra det som kallas 3D-matrix. Risken/chansen att chipet gör någon skillnad är dock mycket liten, efter tre år med flitigt blixtfotograferande kan jag inte säga vilka bilder som är tagna med eller utan chip.

Jag vet inte hur blixtmätningssystem fungerar på digitala Nikonhus, men Canon trycker ju ut två blixtar; en för ljusmätningen och en för själva exponeringen. Om Nikons system fungerar likadant har jag svårt att se vad D-chipet kan göra för skillnad.

Vad gäller de optiska konstruktionerna så har jag för mig att det är ganska få gluggar som har räknats om i samband med konvertering till D-status. 28/2,8 gjordes om, likaså 50/1,4, möjligen 85/1,8 och 300/2,8 också. (Enligt Peter Braczkos "The Complete Nikon System")
 
Emil-G skrev:
Så länge du plåtar utan blixt så gör D-chipet ingen skillnad.

Det stämmer inte helt och hållet. Med D-objektiv så får man 3D Color matrix-mätning och med icke-D "bara" matrix, för vanliga bilder utan blixt. Detta ska, bland annat bidra till att den automatiska vitbalansen ska bli mer korrekt och så tar den ju hänsyn till de enskilda färgerna vid exponeringen åxå.
I praktiken är nog skillnaderna, precis som vid blixtexponeringen, ganska små.

Visst kan kameran ha nytta av avståndsinfon vid blixtinfo dock.
Om den vet vilket avstånd det är till motivet så kan den ju använda detta för att styra styrkan på blixten. Då bör den ju i mindre utsträckning bli lurad av tex en ljus bakgrund som annars skulle kunna göra motivet underexponerat.
 
Jag har använt fasta Nikonobjektiv, från 20mm till 300mm, och har aldrig märkt någon skillnad mellan optik med eller utan D beteckning. Betyder därmed inte att det D funktionen inte har nån fördel, men jag har aldrig märkt någon skillnad.

/Leif
 
De flesta någorlunda moderna objektiv från piraterna är åxå "D"-objektiv, svjv, iaf från Tamron och Sigma (och sannolik Tomina åxå). Mitt Tamron 90 ger tex avståndsinfo till kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.