Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D-76 3.8liter

Produkter
(logga in för att koppla)

skarpedjup

Aktiv medlem
Köpte en förpackning D-76 för 3.8liter brukslösning idag. Jag undrar om det finns nån guide där man kan ta kemikalier så det räcker till 1 liter och spara kemikalier istället för att ha massa flaskor ståendes?

Är lite bekväm av mig som frågar, är nog ganska lätt att räkna ut ändå. :)

Är det pulver ska du nog blanda ut allt på en gång, annars kan det bli fel proportioner på de ingående kemikalierna.

Själv mäter jag upp allt pulver i påsen i ett mätglas (hade hellre använt våg, men har ingen exakt nog...). Sedan försöker jag blanda pulvret ordentligt i en tillbringare eller liknande för att eventuell fraktionering under transporten skall försvinna innan jag delar upp pulvret på 4 påsar, som jag knyter ihop ordentligt för att det inte skall oxidera så lätt. OBS Påsarna skall blandes med vatten till en totalvolym på 0.95l (3.8/4 liter).

Inga problem hittils med ojämnheter i framkallning, så jag tror att om man bara blandar lite skall det inte vara någon risk för "skev kemikaliefördelning".

/Anders, som ibland bär platpåsar med vitt pulver till mörkrummet...

ANNONS