Annons

Dörr Studioblixtpaket DS150B

Produkter
(logga in för att koppla)

Glawe

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag och min fru funderar på att köpa ett par mindre studio blixtar för lite "vardagsrums fotografering". Nu undrar vi om detta paketet vi har hittat hos cyberphoto är något att ha ? Fördelar/nackdelar. Tänk på att vi inte kan lägga massvis med pengar, vi är bara glada amatörer :) Vi hade gärna uppskattat tips för vit bakgrund med.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371260

Mvh Fredrik
----------------------
Besök gärna vår blogg!
http://www.glawe.se/blogg
 
Hej Fredrik,

Visst räcker dom blixtarna väl för hemmabruk, 2X150 WS räcker till porträttfotografering och mindre grupper typ familj i helkropp.
 
Hejsan Björn!

Roligt att se dig igen! :) Din gamle trotjänare (300d) blev såld förra veckan efter ca 20k bilder av oss. Har bytat till en d3000 nu.

Nu till en följdfråga. Vad är skilnaden mellan paraplyna som följer med och softboxar ? Efterssom dom är vita borde dom väl fungera på liknande sätt ?

Mvh Fredrik
 
Hejsan Björn!

Roligt att se dig igen! :) Din gamle trotjänare (300d) blev såld förra veckan efter ca 20k bilder av oss. Har bytat till en d3000 nu.

Nu till en följdfråga. Vad är skilnaden mellan paraplyna som följer med och softboxar ? Efterssom dom är vita borde dom väl fungera på liknande sätt ?

Mvh Fredrik

Dom fungerar på liknande sätt också.
Softboxen är en stängd låda som inte släpper ut ströljus, det kan spela roll när det finns reflekterade ytor i närheten du inte vill ha ljus på. Det går bra att börja med paraplyer och komplettera med andra tillbehör senare.
Priset är bra och Cyberphoto är reko att ha att göra med.

Kul att kameran du köpte av mig har tjänat dig så länge och fortfarande fungerar.
 
Dom fungerar på liknande sätt också.
Softboxen är en stängd låda som inte släpper ut ströljus, det kan spela roll när det finns reflekterade ytor i närheten du inte vill ha ljus på. Det går bra att börja med paraplyer och komplettera med andra tillbehör senare.
Priset är bra och Cyberphoto är reko att ha att göra med.

Kul att kameran du köpte av mig har tjänat dig så länge och fortfarande fungerar.

Vi har varit väldigt pendantiska med den och varit väldigt nöjda med den. Nu har vi som sagt köpt en D3000 och på den så finns ju inget uttag för blixtar. Frågan är hur jag gör där. Vi vill gärna i framtiden eventuellt kunna ta med oss blixtarna ut utomhus och plåta med, men räcker det med en ir sändare till blixtskon då, eller vi skall satsa på en med radio i direkt ?
 
Funkat bra för mig

Jag har haft Dörr DS130 i snart två år, det torde väl vara en föregångare. De har alltid fungerat utan problem. Dom är små och smidiga att ta med sig ut på jobb. Har då deras batteripack, plus ett mc-batteri som driver. Hemma har jag sedan kompletterat med en större DPS300 med en stor softbox. Det man kan tycka är att dom små blixtarna är mer plastiga, man får inte dra åt stativskruvarna med alltför hårda nypor. Sedan finns det dom som säger att det alltid är en bra idé att köpa dyrare "märkesblixtar", eftersom det är lätt att sälja dom när man har tröttnat.
Lycka till!
/ Jörgen



Hejsan,

Jag och min fru funderar på att köpa ett par mindre studio blixtar för lite "vardagsrums fotografering". Nu undrar vi om detta paketet vi har hittat hos cyberphoto är något att ha ? Fördelar/nackdelar. Tänk på att vi inte kan lägga massvis med pengar, vi är bara glada amatörer :) Vi hade gärna uppskattat tips för vit bakgrund med.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371260

Mvh Fredrik
----------------------
Besök gärna vår blogg!
http://www.glawe.se/blogg
 
Vi vill gärna i framtiden eventuellt kunna ta med oss blixtarna ut utomhus och plåta med, men räcker det med en ir sändare till blixtskon då, eller vi skall satsa på en med radio i direkt ?

IR sändare kan vara lite svåra ute i dagsljus och kräver att blixten står inom dess ljuskägla när IR ljuset inte har ett rum att studsa runt i. Dom billiga radioversionerna funkar kanske bättre ute. Det finns också adapters at sätta i blixtskon så du får ett synkuttag och kan köra med kabel.
 
Tack!

Du har inga tips på backdrops ? Misstänker att vita lakan (eller annan färg) inte riktigt fungerar om man vill ha en bakgrund helt av samma färg utan skuggor.
 
Tyg är alltid jobbigt såvida du inte vill ha "draperikänsla". Satsa på en papprulle på direkten. Det finns lite trådar om "hemmastudios" där olika lösningar finns. Annars blir det till att stå och stryka inför varje plåtning.

Jag hittade dock ett tyg som inte skrynklar sig på skroten i Kinna. Någon form av polyester. Har fått hjälp med att sy en kanal och använder denna bakgrunden då coh då vid mindre enklare uppsättningar ute hos kund. Två belysningsstativ, två superclamp och en enkel metallkärna genom kanalen. Väldigt enkel och fungerar hur bra som helst till porträtt.

Svart sammet är annars en tacksam bakgrund. Finns på Jysk till bra priser. Där kommer ev veck inte att synas men den bakgrunden är ju ganska långt ifrån vit......
 
jag har testat dörr blixtarna lite dom fungerar ok men dom är i plast och används dom en längre tid så börjar det lukta bränt från dom och plast snotten som följer med brukar börja smälta efter att led ljuset varit på en längre tid. Men ska man bara köra kortare stunder och inte flera timmar i sträck så fungerar dom ok själv så skulle jag gå upp ett steg om jag skulle köpa. vill du köra trådlöst så köp något sånt här fungerar fint
http://cgi.ebay.co.uk/Tetra-Speedli...ories_CameraFlashUnits_JN?hash=item58852a704d eller ett sånt här
http://cgi.ebay.co.uk/Triton-RT-16-...graphy_StudioEquipment_RL?hash=item2eaa0b4e05
 
På den här bilden till exempel...

http://www.sorkin.se/photography/wp-content/uploads/HSKOLA0920_blog.jpg

har jag använt en billig japanpressening som bakgrund köpt på Bauhaus. jag har slgit en krafig blixt på den bakifrån och en svagare på motivet framifrån med softbox.
Kostnaden för bakgrunden ca 200:-

Du behöver inte bränna ut hela från början utan det räcker med att det blir utbränt runt motivet/modellen, resten kan man lätt putsa i PS.
 
Har spanat runt lite mer på blixtar och just nu lutar det mest åt ett par Electra Advance 250 från Photax. Är det någon här som har erfarenhet av dessa ?

Mvh Fredrik
----------------------
Besök gärna vår blogg!
http://www.glawe.se/blogg
 
Jag skulle undvikit den då den inte är kompatibel med tillbehör från något större märke. Köp hellre Visico blixtar från samma ställe som är kompatibla med Bowens och har en sk S-bajonett som det finns massor med tillbehör för.
 
Hmm... Tusan också! Jag gillade ju det där med LED lampor som ledljus. Vi har ett ganska tight utrymme vi fotar på och ju mindre värme ju bättre är det. Hur är Visico blixtarna då ? Jag betalar gärna en liten extra slant för att få bra saker än saker som luktar bränt efter några timmar användning ;)
 
Blixt

När man köper blixtrar så tror man att man ska stanna där men tyvärr är det inte så. Kolla fattningen Bowens eller elincrom för dessa 10 cm std fattningen är inget långvarigt så att säga. Bättre att lägga ut lite extra och få bra saker. Viscio där får man oxo en väska till

Kolla annars kaffebrus
 
Det är som Kaj säger att blir du biten kommer du att vilja bygga ut systemet och fortfarande kunna använda dina tillbehör.
Visico blixtarna är bra, jag har själv 3 st av 300 WS modellen och är nöjd. Jag har bara hört gott om dom från andra också så dom kan man köpa och ha kvar även om man vill köpa till mer senare.
Köp inte en ö, med det menar jag något som inte går ihop med annat. Jag skulle hellre rekommendera 10 cm blixtarna faktiskt, till dom kan du köpa en adapter från kaffebrus för att kunna använda tillbehör avsedda för S-bajonett.
Photax som leverantör är bra och pålitliga, kunniga om du behöver fråga något.
 
När man köper blixtrar så tror man att man ska stanna där men tyvärr är det inte så. Kolla fattningen Bowens eller elincrom för dessa 10 cm std fattningen är inget långvarigt så att säga. Bättre att lägga ut lite extra och få bra saker. Viscio där får man oxo en väska till

Kolla annars kaffebrus


Hallå Kaj, det var verkligen inte igår! :)

Jag skall kolla runt vad som finnes. Det blir iallafall inga blixar från kaffebrus. Dom känns lite "budget" ;)

Visico verkar ju trevliga med förvisso!
 
Det är som Kaj säger att blir du biten kommer du att vilja bygga ut systemet och fortfarande kunna använda dina tillbehör.
Visico blixtarna är bra, jag har själv 3 st av 300 WS modellen och är nöjd. Jag har bara hört gott om dom från andra också så dom kan man köpa och ha kvar även om man vill köpa till mer senare.
Köp inte en ö, med det menar jag något som inte går ihop med annat. Jag skulle hellre rekommendera 10 cm blixtarna faktiskt, till dom kan du köpa en adapter från kaffebrus för att kunna använda tillbehör avsedda för S-bajonett.
Photax som leverantör är bra och pålitliga, kunniga om du behöver fråga något.

Till nästa fråga. Skall vi införskaffa 2 eller 3 blixtar, samt hur många w för att kunna ta helkroppsbilder ? Tycker det verkar vara lite knepigt med bara 2 blixtar för att täcka upp både en eventuell fond och samtidgt få ett jämt ljus framifrån.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.