Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dörr DAF42/480 Ultra

Produkter
(logga in för att koppla)

AdamNorberg

Aktiv medlem
Är den blixten något att ha?
Förstår ju självklart att det inte är samma sak som blixtarna i dyrare klass.
Men duger den till enkel porträtt fotografering, och till lite roliga effekter?

/adam

Hej Adam,
Det verkar som om du har en EOS 40D, då ska du läsa på tex. Cyberphotos sida vad dom skriver om den kombinationen. Den är inte helt optimal.
Detta är klippt från Cyberphotos sida:"Med Canon EOS 40D och 1D Mark III fungerar DAF42/480 Ultra så länge man inte drar åt låsvredet på blixten, de kamerorna har nämligen lite högre blixtsko än äldre EOS och när vredet dras åt tappar tyvärr blixt och kamera kontakt med varann."
Jag har själv haft en DAF42/480 till min 400D och det funkade bra, dock lever zoomen om ganska mycke. Men när jag uppgraderade till en 50D så fugerade inte DAF42:an med automatiken.

// Hans

Tjena!

Jo, har självklart läst det, men tänkte att det funkar ju ändå. Men vill ju att det ska funka automatiskt, vet du om det gör det på en 40D?

Eller har du nått annat tips i liknande pris? Vill helst inte lägga ut så mycket på blixt än!

Jag törs inte svara på hur det fungerar med en 40D. Men jag rekommenderar dig att ringa till Cyberphoto och fråga. Dom är enormt hjälpsamma och vill alltid kundens bästa.
För min del blev det en Speedlight 580DX II.
Har inte testat någon annan modell så där är jag nog inte till någon större hjälp.
Mvh // Hans

Kollade runt lite och det blir nog att köpa en Sigma EF-530 DG Super istället. Får spara lite extra!

Verkar som ett bättre val tycker jag.
Någon som har nått annat att säga om den?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto