Annons

Döda pixlar på en 350D ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lajson

Aktiv medlem
Hej

Kanske låter detta urvattnat men min månad gammal Canon 350D uppvisar sk. döda pixlar fenomen vid långa exponeringar typ redan efter 6 sekunder. Det är 6st blåa o 2st röda prickar som stör mest. Inget som jag skulle ha märkt förän jag ville ta några nattbilder igår och såg dessa prickar i alla mina bilder. Jag vet att det finns program som tar bort dessa prickar men jag undrar om detta är nån anlädning att lämna in kameran för åtgärd eller detta förekommer hos alla kameror? Jag har inte heller hittat nåt inställning på menun som skulle ta bort dessa prickar vid långa exponeringar.
Under har jag lagt upp en länk till en bild som demonstrerar detta.

tack för hjälpen i förhand

Ludwig


svart.gif
 
fult... och jobbigt framförallt... hör med canon hur många pixlar som ska va döda för att det ska betraktas som ett fel...
 
iZØ skrev:
fult... och jobbigt framförallt... hör med canon hur många pixlar som ska va döda för att det ska betraktas som ett fel...

OK, jag ringde Canon i stockholm och först har en kvinlig röst förvarnat mig att samtalet skulle avlusnas i utbildningssyfte ( det har aldrig tidigare hänt mig ) och sen har en trött snubbe tålmodigt lyssnat på min klagomål om dessa döda pixlar och naturligtvis har han rekomenderat att lämna in kameran för undersökning. Ska kanske göra det efter semester.
 
Det Canon gör att de släcker de döda/heta pixlarna med mjukvara. I ditt fall är det nog heta då de endast uppträder vid längre slutartider.
Vart i Västra Götalands län bor du?
Bor du nära Göteborg är det väl inga problem att åka inom Canon RCC i Mölndal så borde de kunna göra det medans du väntar.

/Lennart

Offtopic: Varför släcker man inte de döda/heta pixlarna redan i fabriken?
 
Karlsson skrev:
Det Canon gör att de släcker de döda/heta pixlarna med mjukvara. I ditt fall är det nog heta då de endast uppträder vid längre slutartider.
Vart i Västra Götalands län bor du?
Bor du nära Göteborg är det väl inga problem att åka inom Canon RCC i Mölndal så borde de kunna göra det medans du väntar.

/Lennart

Offtopic: Varför släcker man inte de döda/heta pixlarna redan i fabriken?

Ja, jag bor nära Göteborg så det borde inte vara ngt problem att lämna in kameran där. Jag har fått t.o.m. ett referensnummer från canon stockholm som jag skulle uppge när jag kontaktar Canon RCC i Mölndal så det blir ett ärende för dem efter semester.
 
Jag testade och upptäckte över 20 sådana pixlar på min några månader gamla 20D. Hur uppkommer döda och heta pixlar? Är det sensorn som inte fungerar som den ska eller är det någon annan del?
 
I princip alla digitalkameror lider av detta & för de flesta av oss så är det inget problem. Om man tycker att det är ett problem så brukar det fixas på garantin.

Jag tänker dock inte söka på min beställda DSLR när den kommit, jag är nämligen övertygad om att jag hittar. Däremot så kommer jag att reklamera om det stör vid normal fotografering...

Sök på ämnet i forumen. Finns en del matnyttigt att läsa om det.

//Larsa
 
Jag testade brusreduceringen som man kan välja med egna inställningar och då försvann prickarna. Testade bara att fota med objektivskyddet på så jag vet inte hur vanliga motiv påverkas av brusreduceringen. 350D har säkert denna funktion också.
 
Ludde. Exponerar du ofta på sex sekunder ?
Om så är fallet, ska du självklart reklamera.

Om inte, prova att använda 1/60 till !/2000 del och se vad som händer, Det väl i det området de flästa bilder exponeras.
/Thomas.
 
Här var det oxå röda prickar...

Ämnet har kanske åldrats, men det kan vara bra att veta vilka på forumet som har problemen (om det blir en samlad action eller nåt). Har en 1 vecka gammal 350D. Trodde först att det var smuts på skärmen men de rörde sig vid skrollning. Har exponerat på 30 sek & ser ett par prickar
 
Allvarligt talat. Finns det någon som inte ser sådant här på sina långtidsexponeringar vid 100% förstoring???

Jag har haft fenomenet på alla mina digitalkameror, till & från...

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.