Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Döda pixlar på D70!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

tamino

Aktiv medlem
Nu har jag nästan panik.! Var och bowlade igår. Hade med mig kameran och insåg ganska snabbt att det var ett klokt val :)
Bara UV-ljus och självlysande klot, perfekt tänkte jag. Efter ett tag så ser jag en pixel som lyser i helt fel färg på skärmen. Min första tanke var att det var en liten vit fläck på golvet som syntes, men insåg snart att det inte var så. Utan det var i kameran, då kom tanken att det var smuts på sensorn. Blev sådär lagom sur, men livet fortsatte. ;)
Kom hem idag och satte in bilderna i datorn. Använde ACDSee för att lägga in bilderna (har plåtat i NEF för övrigt) konverterade dom i C1 och var allmännt glad eftersom att jag inte hittade "smutsen". Skulle sen kolla på bilderna och göra "proofs" i BreezeBrowser då syns det, hur tydligt som helst, en vit prick. Jag öppnar samma bild i Photoshop, men då syns den inte. Förvirrad går jag tillbaka till Breeze. zoomar in och ser att det är en vit pixel, omgiven av fyra gröna.!
Någon som har någon idé om vad jag ska göra? Kameran är inte gammal, ett par månader knappt. Är det en död pixel? Varför syns den inte i alla program? Snälla någon hjälp!

EDIT: Har fotat med ISO1600 förreseten. Och kitoptiken.

Bilagor

• crap.jpg
    crap.jpg
    10.5 KB · Visningar: 465
89 visningar men ingen som har någon idé om vad jag ska göra ens?! -suckar- Nåja, får väl ringa Scandinavian i morgon....

Tja, leva med det?

Om den bara dyker upp vid ISO 1600 eller långa slutartider så är det en sk "het" pixel. Jag har ett par sådana på min D30 och upplever inte det som någon katastrof. Den går ju att klona bort när den stör. Om du lämnar in kameran på service kan de iofs säkert mappa bort den i firmware så slipper du se den igen.

andgi skrev:
Tja, leva med det?

Om den bara dyker upp vid ISO 1600 eller långa slutartider så är det en sk "het" pixel. Jag har ett par sådana på min D30 och upplever inte det som någon katastrof. Den går ju att klona bort när den stör. Om du lämnar in kameran på service kan de iofs säkert mappa bort den i firmware så slipper du se den igen.

Jag vet inte om det bara dyker upp vid iso 1600, men tack vare uv-ljuset så syntes den mycket tydligare.
Det är inte lång slutartid,, det handlar om 0,5 sec. Ingen snabb tid, men dock inte lång!
Känns lite surt att köpa en kamera för en "förmögenhet" för att behöva klona bort "heta" pixlar eller vad det nu är.. :(

bildjournalisten skrev:
Ja du, Fredric. Det här känner jag igen. Jag tror att jag också har en död pixel i min nya 20D :(

En bild från min kamera hittar du här!

//Jessica

Trist...! suck,, nu tappade man helt lusten. Får nästan lust att sälja all fotoutrustning man har.. bara för att det är så trist...

Nu blev jag ännu mer less. Jag är inte ensam, fler med samma problem.. :( Trist..!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar