Annons

Döda/heta pixlar på canon 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

pettpett

Ny medlem
Har precis fått hem min canon 350d och efter bara en veckas användning så märker jag att jag har flera heta/döda pixlar. Som ni ser på bilden är det bara en död pixel(till vänster) men en mängd blåa pixlar(till höger). Ska man acceptera detta? Eller ska man få cmos-displayen utbytt?
Vad har canon för policy gällande döda/heta pixlar?

mvh
Peter
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    15.1 KB · Visningar: 514
Vad jag har förstått (om jag nu förstått rätt) så är döda pixlar nåt som kan gå att laga om man verkligen stör sig av det. Heta pixlar vid långa slutartider är nåt som du får leva med.
 
Den döda pixeln stör mig inte så mycket utan det är snarare de 10 blå. För att hitta den döda pixeln måste man zooma mängder men den blåa punkten ser man utan problem i "ozoomat" läge.

Men det för alltså bli att redigera i photoshop på alla mörka bilder(kännns lite trist)?

/Peter
 
pettpett skrev:
Den döda pixeln stör mig inte så mycket utan det är snarare de 10 blå. För att hitta den döda pixeln måste man zooma mängder men den blåa punkten ser man utan problem i "ozoomat" läge.

Men det för alltså bli att redigera i photoshop på alla mörka bilder(kännns lite trist)?

/Peter

Är dom på samma plats alla blå pixlar?
 
Ja...de blå pixlarna är alltid på samma plats. Vid kortare slutartider så ser man bara en blåton på platsen. Så jag antar att de blir blåare och blåare ju längre slutartid.

/Peter
 
Hm, jag trodde heta pixlar förekom lite var som helst i bilden, alltså att dom inte hade någon faktisk plats på CMOS:en :/ jaja, men det är iaf av längre slutartider som det förekommer. Så du får nog leva med det.
 
Du kan vara lugn. Det är bara att lämna in kameran till Canon så mappar de bort pixlarna, både döda och heta.
Jag gjorde det med min 20D och fick bort alla heta pixlar som framträdde vid lite längre exponeringstider.
Det tog ca. en vecka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.