Advertisement

Annons

Död pixel på garantin?

Produkter
(logga in för att koppla)

jannas

Aktiv medlem
Nån som vet om garantin på en D300 gäller för en död pixel? Irriterande att få an röd prick i var bild på en 6 mån gammal kamera..
Antar att den årliga "check and clean" servicen som ingick i kamerakåopet inte fixar detta problem..?
 
Jag har ingen erfarenhet när det gäller kameror, aldrig haft det problemet men jag fick en död pixel på min iPhone för någon månad sen. Gick och frågade Teila om det gick på garantin och de sa att det var självklart och fick ut en ny.

Det är ju inte orsakad av oförsiktighet eller liknande utan är ett fabriksfel och därav borde den gå på garanti.

/M
 
Nån som vet om garantin på en D300 gäller för en död pixel? Irriterande att få an röd prick i var bild på en 6 mån gammal kamera..
Antar att den årliga "check and clean" servicen som ingick i kamerakåopet inte fixar detta problem..?

Det skulle faktiskt inte förvåna mig om den gör det. I många nyare kameror kan man "mappa" bort pixelfel. Vilket i praktiken innebär att kameran tilldelar den pixeln något värde från kringliggande pixlar (jag kan inte redogöra för hur det går till rent tekniskt).

Men jag vet inte om detta finns i D300, och nu när jag tänker på det så undrar jag om inte det bara påverkar jpg-filer från kameran.
 
Jag fick en het pixel bortmappad som garantiåtgärd på min D300. Sedan vet jag inte hur Nikons policy ser ut, om man gör skillnad på var i bilden den sitter osv (det tycker jag ju inte att de borde), men jag vet att många tillverkare gör så med skärmar. Det är väl inte svårare än att ringa/maila Nikon och fråga?
 
Jag hade några döda pixlar (blåa) på min D60, fick den också fixad på garantin. Så det borde inte vara nåt problem för dig heller.
 
Det går säkert att mappa bort pixlar på alla kameror som säljs sedan några år åtminstone.
Mappingen borde som sagt funka även för råfiler men säker är jag inte. Om RAW konvertern för datorn har stöd för pixelmapping märker man heller aldrig felet. Skulle nästan tro att det funkar så i praktiken.
 
Detta svar fick jag av nikon när jag hade en röd pixel lysande på sensorn.

"Hej Magnus,

Kamerans display har en tolerans på max 3 pixelfel.

Däremot har CMOS ( bildfångarelementet) feltolerans på 0 pixelfel -

Det gäller Garanti om du köpt den av en auktoriserad Nikon butik -
och då bör du snarast skicka in den för reparation."
 
tack

Tack för svaren alla!

Jag har nu fått svar från Nikon också, så här skriver dom:

Hvis det er en rød prikk som sitter alitd på samme plass og hvis du får prikken på selve bildet og ikke bare på LCD skjermen da er det mest sannsynlig en såkalt "Hot pixel" på bildesensoren og det er en feil som vannligvis dekkes av garanti og i såfall må kamera sendes inn til reparasjon. Jeg vil anbefale at du tar kontakt med vår verksted for nærmere informasjon.

Så det ser ut som jag får kameran fixad :)
 
Jag ringde Nikon om att jag har Stuck pixels på min D60, fick svaret att jag kunde komma in med den till dom så fixar dom det på 10 min. Det verkar inte vara nått stort jobb.
 
Jag passade på att få min D90 mappad (på garantin) när jag ändå skickade in den på check & clean. Skickade den i oktober (lågsäsong?) så det tog bara totalt 8 dagar.
 
Efter en del kvällsfotografering under den senaste veckan visade det sig att jag också hade en "hot pixel". Den är röd och visar sig bara när slutartiden är på ett par sekunder och mer, inte annars. Är detta normalt när det gäller längre slutartider?

Ps. ingen Nikon utan en Canon ;)
 
Efter en del kvällsfotografering under den senaste veckan visade det sig att jag också hade en "hot pixel". Den är röd och visar sig bara när slutartiden är på ett par sekunder och mer, inte annars. Är detta normalt när det gäller längre slutartider?

Ps. ingen Nikon utan en Canon ;)

Jag tror att det är vanligt/normalt. Jag har fått några enstaka "hot pixels" med min 10D och min 5D under väldigt långa exponeringar.

Personligen vetefasiken om jag skulle skicka in min kamera för en hot pixels skull. Kan man glida förbi någonstans och få det fixat på 10 minuter så kan det ju absolut vara värt det, eller om man får det fixat i samband med check&clean, men jag skulle nog inte riskera att vara utan kamera i några veckor för en enstaka pixels skull, när det är så simpelt att fixa i datorn (Eftersom pixeln sitter på samma ställe i alla bilder så kan man ju t.ex. göra ett makro som klonar färgen från någon pixel runt om.
 
Efter en del kvällsfotografering under den senaste veckan visade det sig att jag också hade en "hot pixel". Den är röd och visar sig bara när slutartiden är på ett par sekunder och mer, inte annars. Är detta normalt när det gäller längre slutartider?

Ps. ingen Nikon utan en Canon ;)

Under "lite längre" exponeringar så får man nog nästan räkna med att man kan få heta pixlar. I manualen till min D70 (och förmodligen även D300) så skriver Nikon att detta är normalt. Det blir, såklart, ännu tydligare om man både använder högt ISO-tal och långa exponeringar.
Så länge man slipper dem i "normallånga" exponeringar skulle jag personligen inte bry mig så mycket. Den jag fick bortmappad syntes ganska tydligt även på lägsta ISO och slutartider på 1/60.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.