Annons

Död Pixel i Ixus-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddan77

Medlem
Höll på att rengöra linsen på min Ixus 55 och tog några testbilder utan blixt mot mörk bakgrund. Redan på skärmen på kameran såg jag att en röd prick dykt upp. Vid närmre koll i datorn så dyker punkten upp på samma ställe på samtliga bilder tagna under de senaste 3-4 veckorna. Har haft kameran i ca 6 månader.

Är detta ett vanligt fel? Har helt enkelt en pixel dött i sensorn? Är det ett garantifall? Kan jag gå till vilken Canon-ÅF som helst då? Köpte kameran på nätet...
 
Freddan77 skrev:

Är det ett garantifall? Kan jag gå till vilken Canon-ÅF som helst då? Köpte kameran på nätet...


Dom enda som kan ge dig ett korrekt svar på dina frågor är väl rimligen Canon support.

Vi andra kan bara tycka, gissa och anta.
 
Jag har en Ixus 430 och den hade till en början inga döda pixlar vad jag kunde se. Ca 8-9 mån efter inköp hade 2-3 döda/skadade pixlar ploppat upp.

Jag kontaktade då Canon och på dem lät det som att det bara var att skicka in kameran för att få den lagad eller en en ny i utbyte. Jag skickade dock aldrig iväg kameran. Problemet kändes inte tillräckligt störande för att få vara utan kamera en månad eller vad det kan tänkas ta att åtgärda problemet.

Gjorde ett dödpixel-test nyligen (2 år efter inköp) och jag kunde nu räkna till 6-7 st döda/skadade pixlar, varav 2 st som kan upplevas störande.

Det känns som döda pixlar dyker upp på de flesta kameror vartefter tiden går, så mitt tips är väl att vänta så långt som möjligt in i garantitiden och då ev. skicka iväg kameran på service.
 
ANNONS