Annons

Död pixel? EOS350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Några döda el heta pixlar får man väl leva med. (jo, jag tror han var ironisk) Men vad jag inte fattar är varför inte Canon har pixel mapping funktion, bara av ren självbevarelsedrift, en sensor får ju ofta fler döda/heta pixlar med tiden och hade de pixelmapping skulle de slippa att få in en massa kameror till reparation. Men det kanske är så att CMOS-sensorer inte tillåter en sådan funktion? För så avancerat kan det väl inte vara annars? Jag har det på min drygt två år gamla Olympus peka&skjuta kamera.
 
Linmajon skrev:
Självklart ska man kunna plåta en svart vägg med 24 timmars exponeringstid och därefter inte se en enda död pixel. Har man lagt ner en hel förmögenhet på en svindyr kamera (över 8000:) ska man kunna kräva perfektion.

Jag börjar bli lite irriterad på dig nu... det är ju inte så att du direkt bidrar med ngt vettigt till min frågeställning.

För dig kanske inte 8000:- är mycket men det är det för mig.

Sedan är ju industrin medveten om detta problem med döda pixlar. Kommer nog bli ett större problem ju mer LCD tv osv. som kommer in i svenssons hem, Jag tror inte många kommer att acceptera att det är lysande röda (eller ngn annan färg) prickar i TV bilden.

och ironi visas lämpligt med följande smilie ;-)
 
En död pixel är precis som sagts en pixel som sitter på precis samma ställe i bilden, oavsett exponeringstid och brukar då alltid ha samma färg (vit, svart, blå, grön, röd, osv).

En het pixel är en pixel som bara uppstår i bilden när man har en lång slutartid (1/4 sec får räknas som lång slutartid) eller om man fotar länge och det kan bli värmepixlar så att säga. Heta pixlar uppstår också ofta i mörker, eller vid höga ISO-tal.

Du kan prova om du har döda och heta pixlar genom att ta en bild med linsskyddet på i olika slutarhastigheter.
 
Vill man fota mycket med långa exponeringstider skall man inte fota digitalt. Det är en känd svaghet med digitala kameror! De klarar inte av långa tider på ett lika bra sätt som analoga kameror helt enkelt!

Men, lämna in skiten. Klart du skall känna dig nöjd med ditt köp! Inget snack om det. Canon borde fixa detta på garantin! Kan nån kan canon...

Mange
 
Kommer inte ihåg öppettiderna exakt, men har för mig att det var 8.00-17.00
Deras telefonnummer står på Canons hemsida.
 
Några döda el heta pixlar får man väl leva med. (jo, jag tror han var ironisk) Men vad jag inte fattar är varför inte Canon har pixel mapping funktion,
Skulle inte förvåna mig om de har det fast att den inte är åtkomlig för användare utan bara för teknikerna via datakabel. Alternativt att de flashar om firmwaren till en speciell en som sedan lagrar värdena i ett separat minne eller dylikt som inte töms vid en vanlig flashning.

Faktum är att det om något borde vara lättare på en CMOS-sensor då den är strukturerad annorlunda än en CCD-sensor.
 
ski_extreme skrev:
Jag börjar bli lite irriterad på dig nu... det är ju inte så att du direkt bidrar med ngt vettigt till min frågeställning.

För dig kanske inte 8000:- är mycket men det är det för mig.

Sedan är ju industrin medveten om detta problem med döda pixlar. Kommer nog bli ett större problem ju mer LCD tv osv. som kommer in i svenssons hem, Jag tror inte många kommer att acceptera att det är lysande röda (eller ngn annan färg) prickar i TV bilden.

och ironi visas lämpligt med följande smilie ;-)
Jag var förstås ironisk, eller lite sarkastisk kanske efter att ha kikat på två av dina bilder:

"pixel_0114.jpg" - En enda knappt synbart ljusare pixel på en bild tagen med 1/100s och ISO 400...

"pixel_0108.jpg" - En klart ljusare pixel efter fyra sekunders eponering och ISO 400.

Det finns ett ordspråk som låter "Den som söker han finner".

Du kan förstås lämna in kameran och få pixeln släckt, dvs de programmerar om kameran att interpolera fram ett värde för den dåliga pixeln.
Du kanske får väga en reparation mot besväret+kostnaden+tiden reparationen kan ta. Med lite otur kan dagarna gå och du missar fina vårbilder. Själv släpper jag inte någon kamera till verkstaden just nu...möjligen i vinter..kanske.


Min 10D ger massor med 'dåliga' pixlar vid mer eller mindre långa exponeringstider. Frågan är ju hur jag ska förhålla mig till det. Är det ett "fel" eller något jag borde acceptera? Kamerahuset kostade mig trots allt 19000:-
 
Jag har en Olympus C8080 och fick allt oftare klona bort vita fläckar på bilderna. Då gjorde jag ett experiment att fota flera olika enfärgade ytor. Kollade igenom varje bild på stor förstorning och ringade in alla misstänkta pixlar. Sedan lade jag dem på varandra i lager för att kolla vilka inringade pixlar som stämde överrens med varann. Det visade sig vara ca 20 stycken vita. Dessutom fanns det väldigt många heta pixlar (ny begrepp för mig, tack!) men som låg utspridda på olika ställen.
Jag har garanti kvar, så jag lämnade in kameran och var utan i ca 3 veckor. Väl tillbaka hade de bytt ut CCD:n. Nu är det helt bra!
 
Michael r skrev:
Jag har en Olympus C8080 och fick allt oftare klona bort vita fläckar på bilderna. Då gjorde jag ett experiment att fota flera olika enfärgade ytor. Kollade igenom varje bild på stor förstorning och ringade in alla misstänkta pixlar. Sedan lade jag dem på varandra i lager för att kolla vilka inringade pixlar som stämde överrens med varann. Det visade sig vara ca 20 stycken vita. Dessutom fanns det väldigt många heta pixlar (ny begrepp för mig, tack!) men som låg utspridda på olika ställen.
Jag har garanti kvar, så jag lämnade in kameran och var utan i ca 3 veckor. Väl tillbaka hade de bytt ut CCD:n. Nu är det helt bra!

– Testade du pixel mappingfunktionen eller hade den inte det? Jag kan inte svära på om det är döda el heta pixlar den tar bort men på min Oly C-5050 tog den enkelt bort de ljusa prickarna har jag för mig. Tror de var ljusblå. Men borta var de efteråt alla fall! Tog bara några sekunder och sen behövde jag aldrig göra om det.

Om det vore enklare att ha pixelmapping på en CMOS sensor så förstår jag ännu mindre varför inte Canon har det!? En systemkamera tar ju oftast fler bilder än en peka&skjuta kamera - fler pixlar att klona. Och de som äger en systemkamera är ofta petigare vad det gäller kvalitet. Annars skulle de ju inte ha en systemkamera.
 
Linmajon skrev:
Jag var förstås ironisk, eller lite sarkastisk kanske efter att ha kikat på två av dina bilder:


BRA

"pixel_0114.jpg" - En enda knappt synbart ljusare pixel på en bild tagen med 1/100s och ISO 400...

"pixel_0108.jpg" - En klart ljusare pixel efter fyra sekunders eponering och ISO 400.


Det finns ett ordspråk som låter "Den som söker han finner".

Letade dock inte efter fel, utan såg faktiskt den blåa pricken på den första bilden och trodde det var ngt i vattnet, zoomade in på den å såg att det va en pixel. Sedan kollade jag på dom andra bilderna på samma ställe i bilden för att se om fenomenet uppstog där med, vilket det gjorde dock mera dämpat.

Du kan förstås lämna in kameran och få pixeln släckt, dvs de programmerar om kameran att interpolera fram ett värde för den dåliga pixeln.
Du kanske får väga en reparation mot besväret+kostnaden+tiden reparationen kan ta. Med lite otur kan dagarna gå och du missar fina vårbilder. Själv släpper jag inte någon kamera till verkstaden just nu...möjligen i vinter..kanske.

Ja det är ju alltid en avvägningsfråga, åker nog till canon på tisdag å ser hur långtid dom ska ha på sig att fixa det.

Min 10D ger massor med 'dåliga' pixlar vid mer eller mindre långa exponeringstider. Frågan är ju hur jag ska förhålla mig till det. Är det ett "fel" eller något jag borde acceptera? Kamerahuset kostade mig trots allt 19000:-

Det är ju faktiskt upp till dig om du vill acceptera det eller inte, jag skulle inte ha gjort det. (jag visste dock inte om fenomenet med "heta" pixlar vid långa slutar tider, innan denna tråd)
 
Jochum Berg skrev:
Testade du pixel mappingfunktionen eller hade den inte det?


Jo, jag körde pixelmapping två gånger utan påtagligt resultat.
 
Jag är lätt konfunderad över er diskusion...
Av de digitalkameror jag ägt (och testat) genom åren så har jag aldrig varit med om någon som varit helt befriad från döda eller heta pixlar.

Håller helt med Mats i att den som söker skall finna...

Den digitala hypokondrin.

//Larsa
 
Tänker dock tilläggga att du, om du är missnöjd, ska reklamera kameran... Själv så har jag gjort det med en (länge sen) & den var inte bättre när jag fick tillbaks den. Nuförtiden så ser jag aldrig de felaktiga pixlarna, om jag inte söker förstås...
 
Michael r skrev:
Jo, jag körde pixelmapping två gånger utan påtagligt resultat.
– Hmm, konstigt… trodde pixelmapping skulle interpolera bort felaktiga pixlar oavsett om de var döda el heta el nåt. Tänk om det var nåt så enkelt som smuts, och de bara tvättade sensorn!?!
 
Ja, det vet jag ju inte, men på pappret jag fick står det att CCD:n är utbytt... I vilket fall som helst är jag nöjd med att det är ordnat.
 
Lämmnade i kameran på Canon RCC i gbg i dag. Var inga problem alls. Mkt trevliga och hjälpsamma, Nyss ringde dom och sa att kameran var klar och att jag kan hämta den i morgon. (= ca 3timmars service tid!)

Tror att dom gör en mjukvaruuppdatering och interpolerar den "döda" pixeln. Får se om det är 100% när jag hämtar den i morgon.

Mkt beröm ska dom ha för bra service.

/Tommy
 
Märkligt tomas! Du fick mörka fläckar istället! Är det smuts el döda/heta pixlar? Skulle gissa på förstnämnda? Eller rester av vatten?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.