Annons

Död pixel? EOS350D

Produkter
(logga in för att koppla)

ski_extreme

Aktiv medlem
Fick hem min EOS350D i dag. Skoj!

Men nu när jag sitter å tittar på bilderna efter några timmars fotande så ser jag en blå/lila prick i den högra/nedre delen av bilden. Det är framförallt vid mörka partier som den syns.

Undrar om det är fel på sesorn??

Vad gör man om det är som jag misstänker? Tar canon en sådan sak på garantin?

Bliderna i länkarna är i full upplösning.

http://medlem.spray.se/skiextreme/pixel_0108.jpg


http://medlem.spray.se/skiextreme/pixel_0102.jpg


http://medlem.spray.se/skiextreme/pixel_0114.jpg
 
Shit vad tråkigt för dig. Man skulle ju lätt hålla sig för skratt om man fick hem en ny kamera med döda pixlar. Dock inget som är "jätte" ovanligt. Men jag skulle aldrig acceptera det. Köper man nytt ska det vara 100 % annars ska man ha en ny.

Prata med butiken eller Canon och förklara läget. Är de snälla så byter dom säkert din kamera.
 
Usch va trist! Ja, få den utbytt på stubinen! Cyberphoto är toppen att ha att göra med när det gäller problem med prylarna de sålt. De är alltid hjälpsamma och snabba.

Jag köpte min kamera från dem och har inga döda pixlar, däremot får jag några "heta" pixlar när det blir slutartider som är väääldigt långa, eller om det är väldigt mörkt och jag hållit på ett tag.
 
CyberPet skrev:
Usch va trist! Ja, få den utbytt på stubinen! Cyberphoto är toppen att ha att göra med när det gäller problem med prylarna de sålt. De är alltid hjälpsamma och snabba.

Jag köpte min kamera från dem och har inga döda pixlar, däremot får jag några "heta" pixlar när det blir slutartider som är väääldigt långa, eller om det är väldigt mörkt och jag hållit på ett tag.


Hur ser man skillnad på en "het" och en "död" pixel då?

den pixeln jag ser är ju blå
 
Om den är "död" är den väl vit om jag förstått det rätt.

"heta" pixlar är tydligen färgade.


Detta fick jag iaf höra när jag reklamerade min A2 just pga detta problemet.

/Catherine
 
-Catherine- skrev:
Om den är "död" är den väl vit om jag förstått det rätt.

"heta" pixlar är tydligen färgade.


Detta fick jag iaf höra när jag reklamerade min A2 just pga detta problemet.

/Catherine

Å då gäller inte garantin eller?
 
Nu vet jag ju inte vad Canon har för inställning till fenomenet förstås, det får du nog kolla med dem.

Förhoppningsvis så ordnar det sig.

/Catherine
 
ski_extreme skrev:
Hur ser man skillnad på en "het" och en "död" pixel då?

den pixeln jag ser är ju blå
En död pixel är oftast låst oavsett exponeringstid etc. En "het" pixel blir pga av att du har för lång slutartid eller likande och syns bara då.
 
Wow!! EN död pixel av åttamiljoner...och det efter endast 4 sekunders eponeringstid... Vilken katastrof! Lämna genast igen kameran. Det spelar ingen som helst roll hur lång exponeringstider etc. är. Du kan absolut kräva 100% perfektion i ALLA avseenden.
Titta särskilt på BILD 0114.jpg. Jag förstår om du är besviken...
 
Senast ändrad:
Linmajon skrev:
Wow!! EN död pixel av åttamiljoner...och det efter endast 4 sekunders eponeringstid... Vilken katastrof! Lämna genast igen kameran. Det spelar ingen som helst roll hur lång exponeringstider etc. är. Du kan absolut kräva 100% perfektion i ALLA avseenden.
Titta särskilt på BILD 0114.jpg. Jag förstår om du är besviken...

Ja, när jag betalar över 8000:- fär en kamera så tycker jag faktiskt att man kan kräva att det inte är pixel fel på den. (om det nu va ironi i ditt inlägg.)
 
Canon i GBG ligger i Krokslätts fabriker och Canon har nolltolerans, vad gäller döda pixlar. Och personalen där är väldigt trevliga, alltid ett plus.
 
ski_extreme skrev:
Ja, när jag betalar över 8000:- fär en kamera så tycker jag faktiskt att man kan kräva att det inte är pixel fel på den. (om det nu va ironi i ditt inlägg.)
Jag håller med. En ny kamera ska inte ha några defekter.
 
eos30 skrev:
Canon i GBG ligger i Krokslätts fabriker och Canon har nolltolerans, vad gäller döda pixlar. Och personalen där är väldigt trevliga, alltid ett plus.

Tackar, då blir det en resa dit i veckan

Du råkar inte veta öppentider också...?
 
Låt oss få veta hur det gick, jag har samma på min 300D men fick höra att det är normalt med några sådana pixlar och jag har bara två, en röd och en blå. Nog är det pixelfel eftersom dom alltid sitter på samma ställe. Ser dom bara om jag fotar natthimlen dock.
Men är det nolltolerans så är det och då ska dom få fixa min med, har inte brytt mig så mycket hittills.
 
Självklart ska man kunna plåta en svart vägg med 24 timmars exponeringstid och därefter inte se en enda död pixel. Har man lagt ner en hel förmögenhet på en svindyr kamera (över 8000:) ska man kunna kräva perfektion.
 
Linmajon skrev:
Självklart ska man kunna plåta en svart vägg med 24 timmars exponeringstid och därefter inte se en enda död pixel. Har man lagt ner en hel förmögenhet på en svindyr kamera (över 8000:) ska man kunna kräva perfektion.


Värst vad du var vass idag ;)
 
Linmajon skrev:
Självklart ska man kunna plåta en svart vägg med 24 timmars exponeringstid och därefter inte se en enda död pixel. Har man lagt ner en hel förmögenhet på en svindyr kamera (över 8000:) ska man kunna kräva perfektion.
Jag hoppas du talar ironi nu... Men du blandar ihop saker och ting. DÖD pixel är inte samma sak som "het" pixel, vilket upstår helt enkelt för att bruset blir så kraftigt att pixeln överexponerats. En död pixel är en trasig pixel vilken alltid ger samma värde, tex blå, röd, lila, grön, vit, svart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.