Annons

Död Olympus C-2100UZ

Produkter
(logga in för att koppla)

nnoren

Medlem
Min Olympus C-2100UZ har (till synes utan anledning) slocknat och vill inte vakna till liv igen. Efter lite efterforskningar på Internet har jag hittat uppgifter som tyder på att detta är ett inte ovanligt förekommande problem med denna modell - utan har till och med ett namn: Sudden Death Syndrome (se t.ex. http://www.pcphotoreview.com/PRD_83073_3073crx.aspx (första recensionen) och http://www.greenspun.com/bboard/q-and-a-fetch-msg.tcl?msg_id=00AoBx).

Någon annan här på forumet som har egen erfarenhet av detta, eller råd om vad jag bör göra nu? Om reparationen kostar 300 dollar i USA är jag rädd att den inte kommer kosta mindre än 3000 sek här (antagligen mer än så), och då är det nästan inte värt det. Hittills har jag varit mycket nöjd med mina två Olympus-kameror, men det här är en fet plump i protokollet (om inte svenska Olympus skulle visa sig vara mer kundvänliga än sina amerikanska kollegor vill säga).

/Niklas
 
Är den under två år gammal kan du hävda din reklamationsrätt som kund, felet verkar ju vara inbyggt från början. Är den äldre är det upp till Olympus hur rädda de är om sin goodwill.

Min Minolta dog lika plötsligt för en månad sen, den är över ett år men under två år gammal. Minolta fixade den på garantin. Olympus kan väl inte vara sämre va?

Lycka till!
 
Min Minolta D 7i gjorde likadan första gången när jag uppdaterade den, men jag lyckades få igång den genom att ta ur och sätta i batterierna samtidigt som jag höll avtryckarknappen nere, efter några sådana försök så hoppade den igång
Samma sak hände på en resa (2 ggr) men den kom igång även då på samma sätt.

Kanske det fungerar även på din kamera, det är väl värt att testa.
 
Det ska jag prova nästan gång min D7 hänger sej. Sen jag fick tillbaka den har det hänt några gånger, men då har det räckt med att öppna batteriluckan o stänga igen... men den bilden man senast tog kan då bli korrupt. Luriga maskiner det här... men alla tips noteras. När min dog provade jag också med extern ström utan resultat.
 
Min C2100 har varit på samma sätt ett antal gånger. Jag tog ur batterierna och satte i dom igen, och då gick den att slå på. Detta har jag upplevt oftast i samband med att jag tar med kameran inifrån och ut där det är lite kyligare.
Har även haft problem att slå av den ibland.
Men oftast har den fungerat bra.
Kolla batteripolerna att dom inte oxiderat, och att dom är rena.
 
Vad har du för milliampere på batterierna?

Har en polare som hade liknande probelm med en annan kameratyp och det försvann när han bytte till laddningsbara med högre mAh.

Själv kör jag GP PowerBank 1600 mAh i min UZ som var max vad jag kunde hitta förra året när jag skaffade kameran. Har sett att det finns 1800 nu.
 
Tack för alla svar. Jag tror dock inte att det har med batterierna (1100mAh förresten) att göra, för kameran fungerar inte med extern strömförsörjning (DPS-9000) heller. Det blir väl till att ringa Olympus antar jag...

/Niklas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.