Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Död 600D
- Trådstartare uffez
- Start datum
Graylingman
Aktiv medlem
Nån som vet var "klockbatteriet" sitter och om man kan byta det?
Gissar att det står i bruksanvisningen. Det gjorde det i alla fall när det gällde min 50D och där sitter det innanför en av luckorna. Minns inte nu om det var batteri- eller minneskortsluckan.
Pekka M
Aktiv medlem
Jag tror att klockbatteriet i denna serie av kameror är lite svårare att byta. Fram till 400D fanns det lilla batteriet i en hållare direkt innanför batteriluckan, men på senare modeller är det mer inbyggt, på något vis, och tyvärr vet jag inte heller exakt var det sitter.
(Det är meningen att klockbatteriet regelbundet laddas upp av huvudbatteriet och därmed inte ska behöva bytas av användaren)
(Det är meningen att klockbatteriet regelbundet laddas upp av huvudbatteriet och därmed inte ska behöva bytas av användaren)
Cambora
Aktiv medlem
Tar du ut batteriet och kikar in där så bör du se en del av batteriet i botten, tycker mig minnas att det var så på min gamla 600D. Det är inte ett knappcellsbatteri utan som det skrivits tidigare ett som laddas upp medan kameran används. Det är inbyggt i kameran, vet ej hur enkelt det är att få ut. Även om du får ut det så kan du inte hitta ett nytt i din lokala handel.
Förslagsvis bör du kontakta Canon verkstan för mer information och kostnadsförslag. Visst kan man säkert pilla ut det och köpa nytt via ebay eller annat ställe, inget jag hade gjort utan klara instruktioner.
Förslagsvis bör du kontakta Canon verkstan för mer information och kostnadsförslag. Visst kan man säkert pilla ut det och köpa nytt via ebay eller annat ställe, inget jag hade gjort utan klara instruktioner.
apersson850
Aktiv medlem
De som har utbytbart batteri för att hålla klockan igång har alltså ett engångsbatteri, typ CR2525 eller nåt sånt. De som inte har sådant batteri har istället något inbyggt, som inte är utbytbart med mindre än att plocka isär kameran. Om det är ett batteri eller en så kallad superkondensator vet jag inte. Lutar åt det sistnämnda, men det spelar ingen roll i det här fallet.
JojjoGbg
Aktiv medlem
Lämnade in den på Media Markt där jag hade köpt den med hänvisning till reklamationsrätten då den inte var 3 år gammal ännu.
Glöm inte att du har bevisbördan på att felet är ursprungligt!
AFJ
Aktiv medlem
Reklamationsrätten är väl inte 3 år?
Jo den ändrades till 3 år för några år sedan, se paragraf 23
https://lagen.nu/1990:932
AFJ
Aktiv medlem
Ok. Men ärligt tror jag felet inte handlar om fabribsfel. Mer slitage och ålder
Dessutom finns nog nån paragraf in elektronik...
Fast det hör väl till ovanligheterna att en så pass ny kamera blir helt "död" och det borde ju vara svår att själv orsaka ett sådant fel. Om jag vore Canon så skulle jag ändå ta en sådan reklamation, om inte annat av goodwill skäl.
Men nu är ju Japanska företag inte direkt kända för att vilja ta på sig fel, så det kan nog gå hur som helst!
Rommel
Avslutat medlemskap
2,5 år för instegsmodell där on/Off knappen verkar sliten. Mjaaa hade jag varit tillverkare hade jag inte godkänt det ifall man är ett stort företag. Litet företag kanske borde tänka mer på goodwill.
Hur många on-Off vridning görs det per dag? Själv sätter jag den ständigt i viloläge.
Förr i tiden var detta vanligt fel hos TVapparaterna. Numera är det standby som gäller för dessa.
Iaf OnOff knappen funkar uppenbarligen inte. Låter som slitage!
Tänk på ifall man reklamera alla dessa brutna pinnar på CFläsaren i kameran....
Hur många on-Off vridning görs det per dag? Själv sätter jag den ständigt i viloläge.
Förr i tiden var detta vanligt fel hos TVapparaterna. Numera är det standby som gäller för dessa.
Iaf OnOff knappen funkar uppenbarligen inte. Låter som slitage!
Tänk på ifall man reklamera alla dessa brutna pinnar på CFläsaren i kameran....
nivas
Aktiv medlem
Lämnade in den på Media Markt där jag hade köpt den med hänvisning till reklamationsrätten då den inte var 3 år gammal ännu.
Det är nog det bästa du kan göra i det här läget.
Troligen är det inte värt att bekosta en reparation av kameran, en fungerande begagnad bör du kunna köpa för cirka 3000:-.
Jag tror inte alls att det är on/off-knappen som är trasig, mer troligt är att något annat i elektroniken har gett upp. Slitage är nog inte heller problemet, däremot kan kameran ha fått en smäll, blivit fuktig, eller råkat ut för någpt dylikt som i sin tur har orsakat ett följdfel.