ANNONS
Annons

Dåligt gråkort?

Produkter
(logga in för att koppla)

scrappy

Aktiv medlem
Denna årstid blir det många foton inomhus, därför köpte jag ett gråkort för att äntligen få rätt vitbalans, trodde jag.
http://www.fotovideo.se/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=99326

Jag fotar alltid raw och när jag vid efterbehandling klickar på gråkortet med pipetten i DPP eller ACR så får jag olika värden vid olika klick. Ibland mer grönt och ibland mer rött eller blått. DPP ger störst slag mellan olika klick på gråkortet. Kortet är ju ganska litet så det förvånar mig att färgsticket skulle variera på en så liten yta.

Är detta normalt eller har jag köpt ett dåligt gråkort? Gråkortet har alltid varit väl exponerat och placerat vid objektet jag vill ha rätt vitbalans på.

Inomhus = högt ISO = färgbrus? Om du klickar på en pixel är det kanske inte helt förvånande att den skiljer sig från grannen. Finns det inget verktyg där du kan ringa in ett område och ta något slags medelvärde? (Jag är ingen PS-expert...)

Enklast är väl om du mäter ljuset på gråkortet innan du fotar.

Annars kan det ju bero på att du träffar brus med pipetten, eller så är det ett dåligt gråkort.

Jag har ett gammalt gråkort som garanterat inte skulle fungera med pipetten. Ytan på det är helt slät, utan med lite lätt textur. Det reflekterar säkert rätt mångd ljus (18%), men om jag skulle köra pipetten på det skulle jag med all säkerhet träffa en dal eller en kulle i ytan.

Jo, det är klart. ISO 1600 och taskigt ljus ger ju lite brus. Ska testa att ställa ner iso och använda stativ.

Vad har du för inställning på pipetten? Default brukar det vara punktprov men du kan öka provet till 3x3 medel eller 5x5 medel.
Det kanske kan hjälpa

det gör ju inget om du får lite skakningsoskärpa när du bara fotar en referensbild till gråkortet, det blir ju lite grått för det, så länge du nu inte skakar så mycket att det blandas med andra färger :)
Har du prövat att vitbalansera det i nivåer istället? hur fungerar det då?

Jasså går det att ställa pipettens provstorlek även i ACR??? I PS är det ju inga problem... Hur ändrar man det i ACR?

Enklast är väl om du mäter ljuset på gråkortet innan du fotar.

Annars kan det ju bero på att du träffar brus med pipetten, eller så är det ett dåligt gråkort.

Jag har ett gammalt gråkort som garanterat inte skulle fungera med pipetten. Ytan på det är helt slät, utan med lite lätt textur. Det reflekterar säkert rätt mångd ljus (18%), men om jag skulle köra pipetten på det skulle jag med all säkerhet träffa en dal eller en kulle i ytan.

Det gråkort du ref till är säkert ett gammalt Kodak 18%, avsett för exponeringsmätning, INTE för vitbalans.
Har själv gjort det misstaget en gång i tiden ;-)

Det gråkort du ref till är säkert ett gammalt Kodak 18%, avsett för exponeringsmätning, INTE för vitbalans.
Har själv gjort det misstaget en gång i tiden ;-)

Det är möjligt. Jag har tagit det ur pappas gamla läderväska innehållandes diverse vivitargluggar och en canon AE-1.

Har aldrig använt det till vitbalansering, dock till exponering med gott resultat =)

Inte för att jag vill "lägga mig i" men vad tar du för bilder med ISO 1600 i taskigt ljus som kräver perfekt vitbalans :) ?

Är man perfektionist så är man :p

Håller med om att det blir lite absurt men när jag nu gått in på denna linje att vitbalansera så vill jag ju ha det korrekt. Kanske slänger jag gråkortet och kör på känsla...

Är man perfektionist så är man :p

Håller med om att det blir lite absurt men när jag nu gått in på denna linje att vitbalansera så vill jag ju ha det korrekt. Kanske slänger jag gråkortet och kör på känsla...

Är du bara inomhus så är det ju enkelt och snabbt att använda egen vitbalans.
Ta en rätt exponerad bild av gråkortet. Måste täcka huvuddelen av bilden. Skakoskärpa gör inget så länge du inte smetar in andra saker över kortet.
Välj sedan "egen vb" och välj bilden med kortet.
Nu stämmer det så länge du inte ändrar ljusförutsättningarna.
Är väldigt behagligt om du fotar på samma ställe hela tiden.

Jo, men som Janne H försökte påpeka. Alla gråkort är inte anåpassade till vitbalansering. De är framtagna för att reflektera 18% av ljuset men är inte riktigt grå utan har i sig färgstick.
Färgbalanserade gråkort behövdes ju inte till s/v-film på samma sätt som för digital färg.

Ska man använda gråkortet till vitbalansering (dvs annat än exponeringsmätning) så måsta man ha ett som är färgbalanserat oxå. Då räcker det inte med att skaka kameran eller mäta på en större yta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar