Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåligt fokus på m.zuiko 75-300mm ED

Produkter
(logga in för att koppla)

miina

Aktiv medlem
Mitt Olympus m.zuiko digital 75-300mm 1:4,8-6,7 har börjat bete sig märkligt. Det senaste året har bilderna blir som den nedan. Avståndet till trädet är ca 50 meter och taget med iso 320 300 mm f6,7 1/500 med kameran stående på ett bord, så det borde inte handla om rörelseoskärpa från fotograferingstillfället. Det här är alltså ett problem som uppstår i princip hela tiden med denna glugg. Någon som har någon tanke om vad det kan vara? Är alltså inte II version, utan det äldre. Det känns som om objektivet helt enkelt inte fokuserar. Fokuspunkten är placerad på själva fågeln.
P1010001.jpg

Prova att fotografera en husvägg eller liknade, något enkelt plant objekt med olika tider och brännvidder så får du se om du kan dra något slutsats av det

Edit. Kolla först att objektivet fokuserar överhuvudtaget, så att det är skillnad på nära och långt bort, att något händer något från AF

Senast ändrad:
Prova också att fotografera något där föremål i förgrunden finns med, så att man eventuellt ser ifall det finns fokus/skärpa någonstans.

Jag tror på din hypotes att objektivet inte fokuserar rätt. Vad det beror på har jag ingen teori om. Men en av alla möjliga orsaker är att det helt enkelt är slitet. Jag hade ett Canon-objektiv där fokusmotorn behövde bytas. Det satte fokus helt på måfå. Ibland för nära. Ibland för långt borta. Nästan aldrig rätt.

Prova att fotografera en husvägg eller liknade, något enkelt plant objekt med olika tider och brännvidder så får du se om du kan dra något slutsats av det

Edit. Kolla först att objektivet fokuserar överhuvudtaget, så att det är skillnad på nära och långt bort, att något händer något från AF
Tack, jag ska göra det idag.

Prova också att fotografera något där föremål i förgrunden finns med, så att man eventuellt ser ifall det finns fokus/skärpa någonstans.

Jag tror på din hypotes att objektivet inte fokuserar rätt. Vad det beror på har jag ingen teori om. Men en av alla möjliga orsaker är att det helt enkelt är slitet. Jag hade ett Canon-objektiv där fokusmotorn behövde bytas. Det satte fokus helt på måfå. Ibland för nära. Ibland för långt borta. Nästan aldrig rätt.
Tack, jag ska testa. Kanske är det dags att satsa lite pengar och få ett nytt helt enkelt. Tacka vet jag retrogluggarna som håller i en evighet. :)

Kolla också så att du inte stängt av autofokuseringen på objektivet. Sedan så kan de gå, beroende på vilket kamerahus du har, att ställa in frontfokusering/bakfokusering i kamerahuset.

Nu har jag testat på alla möjliga och omöjliga sätt och med diverse olika inställningar på kamerahuset. Med dessa inställningar blir det rätt okej med stativ och med fjärrutlösarr, men dock väldigt grynigt trots lågt iso:
Bildstabilisator på
Brusreducering på
Brusfilter av
IS vertikalt och horisontalt

Nu testade jag inte olika brännvidd, utan bara 75 och 300 mm och på 300 fokuserar den inte. Jag ska ännu idag testa att fokusera manuellt.

Varmt tack för era svar!

Grynigt (brusigt) kan det bli trots lågt ISO om man underexponerar. Det har knappast med felaktig AF att göra.

Grynigt (brusigt) kan det bli trots lågt ISO om man underexponerar. Det har knappast med felaktig AF att göra.
Ursäkta att jag skrev slarvigt. Det jag menar är att bilderna innehåller mer brus än tidigare vid de ljusförhållanden som jag tog bilden. Andra gluggar ger inte samma brus vid samma förhållanden. Så visst har du rätt i att man behöver förvänta sig brus om man underexponerar. I mitt fall har gluggen börjat prestera annorlunda än tidigare och det är det jag försöker hitta en orsak till och det sätt att få bukt med utan att behöva köpa nytt.

Ursäkta att jag skrev slarvigt. Det jag menar är att bilderna innehåller mer brus än tidigare vid de ljusförhållanden som jag tog bilden. Andra gluggar ger inte samma brus vid samma förhållanden. Så visst har du rätt i att man behöver förvänta sig brus om man underexponerar. I mitt fall har gluggen börjat prestera annorlunda än tidigare och det är det jag försöker hitta en orsak till och det sätt att få bukt med utan att behöva köpa nytt.
Om du kan se att den inte fokuserar alls på 300mm så är det nog inte så mycket att göra, antingen reparation eller nytt. Men lyssna och se på 300mm vad som händer mellan närgräns och oändligheten

En sak till du kan kolla att objektivet inte har någon områdesbegränsning som blockar bort de längre avståndet, brukar ju inte vara så på ett tele utan det är den kortare delen, men skadar ju inte att kolla.

Ursäkta att jag skrev slarvigt. Det jag menar är att bilderna innehåller mer brus än tidigare vid de ljusförhållanden som jag tog bilden. Andra gluggar ger inte samma brus vid samma förhållanden.
Det låter lite märkligt. Brusnivån kan knappast bero på vilket objektiv man använder. Det synliga bruset beror på att signal/brusförhållandet är lågt vilket avgörs av hur mycket förstärkning som görs av signalen (dvs hur högt ISO man har använt). Man ser dessutom mer brus i underexponerade bilder än i rätt exponerade bilder.

Att du tycker dig se mer brus i vissa bilder från ett visst objektiv beror förmodligen att de bilderna är tagna med hög förstärkning eller är underexponerade.
Så visst har du rätt i att man behöver förvänta sig brus om man underexponerar. I mitt fall har gluggen börjat prestera annorlunda än tidigare och det är det jag försöker hitta en orsak till och det sätt att få bukt med utan att behöva köpa nytt.
Jag föreslår att du testar autofokusen under kontrollerade former, inomhus. Inomhus kan du styra ljuset istället för att ljuset styr hur du gör testerna.

Men det första du bör göra är att undersöka om det går att ställa in fokus rätt manuellt (med stativ och helst självutlösare eller fjärrutlösare). Använd hjälpmedel för manuellt fokus om din kamera har sådana, t.ex. förstoring av en del av sökaren/displayen eller "focus peaking". Om du inte får fokus rätt då så har det hänt något med linserna i objektivet. Antagligen har en, eller flera, linser lossnat eller förskjutits.

Det låter lite märkligt. Brusnivån kan knappast bero på vilket objektiv man använder. Det synliga bruset beror på att signal/brusförhållandet är lågt vilket avgörs av hur mycket förstärkning som görs av signalen (dvs hur högt ISO man har använt). Man ser dessutom mer brus i underexponerade bilder än i rätt exponerade bilder.

Att du tycker dig se mer brus i vissa bilder från ett visst objektiv beror förmodligen att de bilderna är tagna med hög förstärkning eller är underexponerade.

Jag föreslår att du testar autofokusen under kontrollerade former, inomhus. Inomhus kan du styra ljuset istället för att ljuset styr hur du gör testerna.

Men det första du bör göra är att undersöka om det går att ställa in fokus rätt manuellt (med stativ och helst självutlösare eller fjärrutlösare). Använd hjälpmedel för manuellt fokus om din kamera har sådana, t.ex. förstoring av en del av sökaren/displayen eller "focus peaking". Om du inte får fokus rätt då så har det hänt något med linserna i objektivet. Antagligen har en, eller flera, linser lossnat eller förskjutits.

Mitt hus räcker inte till för att kontrollera 300 mm brännvidd. Därför gör jag det utomhust.

Eftersom jag gissar att gluggen är defekt, så skulle det kunna förklara bruset. Vad det sedan är som gör att brus uppstår med just den här gluggen nuförtiden och inte med andra, kan jag inte sätta fingret på, men dessvärre är detta vad som sker.

Det går att fokusera manuellt, men vid brännvidd 300, upplever jag det som visas på första fotot.

Tack för att du tagit dig tid ett fundera med mig! Som sagt, gissar jag att objektivet börjar ha lite för många år på nacken och därför inte levererar som det gjort de tre tidigare åren.

Om du kan se att den inte fokuserar alls på 300mm så är det nog inte så mycket att göra, antingen reparation eller nytt. Men lyssna och se på 300mm vad som händer mellan närgräns och oändligheten
Ska testa detta ännu imorgon. Områdesbegränsning kan jag inte hitta, men ska dubbelkolla det imorgon. Det känns lite som om fokusen inte räcker till på 300. Jag kan hoppa mellan fokus i förgrund och fokus i bakgrund på 300, men det är som om det där fokuset för att få det tydligt saknas. Som på bilden jag hade i förstas inlägget. Så ja, jag gissar att du har rätt i att reparera (men det lär nog inte vara lönt på en glugg från 2010) eller köpa nytt.

Närmaste fokuseringsavstånd vid 300mm brännvidd är 1.5 meter på ditt objektiv så det borde väl gå att testa lite inomhus?

Det kan förstås finnas ett fel som bara uppstår vid långa fokuseringsavstånd, och för att hitta det måste man ha ett långt hus eller gå ut. ;-)

Närmaste fokuseringsavstånd vid 300mm brännvidd är 1.5 meter på ditt objektiv så det borde väl gå att testa lite inomhus?

Det kan förstås finnas ett fel som bara uppstår vid långa fokuseringsavstånd, och för att hitta det måste man ha ett långt hus eller gå ut. ;-)

Hoppsan, då är det garanterat något större fel, för 1,5 meter fokuseringsavstånd har jag aldrig haft på det här. :)

Hoppsan, då är det garanterat något större fel, för 1,5 meter fokuseringsavstånd har jag aldrig haft på det här. :)
Kolla kontaktytorna till kamerah bajonetten och optik bajonetten,
- rengör enkelt, lite kemisk bensin på en bomullstuss. 💡
Så enkelt kan det vara, - kondens eller lite fett blockerar AF funktionen.
Troligen inget åldersproblem, på optiken, - om den inte varit i backen.

Kolla kontaktytorna till kamerah bajonetten och optik bajonetten,
- rengör enkelt, lite kemisk bensin på en bomullstuss. 💡
Så enkelt kan det vara, - kondens eller lite fett blockerar AF funktionen.
Troligen inget åldersproblem, på optiken, - om den inte varit i backen.

Tack, det ska jag testa!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar