Annons

Dåligt Canon, bra Cyberphoto

Produkter
(logga in för att koppla)

ogren

Aktiv medlem
Jag tänkte berätta om en erfarenhet jag fått av Canon och Cyberphoto efter jag köpt en Canon HV10 (HD-videokamera) i december förra året.

Canon marknadsför kameran att den klarar spela in i full HD, 1920x1080. Det har stått både i broschyrer och på hemsidan. Det visade sig dock att sensorn registrerar filmen i 1920x1080 men att den skalas ned till 1440x1080 innan det sparas på bandet.

Det tog Canons tekniska support ca tre månader innan de kunde bekräfta att det inte gick spela upp 1920x1080 ur kameran. De skyllde på mig och på videoredigeringsprogrammet jag använde.

När jag sedan fått klart för mig att jag blivit vilseledd av Canons marknadsföringsmaterial har jag begärt att få returnera kameran. Canon vägrade, trots att jag kontaktat både returavdelningen, marknadschefen och produktchefen. Totalt har jag pratat och mejlat med olika personer på Canon 30-40 gånger.

Cyberphoto däremot gick med på returen så fort det stod klart för dem att kameran endast kunde spela upp i 1440x1080. De hade också blivit vilseledda av Canon och hade lagt upp samma information på sin hemsida. Nu är det dock ändrat.

Det är trist att stora företag som Canon medvetet vilseleder sina kunder för att sälja mer.

Hmm...

Jag funderar på att köpa HV20 om 2 månader. Är rätt intresserad av funktionen 1080p/25. I USA varianten kan den även spela in i 1080p/24.

Får väl avvakta lite innan det börjar komma lite tester på kameran.

Du ska inte vända dig till Canon utan till den butik som har sålt kameran till dig för retur. Det är butikens problem att ta detta med Canon.

Men jag tror att Canon ligger rätt illa juridiskt för falsk marknadsföring och dom kanske kan behöva en knäpp på näsan så kolla gärna upp vad du juridiskt kan göra.

ogren skrev:
Jag tänkte berätta om en erfarenhet jag fått av Canon och Cyberphoto efter jag köpt en Canon HV10 (HD-videokamera) i december förra året.

Canon marknadsför kameran att den klarar spela in i full HD, 1920x1080. Det har stått både i broschyrer och på hemsidan. Det visade sig dock att sensorn registrerar filmen i 1920x1080 men att den skalas ned till 1440x1080 innan det sparas på bandet.

Det tog Canons tekniska support ca tre månader innan de kunde bekräfta att det inte gick spela upp 1920x1080 ur kameran. De skyllde på mig och på videoredigeringsprogrammet jag använde.

När jag sedan fått klart för mig att jag blivit vilseledd av Canons marknadsföringsmaterial har jag begärt att få returnera kameran. Canon vägrade, trots att jag kontaktat både returavdelningen, marknadschefen och produktchefen. Totalt har jag pratat och mejlat med olika personer på Canon 30-40 gånger.

Cyberphoto däremot gick med på returen så fort det stod klart för dem att kameran endast kunde spela upp i 1440x1080. De hade också blivit vilseledda av Canon och hade lagt upp samma information på sin hemsida. Nu är det dock ändrat.

Det är trist att stora företag som Canon medvetet vilseleder sina kunder för att sälja mer.

Stora framgångsrika företag som Canon kan bli kaxiga och strunta i enskilda kunder, de får ju ändå sälja sina varor till så många andra. I detta fallet är det då rent bedrägeri och ynkedom!
Men en stor hyllning till ansvarsmedvetna Cyberphoto!! Förnuftet kommer från Norrland!

Tycker
Uffe (uppvuxen i Kiruna)

Kameran spelar alltså in i 1440x1080 (dvs sparas på band i denna upplösning)?

Då står det fortfarande fel på cyberphoto.se:

"...spelar in 1920x1080 video med full upplösning och spelar upp med 1440x1080."

j_s skrev:
Kameran spelar alltså in i 1440x1080 (dvs sparas på band i denna upplösning)?

Då står det fortfarande fel på cyberphoto.se:

"...spelar in 1920x1080 video med full upplösning och spelar upp med 1440x1080."

Måste vara en lapsus från det företagets sida.

Uffes

Samma grundupplösning på Canon XL H1 men det var ju ingen nyhet när jag köpte den.

1440 rektangulära pixlar istället för 1920 fyrkantiga är väl en ganska vanlig lösning för flera tillverkare, även när det gäller mer proffessionell användning.
Slutresultatet i 16:9 blir ju fantastiskt bra i alla fall.

En länk till varför:
http://www.dvinfo.net/canonxlh1/articles/article06.php

Komprimeringen från sensor till band lär nog vara ett betydligt större kvalitetsmässigt problem än 1440.

Jerry

tråkigt,

vill dock hålla med om att cyberphoto är helt klockrena och verkligen har 100% service!

reklamationer har fungerat klockrent och när återförsäljare för vissa märken inte varit trevliga har cyberphoto gjort mer än sin del för att jag som kund skulle få rätt

Cyberphoto är enligt mig Sveriges bästa fotbutik, suverän support, dom bjuder på godis i paketen också.

/kent

Det är inte Canons fel. Formatet HDV sparar alltid i 1440x1080 på banden oavsett kamerafabrikat. Det skalas sedan om till 1920x1080.

Felet är ju inte Canons för kameran fångar verkligen 1920*1080, utan precis som Olle ocj Jerry påpekat, nedsparningen till HDV-format på band. Där sker nedskalningen och komprimeringen till rektangulära pixlar. Det finns ingen kamera på marknaden som fungerar annorlunda så länge vi talar om DV-band eller 2.5" hårddisk. Formuleringen från deras sida var kanske inte så bra, men knappast vilseledande. Läser man på innan köpet så vet man också att det är så formatet fungerar.

Om man VERKLIGEN vill ha äkta 1920*1080 så skall man skaffa en kamera som har HDMI- eller komponent-utgång och ett capture-kort som kan fånga signalen direkt från kameran INNAN kompression sker.

Exempelvis Canons HV20 har HDMI-utgång och kombinerat med ett billigt Intensity-kort från Blackmagic Design ( http://www.blackmagic-design.com/products/intensity/ ) så kan man alltså fånga helt okomprimerad eller JPEG-komprimerad video i full 1080p. Det är en smärre revolution och funkar kanon även för blue/greenscreen. HDV är en taskig nödlösning...

HV10 kan användas med ett Intensity Pro-kort och komponentutgången och fångar då förmodligen full 1080p-upplösning.

Olle och Daniel skriver att det är inte Canons fel.

Ni tycker alltså att Canon gör rätt i att skriva "HV 10 med 2,96 MP HD CMOS-videosensor från Canon möjliggör HDV1080i-inspelningar med äkta 1920x1080 pixels upplösning: resultatet blir en enastående skärpa." (från HV10 info på www.canon.se)?

Själv tycker jag att det låter som att de sparar filmen i 1920x1080. Men det är klart, läser man specifikationerna för HDV1080i så kan man se att formatet stöder maximalt 1440x1080.

I broschyren om HV10 står det: "Effective Pixels:Tape Recording: 16:9 mode:approx. 2.07 megapixels 1,920 (H) x 1,080(V)". Även här tolkar jag det som att den sparar i 1920x1080. Inte ett ord om 1440x1080 nämns på varken på deras svenska hemsida eller i broschyren.

Att till och med Canons egna tekniker länge trodde att kameran sparade filmen i 1920x1080 tycker jag är ett tecken på att marknadsföringsmaterialet kunde varit tydligare.

Men jag håller med Jerry om att komprimeringen av filmen orsakar antagligen betydligt mer kvalitetsförluster än nedskalningen.

På Canons amerikanska sida kan man dessutom se en exempelfilm från HV10. Den är inte bara i 1920x1080, utan dessutom progressiv och inte interlaced. Det skulle jag vilja ha.

hailstorm skrev:
*nickar instämmande* Jag älskar umeåpågarna.

[OT]
Beställde mitt Tamron 17-50/2.8 på cyberphoto, de hade inget i lager men flyttade över ett objektiv från en annan kunds beställning för att denne ändå väntade på andra prylar i samma order, så jag fick mitt objektiv samma dag jag beställde. Otroligt bra service, fick dessutom en snickers när jag var och hämtade ut det ;) +++++

Bokeh skrev:
Cyberphoto är enligt mig Sveriges bästa fotbutik, suverän support, dom bjuder på godis i paketen också.

/kent

Ja, jag har alltid sagt likadant, då reklamationer inte har varit några som helst problem och kundbemötandet alltid har varit exeptionellt bra. Men nu senast gick det inte som jag hade tänkt mig:

Jag hade köpt en Panasonic videokamera för ca. 13000 kr. Plötsligt började den spela in enbart gul bild. Jag hade haft kameran i mer än ett år, men enligt konsumentlagen ska man numera kunna reklamera upp till 3 år efter att man köpt varan, så jag var säker på att få felet åtgärdat via garantin.

Men där totalvägrade Cyberphoto, de sa att om man haft kameran i över ett år så är garantin slut och att kunden visserligen har rätt att reklamera om ett fel uppvisar sig upp till tre år efter köpet, men då måste kunden kunna bevisa att felet har funnits där från början. De ville att jag skulle skaffa bevis på att felet suttit där hela tiden. Hur i all sin dar kan jag bevisa att felet varit latent redan från början? En dag när jag tog kameran från skåpet, så filmade den enbart med gul färg, utan att den blivit utsatt för vare sig fukt, sand eller stötar, men det är ju omöjligt för mig att bevisa något som helst i saken. Hur skulle de bevisen se ut?

Så det var trist att stå där med en nästan ny kamera som plötsligt är obrukbar. Allt fungerar prickfritt hos Cyberphoto upp till ett år efter köpet, men därefter kan man bara glömma allt som heter konsumentköplag o.dyl, de gäller inte hos Cyberphoto.

Eeros skrev:
Ja, jag har alltid sagt likadant, då reklamationer inte har varit några som helst problem och kundbemötandet alltid har varit exeptionellt bra. Men nu senast gick det inte som jag hade tänkt mig:

Jag hade köpt en Panasonic videokamera för ca. 13000 kr. Plötsligt började den spela in enbart gul bild. Jag hade haft kameran i mer än ett år, men enligt konsumentlagen ska man numera kunna reklamera upp till 3 år efter att man köpt varan, så jag var säker på att få felet åtgärdat via garantin.

Men där totalvägrade Cyberphoto, de sa att om man haft kameran i över ett år så är garantin slut och att kunden visserligen har rätt att reklamera om ett fel uppvisar sig upp till tre år efter köpet, men då måste kunden kunna bevisa att felet har funnits där från början. De ville att jag skulle skaffa bevis på att felet suttit där hela tiden. Hur i all sin dar kan jag bevisa att felet varit latent redan från början? En dag när jag tog kameran från skåpet, så filmade den enbart med gul färg, utan att den blivit utsatt för vare sig fukt, sand eller stötar, men det är ju omöjligt för mig att bevisa något som helst i saken. Hur skulle de bevisen se ut?

Så det var trist att stå där med en nästan ny kamera som plötsligt är obrukbar. Allt fungerar prickfritt hos Cyberphoto upp till ett år efter köpet, men därefter kan man bara glömma allt som heter konsumentköplag o.dyl, de gäller inte hos Cyberphoto.

Eller så gick kameran sönder precis då.

RolandM skrev:
Eller så gick kameran sönder precis då.

Ja, det var ju precis vad som hände. Men en videokamera ska inte hålla i mindre än två år om den sköts normalt varsamt, alltså måste felet ha varit latent från början.

Edit: Alternativet är att Panasonic utfäster att deras videokameror har en tänkt livslängd på högst ett år, men det tror jag knappast att de är beredda att göra, särskilt på kameror som kostar mer än 10 000 kr.

Visserligen gjorde Nokia det i Norge i våras; de sa att den tänkta livslängden för deras mobiltelefoner är mindre än två år, därmed slapp de ta emot grantiärenden på över två år gamla telefoner. Men som sagt, jag tror knappast att Panasonic är beredd att göra likadant med videokameror. Men oavsett vad, som kund står man där hjälplös om företaget vägrar ta emot varan; det är omöjligt att bevisa något som helst, om man inte skickar in varan till statens kriminaltekniska laboratorium och begär ett utlåtande. Då är det praktiskt för säljföretaget att gömma sig bakom kravet på bevisning, som i mitt fall med Cyberphoto.

Senast ändrad:
Det är alltid tråkigt när sånt händer. Anmäl till ARN. Googla även om fler har haft samma fel på samma modell. Det kan räcka som bevis om det är ett "känt" fel på modellen!

Angående Canons marknadsföring av 1080i så tycker jag dett är rent sagt svagt att inte framhålla vad man egentligen får. Det är inte alla som är tekniknördar som känner till allt om alla format. Sen en annan sak. Tänk er in i vilken situation som canon sätter sina försäljare. Jag tvivlar på att majoriteten som säljer deras kameror känner till hur HDV formatet är upbyggt.

MVH Uffe

Panasonic bad mig ta kontakt med återförsäljaren, alltså Cyberphoto...

Edit: Jag bör tillägga att jag på allt annat sätt alltid har varit supernöjd med service och garantiärenden, samt med kundbemötandet hos Cyberphoto. Det kändes destå tyngre när det sen klickade i en sådan här sak, som för mig själv kändes som ett självklart garantiärende.

Senast ändrad:
Nu verkar Cyberphoto överraska mig iaf, de säger att de nu har hittat på nätet att felet på min videokamera är ett känt fel (felbeskrivning här) och att om mitt serienummer stämmer med de som nämns på sidan där felet beskrivs, så kommer de att ta in min kamera.

Serienumret stämmer, så vad jag kan förstå så kommer Cyberphoto att ta hand om min kamera iaf, till slut. Skönt!

P.S. Vilken service, jag bara gnäller på dem men de bara tålamodigt letar tills de hittar ett sätt att kunna hjälpa mig, hatten av för dem! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar