Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dåliga bilder med Xt

Produkter
(logga in för att koppla)

JKristiansson

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har en Minolta Xt som jag tycker tar otroligt bra bilder utomhus, men när jag tar inomhusbilder är jag inte alls nöjd. Bilderna blir otroligt mörka och när jag tar på människor så ser bilderna inte bra ut. Tycker att de blir så "platta" och gråa. Ingen riktig färg i bilderna samtidigt som jag tycker att människorna blir väldigt bleka. Är detta ett vanligt problem med kameror i denna storleken? Har jämfört med en kompis som har en Konica KD-510Z. Dessa bilderna blir mycket "fylligare".

Hoppas ni kan se hur jag menar, lite flummigt förklarat kanske... :)

Tacksam för lite synpunkter

Xt i autoläge höjer ISO till 160 när blixten används vilket ger brusiga bilder. Dessutom är blixten för klen och placerad för nära objektivet. Det finns två lösningar.

1) Ställ manuellt in ISO 50 och stäng av blixten.

2) Ställ manuellt in ISO 50 och använd lös blixt med slavblixttändare. Funkar dock inte med alla slavtändare.

ok, men...

ok, men ska jag alltid köra med ISO 50? är det ett bra ISO-tal att köra med i alla sammanhang, eller är det bara när det är lite mörkare, när jag tar bilder på personer?

Kör alltid ISO 50 om det går oavsett ljus. Bilderna blir mycket bättre. Det går att programmera pilknapparna så att de sköter ISO-inställningen. Då behöver man bara trycka två gånger på pilknappen för att ställa in ISO 50. Den förb...e kameran ställer ju tillbaka till Auto när man stänger av den.

Hittade det med att man kan sköta ISO-inställningen med pilknapparna. otroligt fiffigt ju :) det gör ju det hela mycket smidigare.

men har provat att ta lite kort då jag stänger av blixten, och allt som oftast uppstår ju då skakningsoskärpa pga att slutartiden blir för lång. vet du om det finns något sätt att gå runt detta, eller blir det en automatisk följd av att jag stänger av blixten? har letat i instruktionsboken men inte funnit något speciellt...

Stativ eller ställ kameran på ett bord, soptunna eller vad som helst. Funkar dock inte på motiv som rör sig. Då är det slavblixt som gäller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar