Annons

Dålig tillgång på objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

BMT

Aktiv medlem
Hej!
Jag har sökt lite på forumet, men inte blivit klokare.

Det är så att jag inom en snar framtid kommer investera i en kamera. Det lutar åt en Pentax K10D då den både har vädertätning och bildstabiliation.
Men när jag kollar runt efter objektiv så ser det ganska så tunt ut. Jag vet att de kommer med en ny serie i vår, men det är lite för långt dit och jag tror de objektiven kommer bli ganska dyra. De objektiv som jag jag skulle vilja ha är Sigma 150 2.8 macro och Tamrons 17-50 2.8. Men ingen av dem finns att tillgå Pentax. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Sneglar på D80 eller till och med D200 då vädertätning står ganska högt på listan. Även lite längre teleobjektiv som troligen är aktuellt lite länge fram finns det ett större utbud på hos Nikon.

Tror ni att Sigma, Tamron och Tokina inom en snar framtid kommer börja bygga även för Pentax som standard då K10D nog blir en storsäljare?

Vad råder ni mig till?

Sen en annan ganska relevant fråga. Om bara huset är vädertätat men inte objektivet så spelar det väl ingen roll då vatten/damm kommer in den vägen istället? Gäller det att båda två komponenterna är tätade eller fungerar det "ok" om bara huset är?

Tack på förhand

/Björn
 
Vädertätat

Lite regnstänk är inte farligt, bara att torka av innan man lägger in kameran (objektivet)i väskan.
Moderna objektiv läcker främst mellan frontlinsen
och objektivet. Pentax DFA100, Sigma 105 och Tamron 180 finns och har makro 1:1. Skulle du ha turen att komma över en begagnad Pentax A*200 f4 makro eller FA*200 f4 makro, så tror jag dom slår Sigma 150 - åtminstone A*200 som är optimerad för makroläget.
Den smartaste kombinationen är nog Pentax DFA100 + Pentax F 1,7 AF autofokus konverter, då har du både 100mm och ca 170mm med ca bländare 4,5 och autofokus.
Kombinationen behåller närgränsen och konvertern är skarp.
Har ingen riktig koll på normalzoomar men nya Sigma 18-50 f2,8 lär vara en hit.
 
Tack för svaret.
Jo, jag har kollat lite på de andra makroobjektiven också, men det som lockade med Sigma 150 var just bländare 2.8 1:1 makro och det har fått ganska bra recensioner. Kan även användas som kort tele med bra ljusegenskaper. 100 makro vet jag inte riktigt om det skulle funka bra om man vill fota insekter och dylikt, man kanske kommer lite för nära för att de ska sitta kvar? Sen tamrons 180 har bländare 3.5 som största.
Finns sigma 18-50 2.8 till Pentax?

/Björn
 
Sigmat som finns ute nu (18-50 f2,8) finns med Pentax fattning, då borde uppdaterade objektivet också ha det. Tamrons 180 har f3,5 men det är bara ett halvsteg, men optiskt kanske den är lite sämre?
Vissa insekter är ju känsliga, men det handlar mycket om att närma sig tex en fjäril.
Mitt råd är att börja med 100mm makro.
 
Re: Vädertätat

Bofoto2 skrev:
Lite regnstänk är inte farligt, bara att torka av innan man lägger in kameran (objektivet)i väskan.
Moderna objektiv läcker främst mellan frontlinsen
och objektivet. Pentax DFA100, Sigma 105 och Tamron 180 finns och har makro 1:1. Skulle du ha turen att komma över en begagnad Pentax A*200 f4 makro eller FA*200 f4 makro, så tror jag dom slår Sigma 150 - åtminstone A*200 som är optimerad för makroläget.
Den smartaste kombinationen är nog Pentax DFA100 + Pentax F 1,7 AF autofokus konverter, då har du både 100mm och ca 170mm med ca bländare 4,5 och autofokus.
Kombinationen behåller närgränsen och konvertern är skarp.
Har ingen riktig koll på normalzoomar men nya Sigma 18-50 f2,8 lär vara en hit.
Jag har för mig man får betala 10000-15000 för ett begagnat 200/4 makro. Känt för att vara bäst, men jag tror bara jag sett ett begagnat i Sverige en gång. Har man ett vill man ha det kvar.
 
BMT skrev:
Hej!
Jag har sökt lite på forumet, men inte blivit klokare.

Det är så att jag inom en snar framtid kommer investera i en kamera. Det lutar åt en Pentax K10D då den både har vädertätning och bildstabiliation.
Men när jag kollar runt efter objektiv så ser det ganska så tunt ut. Jag vet att de kommer med en ny serie i vår, men det är lite för långt dit och jag tror de objektiven kommer bli ganska dyra. De objektiv som jag jag skulle vilja ha är Sigma 150 2.8 macro och Tamrons 17-50 2.8. Men ingen av dem finns att tillgå Pentax. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Sneglar på D80 eller till och med D200 då vädertätning står ganska högt på listan. Även lite längre teleobjektiv som troligen är aktuellt lite länge fram finns det ett större utbud på hos Nikon.

Tror ni att Sigma, Tamron och Tokina inom en snar framtid kommer börja bygga även för Pentax som standard då K10D nog blir en storsäljare?

Vad råder ni mig till?

Sen en annan ganska relevant fråga. Om bara huset är vädertätat men inte objektivet så spelar det väl ingen roll då vatten/damm kommer in den vägen istället? Gäller det att båda två komponenterna är tätade eller fungerar det "ok" om bara huset är?

Tack på förhand

/Björn
Pentax har producerat enorma mängder objektiv genom åren, och alla går att använda på kameran. Just nu håller Pentax på att ställa om till objektiv för digitalformatet (DA) och därför är det lite tunnsått i listorna över nya objektiv. Tyvärr så har Pentax inte sålt så bra i Sverige de sista 10-15 åren och därför finns det förhållandevis lite begagnat till salu. Dessutom är det oftast så att de som har Pentaxutrusning behåller den i väntan på....K10D kanske... Du har större chans att hitta begagnat utaför Sverige i lite större länder. Jag har kikat lite på Jessops i UK till exempel och de brukar ha betydligt mer att erbjuda. Jag har dock aldrig köpt något där.
 
Ok, tack.
Vad är adressen till Jessop?
Sen kom jag på att om jag har bildstabilisering så kompenserar ju det ganska väl för 3.5 istället för 2.8

/Björn
 
BMT skrev:
Ok, tack.
Vad är adressen till Jessop?
Sen kom jag på att om jag har bildstabilisering så kompenserar ju det ganska väl för 3.5 istället för 2.8

/Björn

Jag har varit inne i deras butiker och tittat, men har iofs för mig att man kan gå in på enskilda butiker på nätet också och titta ved de har hemma. Adressen är:

http://www.jessops.com/
 
PENTAX-TOKINA COOP.

Pentax har inngått ett samarbete med Tokina om utväkling av objektiv; men det ser ut till att gå trögt med de nya objektiven :)
Erik J
 
Re: PENTAX-TOKINA COOP.

fujicanon skrev:
Pentax har inngått ett samarbete med Tokina om utväkling av objektiv; men det ser ut till att gå trögt med de nya objektiven :)
Erik J

Jag vet inte det, 10-17 och 12-24 är väl bra resultat av sammarbetet så långt. Sant dock att 16-50/2.8 och 50-135/2.8 blivit lite försenade och väntas först om 3-4 månader.
 
Alternativ till Sigmas fina 150 går nog att hitta. Lite beroende av vad du vill fota så kan nog även alternativen runt 180 till 200 mm funka lika bra även om de på papperet är ljussvagare. De kortare objektiven med konverter kan även funka liksom ett vanligt tele med mellanringar om du vill få ut arbetsavståndet.

Sigmas 150mm macro må vara ett i mångt och mycket utmärkt objektiv men du ska nog inte hänga upp dig enbart på ljusstyrkan. 150:t har till exempel effektiv bländare 3.4 redan vid skala 1:5 på ungefär en meters avstånd och 5.8 vid närgränsen.
 
BMT skrev:
Hej!
Jag har sökt lite på forumet, men inte blivit klokare.

Det är så att jag inom en snar framtid kommer investera i en kamera. Det lutar åt en Pentax K10D då den både har vädertätning och bildstabiliation.
Men när jag kollar runt efter objektiv så ser det ganska så tunt ut. Jag vet att de kommer med en ny serie i vår, men det är lite för långt dit och jag tror de objektiven kommer bli ganska dyra. De objektiv som jag jag skulle vilja ha är Sigma 150 2.8 macro och Tamrons 17-50 2.8. Men ingen av dem finns att tillgå Pentax. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Sneglar på D80 eller till och med D200 då vädertätning står ganska högt på listan. Även lite längre teleobjektiv som troligen är aktuellt lite länge fram finns det ett större utbud på hos Nikon.

Tror ni att Sigma, Tamron och Tokina inom en snar framtid kommer börja bygga även för Pentax som standard då K10D nog blir en storsäljare?

Vad råder ni mig till?

Sen en annan ganska relevant fråga. Om bara huset är vädertätat men inte objektivet så spelar det väl ingen roll då vatten/damm kommer in den vägen istället? Gäller det att båda två komponenterna är tätade eller fungerar det "ok" om bara huset är?

Tack på förhand

/Björn
Egentligen bör naturligtvis gluggen också stå pall för en del påfrestningar, annars är inte systemet komplett sett till väderskyddet. Jag tror dock att elektroniken i gluggarna inte är lika känslig och omfattande som den i kameran. Jag bifogar en bild på hur bedrövligt det kan se ut. Kameran är en D200 (väderskyddad), men optiken är en 12-24 af-s 4,0 och den är endast något gedignare byggd än de billigare konsumentgluggarna, och inte så vitt jag vet tätad på något sätt. Både gluggen o kameran stod pall för regnet, allt fungerade fint senare på kvällen. För framtida spekulanter på eventuell utrustning som jag säljer på fotosidan, vill jag tillägga att prylarna inte var mina. Jag skulle aldrig utsätta min utrustning för dylika duschar. Han fotade med utrustningen i regnet över en timme och har gjort liknande saker många gånger, utan att grejerna strulat. Kameror och objektiv tål nog mer än man tror.
 

Bilagor

  • johans svensexa 077.jpg
    johans svensexa 077.jpg
    99.3 KB · Visningar: 660
Jag är i samma situation som Björn. Ska köpa en systemare hade väl egentligen bestämt mig för en K10D. Men just objektiv tillgången får mig fundersam. Jag vill gärna ha ljusstarka objektiv från tredjeparts tillverkarna som Sigma, Tamron o Tokina. Skulle ju gärna ha Pentax objektiv rakt igenom men det är ju en prisfråga.
 
Re: PENTAX-TOKINA COOP.

fujicanon skrev:
Pentax har inngått ett samarbete med Tokina om utväkling av objektiv; men det ser ut till att gå trögt med de nya objektiven :)
Erik J
Jo, de kan man nog hålla med om.
Pentax och Tokina är inte intresserade av att tillverka samma sorts objektiv rakt av.
Och om vi tar Pentax DA10-17 så köpte jag den i våras medans Tokina bara har gått ut med pressrealse än.
Det handlar väl om produktionsresurser och prioriteringar. Ska ett objektiv bli bra i "alla" avseenden tar det nog lite tid. Det som är viktigt är optisk kvalitet, vikt, storlek, utforming mm och en prototyp av objektiven provas nog också praktiskt innan det beslutas om produktion.
 
Ett bekymmer är att K10D är den enda Pentax kameran med stöd för autofokusmotor i objektivet, Pentax nya DA* serie som kommer till våren har dubbla AF system (så de fungerar på både gamla och nya kameror).

Men vad ska Sigma göra med sina HSM objektiv? Om de gör dem för Pentax, så fungerar de bara på K10D, men ej på andra Pentax kameror. Sigma kommer antagligen inte att göra som Pentax och lansera dubbla AF system i ett och samma objektiv, det är alldeles för kostsamt att specialutveckla objektiv för den lilla marknad som Pentax trots allt fortfarande är. Sigma kommer givetvis fortsätta tillhandahålla objektiv för Pentax, men jag tror det kommer dröja tills deras HSM objektiv kommer.

Den helt avgörande faktorn är huruvida Pentax kommer göra fler kameror med stöd för motorer i objektiven och i vilka prisklasser dessa kameror kommer att lägga. Troligen kommer Pentax fortsätta ett tag till med att ha ett enklare AF system i instegsmodellerna.

Tokina och Pentax tar fram objektiv tillsammans, detta gör att Tokina ej längre släpper nya objektiv under eget namn till Pentax. Pentax gör ju samma objektiv - optiskt sett. (mekaniken, exteriören och tillverkningen skiljer sig åt, de tillverkas i respektive märkes egen fabrik).

Tamron verkar i dagsläget inte så intresserade av att släppa objektiv för Pentax, vilket är kopplat till att Pentax är en allvarlig konkurrent till Tamrons samarbetspartner Sony. Noteras bör att Tokina har samma aviga inställning mot Sonys fattning som Tamron har mot Pentax, Tokinas senate objektiv (som alltså är framtagna tillsammans med Pentax) kommer ej till Sony.

Pentax är i grund och botten en objektivtillverkare och de har investerat i en ny objektivfabrik och de har massor med spännande, nya objektiv på gång som kommer att lanseras under nästa år.

Ett problem för Pentax har varit att EU:s nya miljöregler har omöjliggjort fortsatt tillverkning av flertalet objektiv i den äldre FA serien, därför att EU kräver "lead free" eller "non lead" material i elektroniska komponenter som säljs inom EU. Det har tagit tid för Pentax att ersätta FA objektiven med nya, mer miljövänliga, DA serien.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.