Annons

Dålig synk på Elinchrom skyport

Produkter
(logga in för att koppla)

FMS

Medlem
Har köpt en Elinchrom Skyport för att slippa synksladden när jag plåtar.
När jag ställer slutartiden på 250/sek blir bilden mörk i kanten. 200/sek funkar bra. Har aldrig haft problem med detta när jag kört med synksladden.
Testade med Canon EOS-1Ds och Nikon D3. Mörk i kanten med skyport men perfekt med synksladd på båda husen. Någon som upplevt samma sak? Funkar tex PocketWizard bättre.
Visst kan jag klara mig med 200/sek men tycker nog att skyport borde synka på en 250/sek.
Den måste väl funka när man plåtar med tex en H3D på en 800/sek!
 
Det är tyvärr som det ska. Skyporten är lite segare än PW, runt 1/3-1/2 steg. Synksladd är det snabbaste.

Dock inga problem med centralslutare (har kört H2 med skyport utan problem).
 
Ok.
Då är det väl bara att gilla läget.
Föredrar skyport då den lite smidigare än PW.
 
Jag kör skyport på en EOS 30D och har inga problem med att synka på 1/250sek. Triggar min 580EX och div annat med den.
 
Kör jag ute som upplättning så ser man inte problemet, men med allt ljus från blixten får jag också problem med 1/200 och skyport.
 
Jag kör skyport med D2X & D3 på 1/250s och det funkar fint med Elinchrom BX-blixtar och med Nikons SB800, dock får jag också mörk kant med (gamla) analoga Hensel studioblixtar.

Jag tror att man tappar ytterligare tid när man triggar en studioblixt med skyport och de andra slavar på ljuset från den första. Med 1/200s funkar alla varianter jag provat utan problem.

Kabelsynk är rena science-fiction, triggar med ljusets hastighet ;)
 
Fördröjningen verkar alltså inte vara kopplat till kamera modell utan snarare kombinationen radiosynk-blixt modell. Kör själv med en Pro D-4.
Ang "kina sändare" så hade jag en IR sändare får några år sen. Den synkade perfekt på 1/250sek men tappade ibland "kontakten" med blixtens slav sensor. (Den triggar med ljusets hastighet).
Snackade med en kille på Scandinavian-Photo idag, och han trodde att problemet är att sändarna använder FM-bandet vilket ger en viss fördröjning. Han antydde även att PW kommer med en ny radio synk senare i år. Hoppas den blir lite mindre än den nuvarande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.