Annons

Dålig skärpa på Tamron SP 24-70/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuddas

Aktiv medlem
Jag har nyligen kompletterat min objektivsamling med en Tamron SP AF 24-70/2,8 Di VC USD G2. Objektivet har jag huvudsakligen tänkt använda till en Nikon D500 (APSC) men i vissa fall även till en Nikon Z7 (med FTZ). Köpet har förstås föregåtts av lusläsning av tester och recensioner som alla har gett bästa tänkbara lovord. Även i jämförelse med Nikons och Sigmas motsvarigheter. När jag använder objektivet på Z7 vill jag påstå att det presterar minst lika bra som kitobjektivet Z 24-70/4S, med skillnaden att jag får ut lite mera av Tamrons prestanda på grund av f/2,8.

Men när jag sätter gluggen på D500 sitter inte skärpan i AF-läge, särskilt inte på kortare distanser (0,4-2 m). Fenomenet gäller i princip alla brännvidder. Om jag istället använder mig av manuell focusering kan jag få fullgod skärpa efter en stunds tålamod. Ställer jag om D500:an till live-läge (med AF) sitter skärpan precis lika bra som med Z-huset! (För att få jämförbara bilder har jag ställt Z-kameran i Dx-läge Large, vilket då ger ca 20 Mp, vilket är samma upplösning och bildvinkel som i D500.)

Någonstans har jag läst om ”Focus Shift” eller ”Focusförskjutnig”. Det skall vara något som sker när avtryckaren trycks ner efter focusering med vidöppen bländare. Då ställer sig bländaren i inställt läge precis i exponeringsögonblicket för att sedan återgå till full öppning. Detta har ibland visat sig ge en viss förändring av focusinställningen i expon.ögonblicket och därmed ge en oskarp bild. Men många av bilderna som jag granskat är tagna med största bländare 2,8 och då bör väl detta inte kunna inträffa eftersom bländaren inte blir mindre!?!

Situationen känns något förvirrande för en amatör som jag när denna fina glugg, med gott rykte om god prestanda, ger önskat resultat i alla lägen på Z-kameran och i Live-läge på D500:an men inte i D500:ns vanliga optiska läge! Har jag drabbats av s.k. måndagsexemplar eller är detta ett kompabilitetsproblem? Kanske den inte passar på en APSC-kamera? Eller är det helt enkelt något som har att göra med någon anpassad inställning i D500:an som man skall tänka på? Jag gissar att många av Fotosidans läsare och kameraproffs är användare av nämnda objektiv och kanske kan någon komma med goda råd och tips.

På en DSLR så sker fokusmätningen på olika sätt och med live view så är mätsättet i likhet med en spegelfri.

Du kan ju alltid prova med D500 finfokus, men troligen behöver du Tamrons tap in konsol för att kunna finjustera fokus, för Z så spelar ju den justeringen ingen roll då den justerar in till bästa för varje bild

I'm fokusfelet är konsekvent mellan olika brännvidder på zoomen kan du även prova att göra fokusjustering i kameran. Tror din spegelreflexkamera (D500ö har den funktionen och har även en funktion för att göra detta automatiskt.

Felet är inte ovanligt och beror på att en spegelreflex då man använder sökaren har en separat autofokussensor och den kanske inte ligger helt perfekt i avstånd jf med sensorn som tar bilden vilket gör att då AF sensorn har korrekt fokus har inte sensorn det. Problemet går idag alltså att åtgärda själv.

Jo D500 har finfokus och även automatiskt. Men jag upplevde bättre resultat med att göra kalibrering manuellt. Jag fotograferar av en sedel på största öppning på det avstånd som ger tillräcklig upplösning för att bedöma skärpan i ögat. Brukar ta en 5-10 bilder per inställning med omfokus mellan varje och sedan göra en utvärdering vilken serie som ger flest träff

Välkommen till klubben !! Bara skämtar men jag har en likadan optik till D750 och Z6. På Z6 ligger skärpan helt perfekt, likaså på D750 i Liveview. Jag skulle vilja påstå att 24-70/4 är skarpare än Tamronet på Z6. Nog om detta !! Jag har vid ett flertal tillfällen påpekat i diverse forum att det lider av fokus shift vid 70 mm men ingen verkar vilja lyssna eller tro att det är så. Några har upplevt detsamma men många säger sig inte ha det problemet. Det märks bara på kortare avstånd, under 2 meter. Jag har haft mitt inne på service men det blev ingen skillnad. Det som orsakar fenomenet är att optiken lider av svärisk aberration som det heter på svenska. Det är inget fel utan en optisk egenskap som vissa objektiv lider av. Det går egentligen inte att justera bort men jag har hittat en medelväg som gör att skärpan är bra från f/3.2-8 vid 70 mm. Jag har helt enkelt prioriterat bort f/2.8 vid denna brännvid. Vid 24,35 och 50 skiftar det inte alls i fokus. Om du däremot har dålig fokus vid samtliga brännvidder tyder det på att AF behöver justeras. Denna optik går att justera via Tamrons Tap-in console men jag fick inte till nåt bra resultat enbart med den. Jag letade istället fram ett värde i kameran som passar någorlunda bra vid alla brännvidder. I mitt fall gav -5 i kameran perfekt skärpa vid 24 och 35 mm, sen har jag finjusterat 50 och 70 mm i optiken utöver det som kameran är inställd på. Jag tycker att denna kombination gav bättre skärpa än större inställningar i optiken. Jag använder Spyder Lenscal när jag kalibrerar. Det är typ en linjal man fokuserar på för att se om fokus ligger framför eller bakom fokuseringspunkten. Jag tar alltid en bild i Liveview först och jämför sedan hur fokus i vanligt AF läge ligger. När allt är kalibrerat skall de olika exponeringarna ligga så lika som det bara går. Sen kan jag säga att Tamron 24-70/2.8 G2 fokuserar betydligt långsammare på Z6 ihop med FTZ-adapter när optiken är nedbländat och ljuset är lite sämre. Tar betydligt längre tid att hitta fokus vid f/5.6 än vid f/2.8. Dessutom missar det fokus ibland även om kameran indikerar att den hittat fokus. Så hundra procent kompatibelt är det säkert inte med FTZ-adaptern. Mitt Nikon 70-200 sätter 10/10 i fokus när jag jämför. Bara en parates 😊

Lycka till / Niclas

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto