Annons

Dålig skärpa på bilder i ny LCD_TV

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger.W.

Avslutat medlemskap
Har nu fått igång bildvisningen på den nya LCD-TV.n efter en tidigare tråd här. Har varit tvungen att använda en enkel S-video-kabel mellan bärbar-pc och den nya 32" LCD-TV.n från Philips. Bilderna är av klart sämre kvalitet än det vanliga TV-sändningarna. Är det allmänt så eller finns det någon möjlighet att ställa in någonting någonstans på TV eller PC.
Tacksam för synpunkter.
Roger.
 
Ja, TV.n har DVI-anslutning men datorn har bara vanlig skärmanslutning. Enligt alla inblandade i tidigare tråd är det svårt att koppla ihop detta av någon anledning. Det hela börjar bli en tråkig följetång. Analoga och digitala signaler hit och dit, fram och tillbaka, hej och hå.... Mkt tacksam för tips på lösning.
Roger
 
Vad är det du skall ha den bärbara datorn till?...visa bilder på TV?..arbeta...surfa?

Varför inte köpa en ny dator...enkel, liten som klarar dina behov...Shuttle...HTPC...med DVI utgång.

Finns billiga alternativ för några tusenlappar.

Tycker att det är konstigt att din LCD inte har en PC-ingång(VGA)...trodde jag alla LCD hade.
 
Roger.W. skrev:
Ja, TV.n har DVI-anslutning men datorn har bara vanlig skärmanslutning. Enligt alla inblandade i tidigare tråd är det svårt att koppla ihop detta av någon anledning.

Hmm, en VGA -> DVI-A adapter/kabel borde ju funka. Observera "A" - analog.

Tillägg: när jag köpte min Philips LCD-TV följde det med en VGA -> DVI-adapter.
 
Det hela är ju ganska enkelt egentligen.
Vill man få bra bild på sin LCT-TV är det tre typer av anslutningar som gäller:

- Datoranslutning (VGA), går bra om TV'n har ett sådant uttag förstås. Inte alla har det. Se upp med billiga apparater alltså...

- Komponentsignal. Vad jag vet har inga normala datorer/grafikkort sådana uttag.

- HDMI/DVI anlutning. Bäst! Har datorn DVI utgång (har de flesta) och TV'n HDMI ingång (har de flesta) är det bara att koppla in. Oftast behövs en DVI/HDMI adapter på kabeln då de inte är likadana. Själva signalen är likadan.

I annat fall är det lågupplöst analogbild som gäller från S-VHS kabel eller dylikt. Inte kul alls...
 
Själv väntar jag på Playstation 3. Den verkar vara en perfekt bildvisare för HDTV med kortläsare, inbyggd hårddisk etc.
Ser man till att lägga in bilderna med korrekt upplösning borde det bli himla bra.
Jag har sett film/stillbild från en PS3 kopplad till en Sony 46X2000 med egna ögon...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.