ANNONS
Annons

Dålig skärpa, Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Det skulle kanske ha räckt med f/2,8 bilderna, filen var rätt stor så den tog ett tag att ladda ner.

Givetvis väldigt dumt av mig! Ibland är man bortskämt med snabb lina.
Jag ursäktar mig och lägger genast upp en zip-fil med endast 2.8-bilderna!

http://213.185.6.43/test28.zip

Tom Koivuhuhta: Har med läst att justeringen endast stämmer med det avståndet som objektivet är inställt på när jag mätte. Är jag någorlunda rätt på det?
Så vad bör jag göra nu?
 
Saknar erfarenhet av AF justering så jag kan bara spekulera… Efter en AF justering i kamerahuset hade jag åter gjort fokustestet med olika brännvidder och f/2.8. Och jag antar att det är bäst att kalibrera efter den längta brännvidden hos Nikon 24-70mm objektivet, eftersom skärpedjupet är mer kritisk här (då skärpedjupet är mindre vid längre brännvidder för specifikt fokusavstånd).
 
Det är inte alls säkert att justeringen bara stämmer för den brävvidd du använt när du justerade. Däremot finns det inga GARANTIER för att någon annan brännvidd stämmer... Man bör nog justera efter ett "genomsnitt", om man inte är ute efter ett visst avsnitt som vid t.ex en studiosession.

Om det är huset som är lite frontfokuserande bör mikrojustering i kamera fungera ganska bra (på Nikon) - det är när objektiven är riktigt krassliga som det inte fungerar alls.
 
Nu har jag gjort några tester till och blir inte riktigt klok. Av mina tre objektiv så ser det ut som följande:
Nikon 24/70 Frontfokus
Nikon 80/200 Frontfokus
Nikon 50 F1.4 Ytters lite frontfokus

Men på en bekants D90 så blir det bak-fokus på 24/70. Han får även bak-fokus på sitt Tamron-objektiv. Så troligtvis är hans hus lite fel med.
När jag ringde till nikon så visste dom inte om detta gick på garantin på kameran. Servicekillen tyckte även att jag bara skulle skicka in huset, och ifall det inte hjälpte så skulle jag skicka in objektiven.

Jag känner lite oro ifall huset justeras, men att objektiven med behöver justeras? Någon som har erfarenhet inom området?
Lite småirriterande de här ;)
 
När jag ringde till nikon så visste dom inte om detta gick på garantin på kameran. Servicekillen tyckte även att jag bara skulle skicka in huset, och ifall det inte hjälpte så skulle jag skicka in objektiven.

Har du registrerat dig på nikon support på nætet? Dær får du nog bættre svar på garantifrågor. Supportstællena ær væl inte alltid renodlade nikonstællen. Iaf inte hær i Norge hær servar de allt (utom canon), men på nikon support borde de veta.

Ær det småjusteringar så vet du væl att du kan spara olika justeringar før olika objektiv i mjukvaran på din d300. så slipper du gøra om justeringen nær du byter objektiv.
 
Men på en bekants D90 så blir det bak-fokus på 24/70. Han får även bak-fokus på sitt Tamron-objektiv. Så troligtvis är hans hus lite fel med.
När jag ringde till nikon så visste dom inte om detta gick på garantin på kameran. Servicekillen tyckte även att jag bara skulle skicka in huset, och ifall det inte hjälpte så skulle jag skicka in objektiven.QUOTE]

Jag skulle nog försöka få testerna gjorda på kameran och objektiven.
 
Jag skickade in min d5000 för justering av AF eftersom jag upplevt problem med bakfokus med mina objektiv (Nikon 16-85vr och Sigma 105/2.8 macro hsm). Nu när det är åtgärdat verkar det som om jag inte längre bakfokusproblem . :) Detta ingick i garanatin. Men om de inte hade hittat något fel kanske undersökningen hade kostat...
 
Nu har jag gjort några tester till och blir inte riktigt klok. Av mina tre objektiv så ser det ut som följande:
Nikon 24/70 Frontfokus
Nikon 80/200 Frontfokus
Nikon 50 F1.4 Ytters lite frontfokus

Men på en bekants D90 så blir det bak-fokus på 24/70. Han får även bak-fokus på sitt Tamron-objektiv. Så troligtvis är hans hus lite fel med.
När jag ringde till nikon så visste dom inte om detta gick på garantin på kameran. Servicekillen tyckte även att jag bara skulle skicka in huset, och ifall det inte hjälpte så skulle jag skicka in objektiven.

Jag känner lite oro ifall huset justeras, men att objektiven med behöver justeras? Någon som har erfarenhet inom området?
Lite småirriterande de här ;)

Jag har skickat in en D300 med 17-55 på justering då det bara var garanti på objektivet. Då kostade det gratis.
 
Har du registrerat dig på nikon support på nætet? Dær får du nog bættre svar på garantifrågor. Supportstællena ær væl inte alltid renodlade nikonstællen. Iaf inte hær i Norge hær servar de allt (utom canon), men på nikon support borde de veta.

Ær det småjusteringar så vet du væl att du kan spara olika justeringar før olika objektiv i mjukvaran på din d300. så slipper du gøra om justeringen nær du byter objektiv.

Jo jag har läst om "AF fine tune", men det verkar finnas olika meningar om hur väl det fungerar. och om justeringen som behövs göras är konstant över hela zoom-omfånget. Men visst verkar funktionen smidig!
Men jag ska absolut registrera mig på Nikon-support!

Tom,Erik: Hoppas så blir fallet även här!

Jag pratade med Rajala i malmö där jag köpt kameran, och det var helt okej att komma ner till dem, och testa med ett annat 24/70 från deras hylla. Shyssta killar där!
 
Hejsan! Har haft min Nikon D300 i ägo, och mestadels sitter där på ett 24/70mm 2.8 objektiv. Jag kan inte påstå att jag är något proffs och söker därför lite bekräftelse ifrån er här!

Jag upplever att mina bilder inte blir riktigt skarpa helt enkelt. Ikväll tröttna jag på det då jag inspektera en bild jag fotade på en väninna. Bilden i sig är visserligen inte så bra komponerad men den illustrerar mitt problem.
Bilden är tagen med:
ISO 200
F 2.8
1/640s

Kan någon säga rakt av om det beror på mig, och vad jag i så fall gör fel, eller om det är något med utrustningen som kan behövas justeras?
Mvh Henrik

Fullskalig bild:
http://213.185.6.43/test.jpg

Du kan kolla skärpan om du gör en bild på en tidningstext, från stativ, och jämför med en annan objektiv eller annan kameras skärpa som du vet att det är bra. Du ska ställa AF på 1 punkt.
Ger det lika bra bild så är oskärpan inte i kameran eller objektivet.
 
Det var ju bra, Henrik... :)

De har datorer på plats så att du kan jämföra direkt också. Det jag såg i exempelbilden (porträttet) motsvarar verkligen inte vad jag förväntar mig av N24-70AFS - det kan prestera betydligt bättre än så här!
 
Det var ju bra, Henrik... :)

De har datorer på plats så att du kan jämföra direkt också. Det jag såg i exempelbilden (porträttet) motsvarar verkligen inte vad jag förväntar mig av N24-70AFS - det kan prestera betydligt bättre än så här!

Precis! Känner att detta inte motsvarar mina förväntningar i heller!
Objektivet köptes trasigt för en billig peng,och repererades på Lasses Kameraservice, vilka bytte hela stommen. jag förmodar att objektivet ställs in efter en sådan service?
Får se på måndag hos rajala helt enkelt!
Kan rekommendera malmöbutiken,har alltid erbjudigt mig bra kundservice!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.