Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig skärpa, Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)

killernils

Medlem
Hejsan! Har haft min Nikon D300 i ägo, och mestadels sitter där på ett 24/70mm 2.8 objektiv. Jag kan inte påstå att jag är något proffs och söker därför lite bekräftelse ifrån er här!

Jag upplever att mina bilder inte blir riktigt skarpa helt enkelt. Ikväll tröttna jag på det då jag inspektera en bild jag fotade på en väninna. Bilden i sig är visserligen inte så bra komponerad men den illustrerar mitt problem.
Bilden är tagen med:
ISO 200
F 2.8
1/640s

Kan någon säga rakt av om det beror på mig, och vad jag i så fall gör fel, eller om det är något med utrustningen som kan behövas justeras?
Mvh Henrik

Fullskalig bild:
http://213.185.6.43/test.jpg
 
Med bländare 2.8 får man ett kort skärpedjup.
På denna bild ser det ut som att du lagt fokus på kroppen istället för på ansiktet.
Jag skulle ha använt mig av bländare 5.6 för att öka skärpedjupet något så att din väninna hamnar i fokus, medan omgivningen i bakgrunden ändå förblir oskarp.
 
Du är inte ovanligt skakig på handen? ;)

Testat med andra objektiv?

Har du pillat på skärpejusteringsinställningarna?

I vissa fall kan det vara bra att skicka in kamera och objektiv på kalibrering. Det är något som ingår i garantin. Skicka in några NEF-filer till Nikon support och se vad de säger.
 
Jag skulle nog börja med och fota lite hemma tex en linjal eller text eller liknande för att se vart fokuspunkten ligger och kanske kolla speciellt vid den brännvidd du upplever mest oskarp eller kolla i exif datan och om du hittar fel skicka den till Nikon eller ngn som har serviceavtal med Nikon.
 
Ansiktet verkar inte vara korrekt fokuserad (lite mjuk). Misstänker att det förekommer frontfokus eftersom det verkar som om axeln och jackärmen är något skarpare. Läge att göra ett test för att se om kamera och objektiv fokuserar korrekt.
 
Som andra redan antytt så verkar fokus ligga lite närmare kameran än önskat. Av vilken anledning kan man ju fundera över. Har du varit noga med att verkligen fokusera på ögonen? Isf kanske kamera och/eller objektiv behöver kalibreras för att något av dem felfokuserar. Det är något du får testa lite noggrannare.
 
Lägg upp ett snapshot av bilden visad i ViewNX med funktionen "Visa fokuspunkter" aktiverad.
 
Har liknande problem med min D90, med praktiskt taget alla mina objektiv. Bilderna tagna med min D60 blir mycket skarpare, märkte det tydligt i helgen då jag använde den igen. Har D90:an för närvarande på justering, så få se om det var fokusfel när jag får tillbaks den.

Det där med att fokusera på en linjal för att se var fokus ligger är väl ett gammalt knep men väldigt osäkert eftersom kameran inte nödvändigtvis fokuserar exakt där du siktar. Använd ett fokustestchart istället - t.ex. http://focustestchart.com/focus21.pdf - och stativ.

ViewNX visar visserligen var fokuspunkten ligger, men visst visas den rätt endast om man inte har komponerat om bilden? (Omkomponering är för övrigt inget att rekommendera tillsammans med stora bländare, eftersom man då flyttar på det korta skärpeplanet).
 
Skärpa

Ofta ser man desa bilder tagna under en mulen dag, skulle vara kul att se samma bild med en upplättningsblixt. Svårt att se om skärpan sitter om det är lite kontrastlöst ljus..
 
Jag håller med om att det ser ut som du skakat kameran. Slutartiden talar dock emot rörelseoskärpa pga skak. Skärpan ligger i alla fall mer på ärmen än på ansiktet. Men det kan hända även om du fokuserat på ögonen. Ibland fastnar AF på något mer kontrastrik, t.ex mudden på ärmen.

Jag rekommenderar dock också att du fotar med större bländare för att se om det är något fel på objektivet. Dessutom är det alltid bättre att börja med ett föremål som inte rör på sig för att eliminera en faktor.
 
Jag håller med om att det ser ut som du skakat kameran. Slutartiden talar dock emot rörelseoskärpa pga skak. Skärpan ligger i alla fall mer på ärmen än på ansiktet. Men det kan hända även om du fokuserat på ögonen. Ibland fastnar AF på något mer kontrastrik, t.ex mudden på ärmen.

Jag rekommenderar dock också att du fotar med större bländare för att se om det är något fel på objektivet. Dessutom är det alltid bättre att börja med ett föremål som inte rör på sig för att eliminera en faktor.
Tycker med att slutartiden bör eliminerat skak-oskärpa, även om jag tycker att jag var stadig. Finns det någon speciell anledning till att fota med en större bländare? (förmodar att du menar ett högre bländartal,då fotot är taget i 2.8?)

larsev: Är inte van vid det programmet, men ska leta fram det!

JazzBass: Ska testa detta! Detta testet är avsett för att visa front/bak-skärpa, men det bör såklart visa om skärpan ligger fel, oavsett anledningen? Kan det uppkomma ett fel där skärpan är mjuk över hela bilden? för då syns det inte lika tydligt på ett sånt test ju?

Kameran är köpt på Rajala foto i malmö och har garanti kvar. Om det krävs en eventuell justering, går man via dem då?

Tack för alla,grymt snabba,svar!
Mvh Henrik
 
Finns det någon speciell anledning till att fota med en större bländare? (förmodar att du menar ett högre bländartal,då fotot är taget i 2.8?)

Förlåt, menade såklart mindre bländare. Det är svårt att fota med större bländare än 2.8 med det objektivet!

Har för mig att 24-70 ska vara skarpast vid f5.6 eller kanske f8.

Det är troligt att det inte är skakoskärpa, men bilden ser för mig ut som om det är rörelseoskärpa av något slag. Det brukar också se ut sådär ibland när kameran missat fokus. För att utesluta rörelse/skak-oskärpa så är det bästa att fota med ett stadigt stativ och ett orörligt subjekt.
 
Om du är osäker på om grejerna fokuserar riktigt så ta med dem till butiken där du köpte dem och be dem kolla. Det är nog enklast.
 
Att skärpan ligger fel kan både bero på kamerahus och objektiv. AF hos kamerahus är kalibrerad att hålla sig inom en viss felmarginal. Samma gäller för objektivet. Har man otur med felmarginalerna, som ligger precis inom gränsvärden men på samma sida, kan den sammanlagda effekten bli ett fokusfel (egentligen är jag inte säker på att den sammanlagda effekten räcker till för att ge upphov till fokusfel om både objektiv och kamera ligger inom gränsvärdena, detta är endast ett antagande från min sida…).

Är du osäker på om det är objektiv eller kamerahus som orsakar felet kan det vara nödvändigt att skicka in båda för kalibrering.

Om du har möjlighet att testa fokussystemet med flera objektiv går det kanske att utesluta att felet ligger hos AF i kamerahuset, om det uppkomna felet endast beror på ditt 24-70 objektiv.

Testet för front/bak oskärpa borde vara tillräcklig för att kolla om ditt objektiv ger skarpa bilder. Gör den inte det måste det vara något fel med ditt objektiv eller så är det helt enkelt ett dåligt exemplar.
 
Håller med övriga om att det ser ut som om fokus ligger lite hitom det du antagligen siktat på. Rörelseoskärpa är osannolikt, om du inte har ersatt blodomloppet med rent koffein... :)

Vilket objektiv är det? Jag antar att det är Sigmas 24-70. Då ska du inte räkna med att det blir knallskarpt på F/2.8 på en DX-kamera... Det blir inte lika skarpt som Nikons eget 24-70 ens om du jämför F/8 på Sigman mot F/4 på Nikkor.

För att veta vad det är måste du nästan kolla mot en referens, ett objektiv som du verkligen vet är 100% ok. Och det finns inga genvägar runt att faktiskt göra en planerad liten uppställning med ett tydligt, platt fokuseringsmål riktat exakt vinkelrätt mot dig, och något som hjälper dig att se precis var fokus hamnar. Använder du rörliga mål och handhållet vet du aldrig vad/var felet ligger.

Om detta är "normalfallet" för dina bilder - även på F/4-F/5.6 med 24-70 så är objektivet nog krassligt - detta är betydligt vanligare än man skulle vilja tro. Runt en av tio av alla produktionsobjektiv kommer i närheten av de planerade/uppgivna skärpevärdena... Åtta av tio är "ok" och en av tio är "inte bra" - även när de är fokuserade så perfekt det nu går med det aktuella exemplaret. Detta kan man ta som tumregel - man har alltid minst 10% chans att få ett objektiv som presterar väldigt märkbart sämre än ett objektiv ur de översta tio procenten - hur dyrt man än handlar.
 
Det syns tydligt att skärpan ligger hitom ansiktet. Ärmen är ju som skarpast vid den närmaste punkten, och det är antagligen ännu skarpare där ingenting finns i skärpeplanet i denna bild.

Inte ens ett f/1,4-objektiv bör vara sådär oskarpt vid full öppning. Skakningsoskärpa ska vi inte ens tala om. Man måste vifta rätt rejält då, vid den slutartiden.
 
Nu har jag testat 45graders-testet med största bländaren på 28, 50 respektive 70mm. Jag tog även och testade bländare 5.6 8 och 11 på samtliga zoom-omfång för att se hur mycket skarpare det blev. De sista fem bilderna är med ett 80-200(skjutzoom) för att försöka få någon referensbild.

Jag tycker att det verkar finnas ett frontfokus-problem, har jag rätt i det? och bör jag åtgärda det med AF-justeringen i kameran eller skicka in?
Då det är ett Nikon 24/70 så skall det hålla en hög skärpa, men jag har inget att jämföra det med. Är det någon här som tycker att det verkar vara för mjukt även i de mindre bländarna?

Samtliga bilder ligger i en zip-fil, och EXIF-datan innehåller bländare och fokallängd. Vet inte om detta är det smidigaste sättet att visa det på, men hoppas någon vill kolla!
Tack för er hjälp!
/Henrik

http://213.185.6.43/test.zip
 
Det skulle kanske ha räckt med f/2,8 bilderna, filen var rätt stor så den tog ett tag att ladda ner.

Hursomhelst ser det ut som du har problem med frontfokus. (Dock var pappret lite snett i förhållande till kameran i vissa fall så de resultaten ska man inte lite för mycket på). Även telezoomen verkade fokusera lite framför så felet ligger troligen i kamerahuset. Bäst är väl att skicka in det på justering, men du kan ju prova kamerans inbyggda justering först och se om det hjälper.
 
Har för mig att kamerans inbyggda AF justering inte ger så bra resultat med zoomobjektiv (ok resultat av injustering endast i ett smalare brännviddsintervall).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.