Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dålig skärpa med nikon 50/1,8 D

Produkter
(logga in för att koppla)

steeen

Medlem
Tycker att mitt 50mm 1.8d ger dålig skärpa på långt avstånd, vid närbilder blir det bra bilder och skärpan är fin, men på längre avstånd säg 15 meter och uppåt blir det mesta oskarpt och grynigt spelar ingen roll vilken bländare jag kör på. När man fottar rally blir bilarna suddiga på hål och ju närmare de kommer desto skarpare blir dem, fokus är på auto och på continue så det är inget sådant som är felet. Någon som haft liknande problem ? en kompis har likadant på sitt.

Du får nog visa bildexempel, för det finns många olika typer av oskärpa. Det kan bero på att objektivet ÄR oskarp, eller att du har för lång slutartid, eller att fokus hamnar fel, eller något annat. Då du beskriver bilderna som gryniga kan det också bero på högt ISO-tal i kameran, vilket inte har med objektivet att göra.

Nikons 50/1.8 är en väl beprövad konstruktion och ett grymt skarpt objektiv. Har själv den manuell AIS-versionen och den är mycket bra på alla avstånd. Har du testat att fokusera manuellt på längre avstånd för att se om det på något sätt är problem med AF?

http://www.ladda-upp.com/bilder/49149/ford-suddig

här är ett exempel på bild, denna är beskuren och detta är 50 % av bilden.

Blandare 5,6 användes och slutartiden 1/500 iso är 200

Någon som har några ideer, tog säkert 20 bilder på 5 olika bilar alla vart suddiga. Tycker även att när jag fotar på långt håll får jag samma fenomen.

Behövs fler bilder säg till

ISO400 och 1/1000 hade varit bättre för en skarp bild - denna bild har mest skakningsoskärpa.

Alternativet är att du får öva på följande fokus på tumknappen och en stadig panoreringsrörelse. Då kan du ta skarpa foton ner till 1/100-1/200 - om du är riktigt duktig.

Att ha fokus satt på "continuous" innebär att du måste FÄSTA fokuspunkten på bilen och sedan med halvtryck på knappen HÅLLA fokus under ett par tiondelar (minst) innan du trycker av. Annars följer inte fokuseringen bilen. Det är så alla kameror fungerar.

Att fota motorsport betyder en av två saker: köpa så dyr utrustning att man kan ta ALLT på 1/1000s eller kortare, eller att lära sig panoreringstekniken ordentligt. Att röra kameran stabilt och stadigt med konstant hastighet.

Man kan ju öva på "vanliga" bilar i trafiken, med läge "S" satt och 1/100s valt. När du kan ta detta skarpt kan du gå vidare till saker som rör sig fortare...

Att ha fokus satt på "continuous" innebär att du måste FÄSTA fokuspunkten på bilen och sedan med halvtryck på knappen HÅLLA fokus under ett par tiondelar (minst) innan du trycker av. Annars följer inte fokuseringen bilen. Det är så alla kameror fungerar.
jag tror mycket på denna förklaringen ovan. jag fotograferar en hel del flygande fågel och upplever samma sak, jag har gått bort från AF-C och kör nu istället AF-S eftersom jag aldrig kommer ihåg att vänta. De bättre Nikon från D7000 har möjlighet att sätta fokusprioritet vilket skulle löst detta. Alternativet är att ha på AF-C och köra i serietagning men då måste man komma ihåg at ta en serie och då borde det vara så att första bilden är lite suddig men att resternade ska vara skarpa när den hunnit sätta fokus

följde bilen och knäppte 5 bilder som såg likadna ut som denna och alla var oskarpa. repetarade detta på 5 bilar och fick 25 oskarpa suddiga bilder. det som även bör tillägas att jag flera bilder bort mot kurvan när det inte kom bilar och alla vart suddiga fick inget skarpt fokus någonstans. kastade på mitt 18-105 sekunderna efter dessa bilder och då fick jag en bildserie med perfekta bilder, körde samma tider och andra värden.

Verkar var något fel på objektivet, kan du kolla var den sätter AF om det kan vara fram eller bakfokus eller om det är helt ur fokus, Kanske kan du ta en bild på något med några meter förskjutning i längdled mellan föremålen.

Om du tittar i View NX så markerar den med röd ruta var den sätter fokus på dessa bilder?

tar jag närbilder så blir det bra och på någon meters avstånd med det är på långt håll det blir som jag beskrivit

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar