Annons

Dålig skärpa brus ??. canon 400

Produkter
(logga in för att koppla)
Ola Svanberg

Bild 1 iso 400
Bild 2 iso 200


Tomas Andersson

Som jag skrev tidigare så har jag använt en lampa till att fokusera men som sagt bild nr 1 är sämre än dom brukar vara så där måste jag ställt om fokus när jag stängde av af.

Bild två verkar det ju som att det bara är jag som tycker att e dålig och dom flesta bilderna jag är missnöjd med ligger i klass med denna så jag har nog ställt för höga krav på kameran i dessa fall skönt när det är matrialet och inte jag som är felet *ler*.

Anders
 
Hej Anders.
Du kan ställa höga krav på kameran! Den är bra och ska brusa väldligt lite.
Du kan tex köra med iso 400 som tandard om du vill! Kan det hända att du har underexp rätt ordäntligt?? då framträder bruset väldligt lätt??
 
Jag tyckte nog att bilderna ligger ganska ok i ljus ???

Jag gör nog missen att kolla skärpa och brus på 100 % Och då är det ju stort som den kameran levererar.

Vilken % storlek använder ni när ni redigerar foton från en 10mp kamera för att se hur det ser ut med tanke på skärpa brus m.m ????

Anders
 
Man bör kolla bilderna i 100% när man lägger på skärpa.
För att sedan kolla hur bilder verkligen är tycker jag att det är papperskopior som gäller..

Vid underexponering får man mer brus..så undvik det!

Se till att slå av IS på 28-135:an när du använder stativ.
Är stativet mindre stabilt, o.s.v kan du testa med IS påslaget, annars bör det inte vara aktiverat.

/Benny
 
Gadget skrev:
Man bör kolla bilderna i 100% när man lägger på skärpa.
/Benny

Nej! Går inte att säga generellt. Är bilden högupplöst och skall gå till utskrift bör bilden betraktas i 50% när USM läggs på. Är det lågupplösta bilder för webben ska bilden vara i 100% när man lägger på USM.
 
Taxi skrev:
Jag gör nog missen att kolla skärpa och brus på 100 % Och då är det ju stort som den kameran levererar.
Anders

Att betrakta bilden i 100% motsvarar en utskrift på dryga metern i storlek vid ett nära betraktningsavstånd. Det blir alltså ganska missvisande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.