Annons

Dålig skärpa brus ??. canon 400

Produkter
(logga in för att koppla)

Taxi

Aktiv medlem
Hej en nybliven ägare till en canon 400 med ett 28 - 135 is på sen blixten är en canon 550.

Det tar kanonskarpa bilder i dagsljus även helt ok i höga iso.

Men när jag kör med blixt så får jag oskärpa med för högt brus som det känns som. Nr 1 är tagen med med iso 400 och nr två med iso 200.

På bild nr 2 fick jag i mistag med en gren men jag hade punkt fokus så tycker inte det skulle inverka på bilden.

Bilderna blir kanonskarpt när jag tar närbilder med blixten.


Eller som i söndags när vi var på liseberg och fotade med långa slutare blev resultatet kanon.

Så det är när jag backar upp lite för att få med motiv på lite avstånd som detta uppkommer.

Känns som af fungerar som den skall men vad katten gör jag för fel.


Jag har lagt upp två bilder på dessa länkar i och med att jag ville lägga dom i fullskalla med hög jpg kvalitet.

http://www.gans.se/Taxi/IMG_5319.JPG

http://www.gans.se/Taxi/IMG_4563b.jpg

Anders Schröder
 
Senast ändrad:
Taxi skrev:
Hej en nybliven ägare till en canon 400 med ett 28 - 135 is på sen blixten är en canon 550.

Det tar kanonskarpa bilder i dagsljus även helt ok i höga iso.

Men när jag kör med blixt så får jag oskärpa med för högt brus som det känns som. Nr 1 är tagen med med iso 400 och nr två med iso 200.

På bild nr 2 fick jag i mistag med en gren men jag hade punkt fokus så tycker inte det skulle inverka på bilden.

Bilderna blir kanonskarpt när jag tar närbilder med blixten.


Eller som i söndags när vi var på liseberg och fotade med långa slutare blev resultatet kanon.

Så det är när jag backar upp lite för att få med motiv på lite avstånd som detta uppkommer.

Känns som af fungerar som den skall men vad katten gör jag för fel.


Jag har lagt upp två bilder på dessa länkar i och med att jag ville lägga dom i fullskalla med hög jpg kvalitet.

http://www.gans.se/Taxi/IMG_5319.JPG

http://www.gans.se/Taxi/IMG_4563b.jpg

Anders Schröder

Det kan vara så att blixten inte riktigt talar samma språk som kameran. Den kan inte dela information i format. Den klarar nog bara ETTL och inte ETTL II som är lite nyare... Någon fler som har någon annan teori?? I övrigt är bilderna godkända.
 
Vad är frågan?

Det finns ingen EXIF-info i bilderna, men inomhusbilden är väl OK? Den har kort skärpedjup,så jag antar att du hade fullt öppen bländare?

Utomhusbilden har helt fel avstånd inställt. Ingenting är skarpt.
 
Konstigt att du ej får fram EXIF för det finns i bilden

Men skall ta det viktigaste.

Bild nr 1


Iso 400
44 MM
1/40
F4
Enligt dofmaster borde skärpe djupet vara 5- 7,7 med fokus på ca 6 meter.


Bild nr 2

Iso 200
28 MM
F4
1/60 slutare

Enligt dofmaster borde skärpe djupet vara 3,7 m - 14 M med 28 mm och ca 6 meter till fokus pukt.

Eller har jag ställt programet fel.

Blixten är ju vad jag vet canons näst nyaste så den tycker jag borde fixa biffen eller ???



Fågel bilden tycker jag är brusig när man tittar på den i full upplösning men är kanske jag som är för kräsen i det fallet.

Skall tillägga att när jag tar kort på avstånd måste jag höja blixten till högsta styrka +3 för att den skall orka fram.

Ellar skall man styra den helt manuellt för att få ut max av den ???

Anders
 
Senast ändrad:
Bild 1 ser helt klart ut som rörelseoskärpa, inte så konstigt heller eftersom du har en tid på 1/40. Använde du stativ?

Speciellt brusiga tycker jag inte nån av bilderna är, den första bilden är underexponerad vilket gör att bruset blir mer påtagligt i framförallt bakgrunden. Bild 2 ser jag inget konstigt med gällande brus eller skärpa.

Det har inget att göra med ETTL eller ETTL-2. Dessa funktioner sitter i kameran inte i blixten. Så länge blixten klarar ETTL så klarar den ETTL-2. Och 550EX klarar ETTL. EOS 400d klarar ETTL-2, därav är det ETTL-2 som gäller.

Det som kan ha viss inverkan är vilket objektiv som använts. Vissa objektiv kan nämligen lämna information om avståndet till motivet till blixten för en mer korrekt exponering. Det är en av finesserna med ETTL-2. Men det kräver att objektivet kan lämna information till blixten.
 
Hos bild ett ligger fokus helt klart en bit hitom motivet. Det beror troligen på att kameran inte hittat fokus, eftersom det ju är beckmörkt. Jag vet inte hur det funkar hos Canon, men hjälpbelysning på kameran eller nån form av blixthjälp vid fokuseringen är mer eller mindre nödvändig när det är så mörkt.

Edit: När jag kikar igen så är jag fan inte säker. Det ser helskumt ut. Det var inte imma på linsen eller nåt? ;-)
 
Makten skrev:
Hos bild ett ligger fokus helt klart en bit hitom motivet. Det beror troligen på att kameran inte hittat fokus, eftersom det ju är beckmörkt. Jag vet inte hur det funkar hos Canon, men hjälpbelysning på kameran eller nån form av blixthjälp vid fokuseringen är mer eller mindre nödvändig när det är så mörkt.

Edit: När jag kikar igen så är jag fan inte säker. Det ser helskumt ut. Det var inte imma på linsen eller nåt? ;-)

Ähum, blixtanvändningen är ju typ en central del i denna fråga...Läst nåt av dom tidigare inläggen, kanske?
 
Håller med Martin om att första bilden ser mysko ut. Första gissningen är felfokusering, även om bilden också ger ett "softat" intryck (vilket skulle kunna orsakas av imma på linsen). Rörelseoskärpa tycker jag vi utesluter på en gång, eftersom ljuset i bilden kommer nästan uteslutande från blixten som har en betydligt kortare brinntid. Att slutartiden är 1/40 spelar ingen roll i det här fallet. Ser i Exif att du har använt manuell fokus, vilket kan vara nog så svårt i dagsljus med den lilla sökaren på 400D. Autofokus i kombination med blixtens hjälpbelysning borde fungera betydligt bättre.

Bild 2 är något underexponerad och kan möjligen upplevas lite brusig på grund av det. Anledningen till underexponeringen misstänker jag beror på att det finns delar i bilden som reflekterar mycket ljus (objekt i förgrunden och reflekterande logga i bakgrunden) och därmed lurar E-TTL mätningen. Tänkbara lösningar är att dra upp effekten på blixten, flytta på störande objekt, välja en annan plats för gruppfotot, kanske ändra vinkeln på blixtljuset genom att studsa mot vägg/tak osv.
 
Magnus Gustafsson

Svaret e ja på stativ frågan och även fjärrutlösare användes och fokuserade med hjälp av en lampa flera gånger såg ok ut i slutaren stängde av af och aktiverade kameran med hjälp av fjärren.

Och tycker denna kamera har gett mig liknande bilder tidigare med just blixt där jag ej kan bestämma vad som orsakat oskärpan nu har jag tyvärr redan skärt upp dom och tagit bort brus.

Detta har jag även gjort på denna bild och då ser det ok ut men ej perfekt.

Imman på denna bild kan jag ej utala mig om kameran men tror ej det kameran kom inifrån och ut och då borde det ju ej bli imma då.

Tomas Andersson

Fokusen är ställd med en lampa sen är fokusen bort kopplad.

Anders
 
Exif data blir lite skumma för mig (AcdSee) men enligt vad jag kan se är bild nr 5219 tagen med manuell fokus och självutlösare. Om det stämmer så kan det ju förklara varför fokus ligger fel.

Bild 4563b är det väl inget konstigt med?

Jag ser inget onormalt brus att tala om i någon av bilderna.

Mvh

Anders
 
Tomas Andersson

om jag inte missminner mig så var blixten riktad snett i taket på fågelbilden men kommer ej ihåg detta exakt så det kan vara fel.

Sen tog du mina ord ur munnen just så upplever jag många av mina blixt bilder softade när dom ej e det.


Anders Jonsson

Som jag skrev tidigare så har jag fokuserat via lampa och af sen fimpat af för att den ej skulle ställa sig fel när jag ej är i närheten av kameran sen har jag använt fjärr med 2 sec fördröjning.

Sen måste det ju vara så att jag lurar mig när jag tittar i fullupplösning jag är ju inte van vid så stora bilder denna kamera levererar.

Anders
 
Senast ändrad:
Taxi skrev:


Anders Jonsson

Som jag skrev tidigare så har jag fokuserat via lampa och af sen fimpat af för att den ej skulle ställa sig fel när jag ej är i närheten av kameran sen har jag använt fjärr med 2 sec fördröjning.

Jag missade det när jag skrev mitt svar - ibland är det sådan tempo här på fotosidan att när man väl trycker "Registrera" så är det gamla nyheter! :)


Mvh
Anders
 
mange78 skrev:
Ähum, blixtanvändningen är ju typ en central del i denna fråga...Läst nåt av dom tidigare inläggen, kanske?
Jag läser alltid hela tråden innan jag svarar. Jag vet dock inte hur blixt och AF funkar ihop hos Canonkameror. Skärpan blir knappast sämre för att man fotar med blixt, och en slutartid på 1/40 bör inte vara något som helst problem för rörelseoskärpa när det knappt finns något övrigt ljus, vilket det uppenbarligen inte gör i bild ett. Alltså bör problemet vara nåt annat.

Anders; att fokus ser ut att ligga rätt i sökaren behöver inte betyda att den gör det. Sökaren hos en digital systemkamera har ofta en mattskiva som ger mycket större skärpedjup än vad bilden kommer att erhålla. Sökaren i din kamera är dessutom så liten att det ju är mycket svårt att ställa skärpan manuellt ens med ett extremt ljusstarkt objektiv.

Lösningen kan vara att mäta eller uppskatta avståndet, och ställa fokusringen manuellt så att skalan stämmer på ett ungefär. Sedan bländar du ner en del (beroende på brännvidd) så att skärpedjupet räcker för att den eventuella felfokuseringen inte har nån betydelse.
Eller så använder du AF och nån form av hjälpljus. Självklart måste du sen stänga av AF innan du trycker av, eftersom kameran annars igen försöker fokusera, med felfokus som resultat.
 
mange78 skrev:
Ähum, blixtanvändningen är ju typ en central del i denna fråga...Läst nåt av dom tidigare inläggen, kanske?
Jag tror inte att blixtanvändningen är boven här. Fokus på bild 1 ligger fel, helt enkelt.
mange78 skrev också i ett annat inlägg:Bild 1 ser helt klart ut som rörelseoskärpa, inte så konstigt heller eftersom du har en tid på 1/40. Använde du stativ?
Nej, jag tycker inte alls att det ser ut som rörelseoskärpa. Det ser ut som att fokus ligger fel. Ungefär som om man ställer skärpan rätt med autofokus, och ställer om den totalt innan man slår från autofokus.
 
Makten skrev:
Jag läser alltid hela tråden innan jag svarar. Jag vet dock inte hur blixt och AF funkar ihop hos Canonkameror. Skärpan blir knappast sämre för att man fotar med blixt, och en slutartid på 1/40 bör inte vara något som helst problem för rörelseoskärpa när det knappt finns något övrigt ljus, vilket det uppenbarligen inte gör i bild ett. Alltså bör problemet vara nåt annat.

Blixten har ir-hjälpljus för af som funkar hur bra som helst i nästan helt mörker, om bara det varit påslaget så fungerar det.

Glöm det där med rörelseoskärpan, glömde själv bort för en stund att det var en blixt inblandad ;-)...
 
"Eller så använder du AF och nån form av hjälpljus. Självklart måste du sen stänga av AF innan du trycker av"

Exakt så gjorde jag ju *ler*

Använde ljus för af sen stängde av af och tog bilden.Sen håller jag inte med tycker att kameran har problem att fokusera även med blixten på kanske något fel där.

Och dom flesta bilderna jag retat mig på när jag tagit med blixt motsvarar bild nr 2 vilken jag har fått omvärdera till att den är ok *ler*

Sen har något blivit fel på bild nr 1 det är förmodligen så att jag har ställt fokus sen medan jag stängde av af måste kameran ändrat fokus.

Anders
 
Hittade en miss jag har gjort med blixten jag viste inte att man i auto läget kunde köra manuellt på zoom iställningen på blixten.

Så den har varit inställd på 28 mm hur länge vet jag ej i och med att jag upptäckte det i natt.

Men tror det varat länge i och med att jag länge haft en känsla att den inte krämat ur fullt fått köra på +3 ofta .

Men nu kändes den mycket bättre kunde inte kolla så bra i och med att vi har tjock dimma i gbg i natt.

Kan detta vara orsaken till den första bilden var så dålig .

Jag hade fel zoom i kameran blixten var på 28 mm och objektivet på 44 mm sen för att få tillräckligt ljus så fick jag trimma upp den till +3 .

Men på bild nr två bör ju detta inte inverkat i och med att där var ju objektivet inställt på 28 mm oxå.

Anders
 
Det ser ut som om du har fotat manuellt och missat att ställa in fockus ??
Den andra bilden är brusig och uddlös! vilken iso har du kört 3200?? inte ok!
 
Är lite osäker nu, så rätta mig om jag har fel. Jag tror inte att hjälpbelysningen tänds om man använder följande autofokus. Kan det vara en felkälla månne tro? Att zoomen är felställd på blixten påverkar inte autofokusen iaf, men kan mycket väl förklara varför du varit tvungen att dra upp effekten på blixten.

Tycker för övrigt Martins förslag om att blända ner är väldigt vettigt (förutsatt att blixten kan öka effekten motsvarande nedbländningen så klart). Finns väl ingen anledning till att köra med full öppning i den här situationen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.