Annons

Dålig kundservice på Japanphoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hei Andreas, Niklas & andre fotosidan venner,

jeg håper att det er ok hvis jeg gir en statement fra Japan Photo også uten att det blir tatt som pur snikreklame....

* det stemmer att Japan Photo selger på tiden EU-modeller fra Nikon. Det stemmer IKKE att det gjelder noen andre garantibestemmelser for denne modeller. Vi sender det til samme service som Nikon Sverige og kamerane blir akkurat behandlet på samme måte og med samme leveringstider. Hvis det tar langt tid med reparasjon, så er det servicebedriften som Nikon har valgt som er for langsåmt. Dette beklager vi selvfølgelig på det sterkeste men som sagt så er det da samme for andre Nikon eier.

* EU-import gjelder BARE Nikon, vi har veldig gode relasjoner med alle andre nordiske leverandører

* Japan Photo er ett bedrift som omsetter fotovarer for over ett halv milliard (!) Kroner og vi er ikke noe useriøst "garagebedrift".

* Det stemmer att vi har hatt store utfordringer med kundeservice i perioden fra desember 2008 til og med Februar 2009, både i Sverige og Norge. Vi hadde enn vekst som vi ikke trodde att det var mulig (vi har vokset i Sverige med over 200% hver eneste måned siden oktober 08 - midt i finanskrise. Vi trodde att vi ikke kunne ansatte flere kundeservice medearbeider i finanskrise, men det var helt feil. Vi har nå ansatt mange nye kolleger (webbutikken har vokset fra 3 til 12 ansatte de siste 12 måneder) og jeg håper att kundene kan bekrefter att servicen har blitt drastisk bedre de siste to måneder. Jeg legger meg helt flat att det har tatt så lenge før vi har reagert, der er ingen annet ansvårlig for denne feil som meg. Våre (for få) medearbeider har bokstavelig jobbet dagen rund, men det var bare for mye i denne periode.

* vi har enn veldig åpent policy i Japan Photo, vi har ingen hemligheter og hvis der er noe som har gitt galt så tar jeg gjerne imot disse klager og skal rydde op med enn gang. Hvis kundeservice ikke svarer i god nok tid (skulle ikke skjer igjen) så tar jeg personlig e-post ([email protected]), eller telefonisk (mobil 0047-47379858) beskjed imot, også på kvellen eller i helgen. Jeg leser ikke forum hele tiden, men hvis noen gjør meg oppmerksam, så svarer jeg gjerne i forum også.

Har enn veldig god helg alle sammen

Stephan Stein
Verkstellende direktør Japan Photo Sverige AB
Administrerende direktør Japan Photo Holding Norge AS

Seriöst gjort i ifrån VD. Hatten av
MVH
Stefan Isaksson
 
Tummen upp, men jobba mer på hemsidan.

Hei Martin,

takk for skrytt og konstruktiv kritikk! Kanskje litt off topic, men hva mener du spesielt angående websiden, er det "design" eller "funksjonalitet" eller begge to som du snakker om?

Hvis det handler design, så er vi litt i enn "dilemma", siden vi har to veldig veldig ulike kundegrupper. Vi må bygge websiden for den unge mor som kommer å leverer bilder av barna eller feriebilder i cewe fotobøker til oss og på samme tid må vi bygge den for den "16-årig skateboard kid" som kjøper sin første D60 og for den (ofte) seriøse "40-års-mann" som har lust, kunnskap og penger til den nye 5D MkII. Alle tre har veldig veldig ulike behøv og meninger om farger, feeling og design...

Men hvis det handler funksjonalitet, så er det samme for alle: den må vere enkelt å bruke og den må fungerer...:)

Stephan
 
Har enstaka ggr försökt läsa den svenska versionen på en manual, men det slutar alltid med att jag går över till den engelska så man förstår vad de menar. Den löjliga lagen med svensk manual kanske var relevant för 30år sedan men inte idag.
 
Hei Martin,

takk for skrytt og konstruktiv kritikk! Kanskje litt off topic, men hva mener du spesielt angående websiden, er det "design" eller "funksjonalitet" eller begge to som du snakker om?

Hvis det handler design, så er vi litt i enn "dilemma", siden vi har to veldig veldig ulike kundegrupper. Vi må bygge websiden for den unge mor som kommer å leverer bilder av barna eller feriebilder i cewe fotobøker til oss og på samme tid må vi bygge den for den "16-årig skateboard kid" som kjøper sin første D60 og for den (ofte) seriøse "40-års-mann" som har lust, kunnskap og penger til den nye 5D MkII. Alle tre har veldig veldig ulike behøv og meninger om farger, feeling og design...

Men hvis det handler funksjonalitet, så er det samme for alle: den må vere enkelt å bruke og den må fungerer...:)

Stephan

Alla produkter ligger inte på hemsidan, men framför allt vill jag veta om produkten finns i lager i min lokala butik. Webbsidan känns nu som en renodlad webbutik, inte en sida som lockar till butik.
Skillnaden kan ses så här ur Japan Photos perspektiv:
På hemsidan köper kunden av Japan photo. I butik säljer Japan Photo till kund, med allt vad det innebär att styra till rätt produkt och locka till merköp.
 
Har enstaka ggr försökt läsa den svenska versionen på en manual, men det slutar alltid med att jag går över till den engelska så man förstår vad de menar. Den löjliga lagen med svensk manual kanske var relevant för 30år sedan men inte idag.

Nja, lagen som jag tror kommer från ett EU-direktiv är relativt ny. Problemet är säkert inte din eller min förståelse utan nästa persons som inte är lika slängd i engelska, eller att personen inte vill ha menyerna på utländska om det finns ngn sån begränsning. Det betyder att varan inte är lika attraktiv på begmarknaden dvs det blir ett lägre pris eller att du får vänta lite längre med försäljningen.
 
Intressant det här med icke-svensk manual, gråimport odyl. Köpte min sony a200 med sigma 18-50 på Elgiganten och fick en engelsk manual och valbara språk i kameran är engelska och franska.

Personligen inga problem med det men.. Framförallt inte med tanke på att jag betalade 3552kr inklusive frakt.
 
Nja, lagen som jag tror kommer från ett EU-direktiv är relativt ny. Problemet är säkert inte din eller min förståelse utan nästa persons som inte är lika slängd i engelska, eller att personen inte vill ha menyerna på utländska om det finns ngn sån begränsning. Det betyder att varan inte är lika attraktiv på begmarknaden dvs det blir ett lägre pris eller att du får vänta lite längre med försäljningen.

Men jag vill inte betala extra för MIN kamera för att nån annan inte kan engelska. Gillar inte alkoholmonopolet heller ;-)
 

När man läser kommentarerna till denna artikel så ser man att det finns ett behov av svensk instruktionsbok med korrekt svenska, med tanke på den svenska som ”presteras” i vissa kommentarer. Men även instruktionsböcker på korrekt engelska efterlyses.

Det speglar sig även här på fotosidan. Där många till exempel använder engelska uttryck, som det finns svenska motsvarigheter till, insprängt i den svenska texten; utöver att den svenska som en del ”presterar” är mycket undermålig ibland helt obegriplig.

Men det är nog inte så konstigt när det man läser är skrivet på ett dåligt språk. Som min programmeringslärare sa en gång ”skit in, skit ut”. Alltså läser man mycket som är på dålig svenska/engelska så lär man sig inte hur det skall stavas/skrivas. Utan man tar omedvetet efter den text man har läst.

Mvh
Mats
 
Alla produkter ligger inte på hemsidan, men framför allt vill jag veta om produkten finns i lager i min lokala butik. Webbsidan känns nu som en renodlad webbutik, inte en sida som lockar till butik.
Skillnaden kan ses så här ur Japan Photos perspektiv:
På hemsidan köper kunden av Japan photo. I butik säljer Japan Photo till kund, med allt vad det innebär att styra till rätt produkt och locka till merköp.

Jag håller med dig. Hemsidan känns som en renodlad webbutik utan någon koppling till de fysiska butikerna. Jag själv har tröttnat på att köpa "grisen i säcken" som det innebär när man köper över Internet. Jag vill gärna kunna se och känna på produkten innan jag bestämmer mig för ett köp.

Men Japanphotos hemsida inbjuder inte till ett besök i den fysiska butiken. Det tycker jag är tråkigt. Jag har själv goda erfarenheter av deras butik i Malmö men vill gärna se att den får en mer framträdande roll på hemsidan.

Mvh
Mats
 
När man läser kommentarerna till denna artikel så ser man att det finns ett behov av svensk instruktionsbok med korrekt svenska, med tanke på den svenska som ”presteras” i vissa kommentarer. Men även instruktionsböcker på korrekt engelska efterlyses.

Det speglar sig även här på fotosidan. Där många till exempel använder engelska uttryck, som det finns svenska motsvarigheter till, insprängt i den svenska texten; utöver att den svenska som en del ”presterar” är mycket undermålig ibland helt obegriplig.

Men det är nog inte så konstigt när det man läser är skrivet på ett dåligt språk. Som min programmeringslärare sa en gång ”skit in, skit ut”. Alltså läser man mycket som är på dålig svenska/engelska så lär man sig inte hur det skall stavas/skrivas. Utan man tar omedvetet efter den text man har läst.

Mvh
Mats

Vet en översättare som fick uppdraget att översätta en Ericssoninstruction till engelska och uppdragsgivarna var exalterade över resultatet och tyckte översättningen var tom bättre än deras orginal.

Översättaren kommenterade torrt "det var ju inte så svårt" [att överträffa orginalet]
 
Japanphotos hemsida ser ut som sidorna såg ut i början på 90-talet.
Helt antik och lockar inte direkt till köp.
Jämför med Cyberfotos som är ett pedagogiskt stjärna när det gäller hemsidor.
Dom borde ta tag i det här och få till en riktigt bra sida!
 
Japanphotos hemsida ser ut som sidorna såg ut i början på 90-talet.
Helt antik och lockar inte direkt till köp.
Jämför med Cyberfotos som är ett pedagogiskt stjärna när det gäller hemsidor.
Dom borde ta tag i det här och få till en riktigt bra sida!

takk for tipset, men som sagt så kan/vil vi ikke lage ett "hardware side" à la Cyberfoto siden det er 70% kvinner/damer som besøker websiden pga bilde/fotobok overføringer.

Men hvis du finner 10 damer som sier att vi skal lage enn "cyberphoto-style" webside, der gjør vi det med enn gang :)

Stephan

PS: Forslag med å integrere butikkene mere i websiden liker jeg absolutt, skal tar det med websjefen...
 
Japanphotos hemsida ser ut som sidorna såg ut i början på 90-talet.
Helt antik och lockar inte direkt till köp.
Jämför med Cyberfotos som är ett pedagogiskt stjärna när det gäller hemsidor.
Dom borde ta tag i det här och få till en riktigt bra sida!

Ser att du inte vet nåt om www i början av 90-talet. Japanphoto är ingen dröm, men raketforskning jämfört med tex Fotokungen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.