Annons

Dålig kundservice på Japanphoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

niclaslind

Aktiv medlem
Är i gasen att skaffa en ny kamerapryl och Japan Photo råkar vara billigast enligt prisjakt.nu.

Dock verkar många ha haft problem med deras bristfälliga kundtjänst, är det befogat eller fungerar kundtjänsten smärtfrittt?

Jag vill inte köpa denna dyra pryl från ett företag med obefintlig kundtjänst.
 
Är i gasen att skaffa en ny kamerapryl och Japan Photo råkar vara billigast enligt prisjakt.nu.

Dock verkar många ha haft problem med deras bristfälliga kundtjänst, är det befogat eller fungerar kundtjänsten smärtfrittt?

Jag vill inte köpa denna dyra pryl från ett företag med obefintlig kundtjänst.

Har hört samma sak men större problem är att Nikon Sverige inte vill ha med dem att göra. Jag skulle köpt min D700 där men gick över till kameradoktorn istället, de till skillnad från japanfoto säljer kameror som huvudsyssla.
 
Har hört samma sak men större problem är att Nikon Sverige inte vill ha med dem att göra. Jag skulle köpt min D700 där men gick över till kameradoktorn istället, de till skillnad från japanfoto säljer kameror som huvudsyssla.

Vill inte ha med dom att göra? Hur yttrar det sig i ett eventuellt garantiärende?
Det gäller en d700 för mig också
 
Det skiljer bara en tusenlapp till Cyberphoto och Fotokungen, som båda har väldigt bra kundtjänster om man skummar genom trådar här på FS. Är den sista tusenlappen så avgörande?
Själv har jag inte handlat av Fotokungen, men har bara positivt att säga om Cyberfoto.
 
Vill inte ha med dom att göra? Hur yttrar det sig i ett eventuellt garantiärende?
Det gäller en d700 för mig också

Eftersom japanfoto använder sig av gråimport (=grejerna är inte köpta av Nikon Sverige) kan du inte skicka grejerna direkt till Nikon Sverige utan får vända dig till japanfotos butik som i sin tur skickar till sin leverantör. I teorin. I praktiken funkar det nog bättre.
 
I praktiken tar det verkligen skitlång tid att få tillbaks nikonsaker från japanphoto. Så jag hade handlat hos någon annan efter mina tidigare reklameringsärenden med just japanphoto.
 
Vill inte ha med dom att göra? Hur yttrar det sig i ett eventuellt garantiärende?
Det gäller en d700 för mig också

Hei Andreas, Niklas & andre fotosidan venner,

jeg håper att det er ok hvis jeg gir en statement fra Japan Photo også uten att det blir tatt som pur snikreklame....

* det stemmer att Japan Photo selger på tiden EU-modeller fra Nikon. Det stemmer IKKE att det gjelder noen andre garantibestemmelser for denne modeller. Vi sender det til samme service som Nikon Sverige og kamerane blir akkurat behandlet på samme måte og med samme leveringstider. Hvis det tar langt tid med reparasjon, så er det servicebedriften som Nikon har valgt som er for langsåmt. Dette beklager vi selvfølgelig på det sterkeste men som sagt så er det da samme for andre Nikon eier.

* EU-import gjelder BARE Nikon, vi har veldig gode relasjoner med alle andre nordiske leverandører

* Japan Photo er ett bedrift som omsetter fotovarer for over ett halv milliard (!) Kroner og vi er ikke noe useriøst "garagebedrift".

* Det stemmer att vi har hatt store utfordringer med kundeservice i perioden fra desember 2008 til og med Februar 2009, både i Sverige og Norge. Vi hadde enn vekst som vi ikke trodde att det var mulig (vi har vokset i Sverige med over 200% hver eneste måned siden oktober 08 - midt i finanskrise. Vi trodde att vi ikke kunne ansatte flere kundeservice medearbeider i finanskrise, men det var helt feil. Vi har nå ansatt mange nye kolleger (webbutikken har vokset fra 3 til 12 ansatte de siste 12 måneder) og jeg håper att kundene kan bekrefter att servicen har blitt drastisk bedre de siste to måneder. Jeg legger meg helt flat att det har tatt så lenge før vi har reagert, der er ingen annet ansvårlig for denne feil som meg. Våre (for få) medearbeider har bokstavelig jobbet dagen rund, men det var bare for mye i denne periode.

* vi har enn veldig åpent policy i Japan Photo, vi har ingen hemligheter og hvis der er noe som har gitt galt så tar jeg gjerne imot disse klager og skal rydde op med enn gang. Hvis kundeservice ikke svarer i god nok tid (skulle ikke skjer igjen) så tar jeg personlig e-post ([email protected]), eller telefonisk (mobil 0047-47379858) beskjed imot, også på kvellen eller i helgen. Jeg leser ikke forum hele tiden, men hvis noen gjør meg oppmerksam, så svarer jeg gjerne i forum også.

Har enn veldig god helg alle sammen

Stephan Stein
Verkstellende direktør Japan Photo Sverige AB
Administrerende direktør Japan Photo Holding Norge AS
 
Hatten av för engagemang och uppmärksamhet.

Och för den som inte vet det så betyder bedrift på norska nåt annat än på svenska. Företag skulle vi säga.

:)



Hei Andreas, Niklas & andre fotosidan venner,

jeg håper att det er ok hvis jeg gir en statement fra Japan Photo også uten att det blir tatt som pur snikreklame....

* det stemmer att Japan Photo selger på tiden EU-modeller fra Nikon. Det stemmer IKKE att det gjelder noen andre garantibestemmelser for denne modeller. Vi sender det til samme service som Nikon Sverige og kamerane blir akkurat behandlet på samme måte og med samme leveringstider. Hvis det tar langt tid med reparasjon, så er det servicebedriften som Nikon har valgt som er for langsåmt. Dette beklager vi selvfølgelig på det sterkeste men som sagt så er det da samme for andre Nikon eier.

* EU-import gjelder BARE Nikon, vi har veldig gode relasjoner med alle andre nordiske leverandører

* Japan Photo er ett bedrift som omsetter fotovarer for over ett halv milliard (!) Kroner og vi er ikke noe useriøst "garagebedrift".

* Det stemmer att vi har hatt store utfordringer med kundeservice i perioden fra desember 2008 til og med Februar 2009, både i Sverige og Norge. Vi hadde enn vekst som vi ikke trodde att det var mulig (vi har vokset i Sverige med over 200% hver eneste måned siden oktober 08 - midt i finanskrise. Vi trodde att vi ikke kunne ansatte flere kundeservice medearbeider i finanskrise, men det var helt feil. Vi har nå ansatt mange nye kolleger (webbutikken har vokset fra 3 til 12 ansatte de siste 12 måneder) og jeg håper att kundene kan bekrefter att servicen har blitt drastisk bedre de siste to måneder. Jeg legger meg helt flat att det har tatt så lenge før vi har reagert, der er ingen annet ansvårlig for denne feil som meg. Våre (for få) medearbeider har bokstavelig jobbet dagen rund, men det var bare for mye i denne periode.

* vi har enn veldig åpent policy i Japan Photo, vi har ingen hemligheter og hvis der er noe som har gitt galt så tar jeg gjerne imot disse klager og skal rydde op med enn gang. Hvis kundeservice ikke svarer i god nok tid (skulle ikke skjer igjen) så tar jeg personlig e-post ([email protected]), eller telefonisk (mobil 0047-47379858) beskjed imot, også på kvellen eller i helgen. Jeg leser ikke forum hele tiden, men hvis noen gjør meg oppmerksam, så svarer jeg gjerne i forum også.

Har enn veldig god helg alle sammen

Stephan Stein
Verkstellende direktør Japan Photo Sverige AB
Administrerende direktør Japan Photo Holding Norge AS
 
bara positivt

Har köpt en del Canon prylar sista halvåret på Japan Photo, bla 14mm II, 580eXII och något mer, minns inte exakt vart jag köpt allt, de har skickat paketet till mig på direkten, absolut inga problem. Om jag behöver service i framtiden så lämnar jag direkt till RCC i Göteborg. När jag köper prylar så går jag på bästa pris från ett etablerat och seriöst företag.

Dålig produktkunskap är det i princip på alla fotoföretag, har handlat på scandinavian (handlar bara där i nödfall), cyperphoto bra service som alltid, B&H alltid snabb leverans. Men när det handlar om att söka råd och kunskap om vad jag ska köpa så förlitar jag mig till kunskapen som finns i fotoforum med dedikerade entusiaster, fotosidan i all ära men när det gäller proffsprodukter så är sidor som fredmiranda & naturescapes etc överlägsna. I butik så om du har tur får du prata med en riktig fotoentusiast förmodligen en som läst produktbroshyren och varken kan eller bryr sig speciellt mycket.

Så mitt råd är köp från det företag som erbjuder bästa pris, men från ett seriöst och etablerat bolag. Och sök kunskapen på fotoforum innan köp, hoppa över säljaren i butiken.
 
Hei Andreas, Niklas & andre fotosidan venner,

jeg håper att det er ok hvis jeg gir en statement fra Japan Photo også uten att det blir tatt som pur snikreklame....

* det stemmer att Japan Photo selger på tiden EU-modeller fra Nikon. Det stemmer IKKE att det gjelder noen andre garantibestemmelser for denne modeller. Vi sender det til samme service som Nikon Sverige og kamerane blir akkurat behandlet på samme måte og med samme leveringstider. Hvis det tar langt tid med reparasjon, så er det servicebedriften som Nikon har valgt som er for langsåmt. Dette beklager vi selvfølgelig på det sterkeste men som sagt så er det da samme for andre Nikon eier.

* EU-import gjelder BARE Nikon, vi har veldig gode relasjoner med alle andre nordiske leverandører

* Japan Photo er ett bedrift som omsetter fotovarer for over ett halv milliard (!) Kroner og vi er ikke noe useriøst "garagebedrift".

* Det stemmer att vi har hatt store utfordringer med kundeservice i perioden fra desember 2008 til og med Februar 2009, både i Sverige og Norge. Vi hadde enn vekst som vi ikke trodde att det var mulig (vi har vokset i Sverige med over 200% hver eneste måned siden oktober 08 - midt i finanskrise. Vi trodde att vi ikke kunne ansatte flere kundeservice medearbeider i finanskrise, men det var helt feil. Vi har nå ansatt mange nye kolleger (webbutikken har vokset fra 3 til 12 ansatte de siste 12 måneder) og jeg håper att kundene kan bekrefter att servicen har blitt drastisk bedre de siste to måneder. Jeg legger meg helt flat att det har tatt så lenge før vi har reagert, der er ingen annet ansvårlig for denne feil som meg. Våre (for få) medearbeider har bokstavelig jobbet dagen rund, men det var bare for mye i denne periode.

* vi har enn veldig åpent policy i Japan Photo, vi har ingen hemligheter og hvis der er noe som har gitt galt så tar jeg gjerne imot disse klager og skal rydde op med enn gang. Hvis kundeservice ikke svarer i god nok tid (skulle ikke skjer igjen) så tar jeg personlig e-post ([email protected]), eller telefonisk (mobil 0047-47379858) beskjed imot, også på kvellen eller i helgen. Jeg leser ikke forum hele tiden, men hvis noen gjør meg oppmerksam, så svarer jeg gjerne i forum også.

Har enn veldig god helg alle sammen

Stephan Stein
Verkstellende direktør Japan Photo Sverige AB
Administrerende direktør Japan Photo Holding Norge AS

Hej, kul att ni svarar här.

1. Får man fråga hur det går till med importen? Eftersom all elektronik måste säljas med svensk bruksanvisning och Nikon sverige inte levererar till er, var får ni tag i manualer? Eller är uppgiften fel?

2. Konflikten med Nikon Sverige, kan du ge er bild av den?

3. Om ni har samma garantier kan man alltså gå direkt till Lasses Kameraservice med ett kamerahus och åberopa garantin?

mvh Ola
 
Hatten av för engagemang och uppmärksamhet.

Och för den som inte vet det så betyder bedrift på norska nåt annat än på svenska. Företag skulle vi säga.

:)
hehe, tusen takk for rettelse....jeg har studerat i Jønkøping, men jeg skal ikke prøver å skriver på svensk, det blir bare ett stor spøk/vits :)
 
Hej, kul att ni svarar här.

1. Får man fråga hur det går till med importen? Eftersom all elektronik måste säljas med svensk bruksanvisning och Nikon sverige inte levererar till er, var får ni tag i manualer? Eller är uppgiften fel?

2. Konflikten med Nikon Sverige, kan du ge er bild av den?

3. Om ni har samma garantier kan man alltså gå direkt till Lasses Kameraservice med ett kamerahus och åberopa garantin?

mvh Ola

Hei Ola,

1.) Det er nesten riktig att allt elektronik må har svensk bruksanvisning, men ikke h e l t riktig. Hvis Selgeren opplyser om "manglende manual" (hvis vi ikke har svensk manaual så gir vi enten Norsk, Dansk eller engels manual med) og hvis kjøperen er invorstått med det, så går det helt fint. Derfor må vi som Japan Photo alltid opplyser kundene om det.Vi gjør det på websiden og i katalogen og på priskild i butikk med en "EU-flag" og forklarinegn "Svensk garanti - engelsk manual". Hvis enn selger har glemt å fortelle det til deg og du er misfornøyd, så tar vi produktet selvfølgelig tilbake og du får kjøpspris tilbakebetalt.

2.) Konflikten er egentlig helt udramatisk. Nikon Sverige vil ikke gir oss samme kondisjoner som vi får fra andre Nikon organisasjoner i andre landen av Europa. De mener for eksempel att Japan Photo Sverige er mindre enn Japan Photo Norge og derfor må vi betaler høyere innkjøpspris enn i Norge og i Norge højere innkjøpspris enn i andre landen. Dette kan vi selvfølgelig ikke aksepterer. Fra Canon, Olympus, Sony etc etc får vi samme kondisjoner i hele Europa. Men jeg er personlig i kontakt med Nikon Nordic (Hovedkontor Stockholm for hele Norden) og samme dag hvor Nikon Nordic gir oss fornunftig innkjøpspris er vi kunde hos Nikon Nordic igjen. Kommunikasjon med Nikon Nordic er helt problemfritt, det handler "bare" om innkjøpspriser.

3.) Helt riktig. Det kan være att de må ringe oss først for å får ett garanti fra oss att vi betaler servicen hvis Nikon ikke betaler den, men igjen, for deg som sluttkunde spiller det ingen rolle hvis Nikon betaler det eller Japan Photo.

Stephan
 
Jag köpte ett objektiv i butiken i Göteborg.Det var ett Sigma 100-300/4 till Nikon.Efter ett test visade sig att det inte gick att få skarpa bilder med objektivet.Mottagandet jag fick när jag ville återlämna objektivet gör att jag ALDRIG kommer sätta min fot där eller över huvud taget handla hos denna firma igen.Jag blev direkt otrevligt bemött!Kan hända att det var just den specifika butiken som hade en dålig dag men det spelar ingen roll,tappat allt förtroende för firman som sådan.Handla hos Cyberphoto eller Scandinavian Photo där servicen är outstanding!
 
Hei Ola,

1.) Det er nesten riktig att allt elektronik må har svensk bruksanvisning, men ikke h e l t riktig. Hvis Selgeren opplyser om "manglende manual" (hvis vi ikke har svensk manaual så gir vi enten Norsk, Dansk eller engels manual med) og hvis kjøperen er invorstått med det, så går det helt fint. Derfor må vi som Japan Photo alltid opplyser kundene om det.Vi gjør det på websiden og i katalogen og på priskild i butikk med en "EU-flag" og forklarinegn "Svensk garanti - engelsk manual". Hvis enn selger har glemt å fortelle det til deg og du er misfornøyd, så tar vi produktet selvfølgelig tilbake og du får kjøpspris tilbakebetalt.

2.) Konflikten er egentlig helt udramatisk. Nikon Sverige vil ikke gir oss samme kondisjoner som vi får fra andre Nikon organisasjoner i andre landen av Europa. De mener for eksempel att Japan Photo Sverige er mindre enn Japan Photo Norge og derfor må vi betaler høyere innkjøpspris enn i Norge og i Norge højere innkjøpspris enn i andre landen. Dette kan vi selvfølgelig ikke aksepterer. Fra Canon, Olympus, Sony etc etc får vi samme kondisjoner i hele Europa. Men jeg er personlig i kontakt med Nikon Nordic (Hovedkontor Stockholm for hele Norden) og samme dag hvor Nikon Nordic gir oss fornunftig innkjøpspris er vi kunde hos Nikon Nordic igjen. Kommunikasjon med Nikon Nordic er helt problemfritt, det handler "bare" om innkjøpspriser.

3.) Helt riktig. Det kan være att de må ringe oss først for å får ett garanti fra oss att vi betaler servicen hvis Nikon ikke betaler den, men igjen, for deg som sluttkunde spiller det ingen rolle hvis Nikon betaler det eller Japan Photo.

Stephan

Tack för svaren.

1. Då är det precis som jag trodde, man får bara svensk manual om man frågar om det. För min del spelar det ingen roll, jag har bott i England länge, men det påverkar andrahandsväret.

Hmm. Jag läste på lite kvickt. En vara som levereras utan svensk manual anses felaktig och får returneras. Men upplyser ni bara kunderna så är det ok. Då kommer ju kunden knappast tillbaka "överraskad". Gråzon :)

2. Det låter rimligt.

3. Det låter som en bra deal,låter som ett extra telefonsamtal mellan er. Det vore kul att höra vad Lasses säger om upplägget.
 
Jag köpte ett objektiv i butiken i Göteborg.Det var ett Sigma 100-300/4 till Nikon.Efter ett test visade sig att det inte gick att få skarpa bilder med objektivet.Mottagandet jag fick när jag ville återlämna objektivet gör att jag ALDRIG kommer sätta min fot där eller över huvud taget handla hos denna firma igen.Jag blev direkt otrevligt bemött!Kan hända att det var just den specifika butiken som hade en dålig dag men det spelar ingen roll,tappat allt förtroende för firman som sådan.Handla hos Cyberphoto eller Scandinavian Photo där servicen är outstanding!

Hei Urban,

siden du gir ingen opplysning om tidspunkt eller butikk så har jeg ingen sjanse å etterfølge det. Men jeg kan forsikre deg att vi har kjøpt denne objektiv helt sikkert og uten tvil fra Tura Scaninavia som er offisielt importør i Sverige. Jeg kan ikke uttale meg hvis feilen ligger hos Tura eller oss, hvis du gir meg mer informasjon kan jeg prøve å finner ut. Det er desverre ofte så (også hos andre butikker og i andre bransjen) att forhandleren får kjeft for hva service avdelingen av leverandøren gjør. Hvis det var vårt feil, så har du helt klart rett på ett "plaster på såret".

Stephan
 
Stephan, mycket bra att du svarar på frågorna.
Jag blev lite funderasam angående Er service pga. ratingen på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=3011
Hei Niclas,

ja, det kan jeg forstår, men hvis du ser helt nøyaktig på det, så ser du att alle som har fått tak i vårt kundeservice (eller som ikke trengte den) var faktisk veldig fornøyd og de som har ikke fått tak i oss var veldig misfornøyd. Det er som sagt helt logisk og med nye ansatte skulle det ikke skjeer skjer igjen. Men alsdr sier aldri... Men nå blir det nesten direkte reklame siden jeg ikke kan beviser att vi er bedre nå. Så det gjenomstår å ser hva som kommer opp nå i framtid....og denne tråd er enn enda større motivasjon for oss :)

Stephan
 
Jag har haft förutfattade meningar om Japan Photo, mycket på grund av konsumenintriktad reklam och mycket bristfällig hemsida. Det har helt inte känts tillräckligt proffsigt.

Då det var dags för en ny kompakt var bara Japan Photo som kunde leverera en Ricoh GR Digital II i Malmö.

Att köpa kompakt är lika upphetsande för mig som att köpa ett paket knäckebröd. - Nödvändigt men tråkigt.

Döm om min förvåning när personalen var kunnig om den lite "udda" produkten, lade ner stor energi, vilket resulterade i merköp av väska och kulled.

Efter avslutad affär, ett handslag och tack för affären. En gest som normalt endast förekommer vid affärer över 20000 kr.

Tummen upp, men jobba mer på hemsidan.

Har hittills inte behövt anlita Japan Photo i garantiärenden, så det kan jag inte yttra mig om.
 
I praktiken tar det verkligen skitlång tid att få tillbaks nikonsaker från japanphoto. Så jag hade handlat hos någon annan efter mina tidigare reklameringsärenden med just japanphoto.

Det går att kringgå serviceproblemen.

Eftersom de oftast inte ger någon svensk manual anses varan enligt konsumentverket felaktig och då kan du alltid få pengarna tillbaka, strunt i servicen.

Det verkar inte finnas någon tidsgräns.

Jag överväger därför att handla där nästa gång.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.