Annons

Dålig kontrast när jag laddar upp på blogg

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin Lundin

Aktiv medlem
Vet inte om detta har med just blogspot.com att göra. Jag börjar tro det, för det fungerar bra för andra.

Problemet är alltså att färgerna och kontrasten blir mycket sämre när jag laddat upp dom på min blogg på blogspot.com, än hur dom är när jag kollar på dem i datorn.

Bilderna är i srgb, så det ska ju inte vara något problem?

Finns det något man kan göra i Photoshop extra för att få till det här?

Mvh
 
Vet inte om detta har med just blogspot.com att göra. Jag börjar tro det, för det fungerar bra för andra.

Problemet är alltså att färgerna och kontrasten blir mycket sämre när jag laddat upp dom på min blogg på blogspot.com, än hur dom är när jag kollar på dem i datorn.

Bilderna är i srgb, så det ska ju inte vara något problem?

Finns det något man kan göra i Photoshop extra för att få till det här?

Mvh

Jag vet inte riktigt hur just blogspot fungerar men det finns väl HTML-redigerare på inläggen där?
Testa då att ladda upp bilden på någon bildsida som inte förstör bilden och lägg in den via HTML?
 
Jag vet inte riktigt hur just blogspot fungerar men det finns väl HTML-redigerare på inläggen där?
Testa då att ladda upp bilden på någon bildsida som inte förstör bilden och lägg in den via HTML?

Smart! Jo det går med html. Men går det att lägga in en bild bara med html? Blir det en form av länk då till den sidan där jag först laddade upp den? :)
 
Bilden blev lika torr på flickr när jag laddat upp den som på blogspot.com...

Det har blivit likadant på andra internetsidor förut nu när jag tänker efter. Men det jag verkligen inte försår är varför den ser så bra ut i datorn (har testat flera datorer, så det har inget med kalibrering att göra) men sedan så dålig ut på internet.

Hur gör ni när ni jobbar i Photoshop och sedan sparar för att ni ska lägga upp bilderna på internet?
 
Bilden blev lika torr på flickr när jag laddat upp den som på blogspot.com...

Det har blivit likadant på andra internetsidor förut nu när jag tänker efter. Men det jag verkligen inte försår är varför den ser så bra ut i datorn (har testat flera datorer, så det har inget med kalibrering att göra) men sedan så dålig ut på internet.

Hur gör ni när ni jobbar i Photoshop och sedan sparar för att ni ska lägga upp bilderna på internet?

Jag tror att när man komprimerar bilden kan man spara för web
 
Jag tror att när man komprimerar bilden kan man spara för web

Om jag förstod rätt där vad du sa tror jag att det kan vara så.

För om man t.ex. inte förminskar bilden innan man sparar för webb, utan sparar det i ett mindre format, då kan det bli jättefult och för mycket skärpa. Det är så jag brukar göra. Då ska jag testa att förminska den i PS innan spara för webb.

Tack! Ps, jag kommenterade din bild på foto.ifokus. Maybe wanna check it out :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.