Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig fokus med öppen bländare på 7D och sigma 18-50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skalis

Aktiv medlem
Är det bara jag av de som köpt experts erbjudande på KM 7D och sigma 18-50 3.5-5.6 som har problem med fokus när man kör blixtbilder inomhus på lägsta zoom (18mm) och bländare 3.5?

Har testat en hel del bilder inomhus med den inbyggda blixten nu och i stort sett samtliga som jag tar blir oskarpa när jag zoomar ut max till 18mm och använder bländare 3.5 som den helst vill göra i autoläget... Använder jag bländarförval och går upp på bländare 5.6 t.ex så blir bilderna skarpare... Och zoomar jag in så jag ligger på c:a 28 mm så blir alla bilder skarpa! Oavsett bländare.

Jag har även testat lite med min gamla originalzoom, minolta zoom Xi 28-80 4-5.6, och då blir det skarpa bilder i alla lägen. Även vid 28mm och bländare 4.

Jag har hört av en kompis att vissa sigmor är kända för att ha svårt med skärpan vid stora bländare. Antar att det framför allt gäller billigare sådana, vilket det här är...

Kan även nämna att jag var in idag och bytte ut objektivet och det gjorde det lite bättre, dock så blev det inte helt bra tyvärr...

Det här gör ju en bara mer sugen på att köpa en sigma 18-55 2.8 för att se om det blir bättre! :)

/Fredrik - som är lite villrådig som vanligt...

Normalzoom

... och varför inte köpa Minolta 28-75/2.8 för 5.000:- som i grund och botten är ett Tamron 28-75/2.8? 1.000:- billigare, dvs 4.000:- !!!

mvh / Jan-Olof

PS

Har inte öppnat min "normalzoom" som följde med paketet eftersom jag vet vad den går för.

Du får vad du betalar för och en normalzoom för 900:- kan inte vara mycket att hänga någonstans.

Jag skulle gärna vilja ha så att jag kommer ner till 18mm. 28mm är jag rädd att det kommer att det kommer att bli lite för lite vidvinkel när jag fotar bl.a. inomhus. Sigma 18-50/2.8 har jag sett ny för 4400 ungefär.
Men visst vore det skoj att ha lite mer zoom att leka med också...

Visst är det en stor sanning att man får det man betalar för! Så egentligen har jag inga jätteförhoppningar på kitzoomen, men att det skulle bli SÅ dålig fokus just i det läget trodde jag inte...
Var därför nyfiken om det är fler än jag som upplevt detta eller om det är mina prylar som är felaktiga.

M.v.h.
Fredrik

Skalis skrev:
Jag skulle gärna vilja ha så att jag kommer ner till 18mm. 28mm är jag rädd att det kommer att det kommer att bli lite för lite vidvinkel när jag fotar bl.a. inomhus. Sigma 18-50/2.8 har jag sett ny för 4400 ungefär.
Men visst vore det skoj att ha lite mer zoom att leka med också...

Visst är det en stor sanning att man får det man betalar för! Så egentligen har jag inga jätteförhoppningar på kitzoomen, men att det skulle bli SÅ dålig fokus just i det läget trodde jag inte...
Var därför nyfiken om det är fler än jag som upplevt detta eller om det är mina prylar som är felaktiga.

M.v.h.
Fredrik

Den gluggen suger...

blända upp till F/8 - F/11 så är den hyfsat skarp.
Fullt öppen är den bedrövlig.

Köp dig ett riktigt objektiv istället.
Sigmas nya 17-70mm kanske kan vara något.
Eller Sigma 18-50 EX 2.8

Dajo skrev:
Den gluggen suger...

blända upp till F/8 - F/11 så är den hyfsat skarp.
Fullt öppen är den bedrövlig.

Köp dig ett riktigt objektiv istället.
Sigmas nya 17-70mm kanske kan vara något.
Eller Sigma 18-50 EX 2.8

Hade tänkt att skaffa lite bättre optik också, men som sagt så ville jag höra mig för om det verkligen var SÅ dålig, eller om det är fel på grejorna...

18-50/2.8 har jag ju funderat på (skrev tyvärr 18-55 i första inlägget), men 17-70:n har jag dock missat... Ser ut att ligga bra i pris också, ungefär en tusenlapp under 18-50:n. Väl värt att fundera och titta vidare på. Tack för tipset!

/Fredrik

Tack Daniel för tipset. Har blivit riktigt sugen på en sigma 17-70/2.8-4.5. Tydligen så är den rätt så nyutkommen. Har inte hittat så mycket om den på nätet än, men jag skall leta lite mer ikväll. Tydligen finns den inte upplagd bland recensionerna här på fotosidan heller.

Undrar därför om någon av er har någon erfarenhet av det objektivet? Har kollat runt här i stan men det finns ingen affär som har det hemma tyvärr...

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar