** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

dålig bildkvalite 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror du har minimalistisk rörelseoskärpa.

Testa med att sätta det på ett stativ och stäng av IS och ta en bild, bara för att jämnföra. Bättre bilder än så där borde du få tycker jag.

mvh, Daniel

Re: Re: Re: dålig bildkvalite 20D?

-big kahuna- skrev:
Hej, lite mer info:

Canon EOS 20D
2005/07/29 15:02:30
Image Size: 3504 x 2336
Focal Length: 300mm
Exposure Mode: Programmed Auto
Metering Mode: Multi-Pattern
1/320 sec - F/5.6
Exposure Comp.: 0 EV

IS påslaget

Nu har jag ju tagit flera bilder med denna kamera och optik, men jag måste säga att mitt eget SIGMA 70-300 mm APO DG macro för 2500 kr på min D70 presterar betydligt bättre bilder över lag. Åtminstone när ljuset räcker till så man inte behöver gå upp i ISO. Dessutom finns inte de där lila skuggorna med Sigmagluggen.

mvh

Fredrik

1/320 sekund på 300mm på en 'beskuren sensor' som på EOS 20D???
Alldeles för lång tid för optiktest iaf.
Då den 'effektiva' brännvidden (eg bildvinkeln/förstoringsgraden') motsvarar ca 420mm borde du MINST ha 1/500 ungefär.
Det är ändå bara en mkr grov tumregel, kortare bör man ha OM det går...
Kör du med stativ kan det vara annat men på frihand är det superviktigt med tid runt 'effektiva brännvidden' eller kortare.

Fullt öppnad (= 300mm/F:5,6) är nog det helt att räkna med att din Sigma är bättre än Canongluggen.
Detta då Sigma i APO-versionen ju har (fler) glas som bryter de olika färgerna i spektrumet mer korrekt dvs lägger 'alla' färger i skärpa på 'filmplanet' (sensorplanet).
Sigmas icke APO har ett glas av den typen, medan din har 3 st, och Canons glugg är vad jag vet inte APO-specad.
Därför är den sämre på de långa brännvidderna, på korta brännvidder märks inte just den skillnaden som SLD-/'APO'-glaset ger.

-big kahuna- skrev:
Hej, testade farsans 20D med objektivet Canon EF 75-300/4-5,6 IS USM. Kan någon förklara för mig om man ska behöva acceptera den lila skuggan över flytbryggan i bilden nedan på en så dyr kamera och objektiv? Dessutom tycker jag vegitationen ser helskum ut? Kameran står på fabriksinställningar med största bildstorlek och "bästa" jpeg-komprimering.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/IMG_1298_crop.jpg

mvh Fredrik

Den där bilden ser minst sagt skum ut. Fattar inte hur bildkvalitén har kunnat bli så dålig. Har själv en 20D. Och att det skulle bero på objektivet håller jag inte med om. Så fruktansvärt dåligt kan det inte bli ens med de sämsta objektiven... Måste bero på nåt annat...

Jag kan inte se någon skärpa någonstans i bilden?! 1/320 borde räcka om man inte skakar som ett asplöv(framförallt med IS påslaget). Känns som AI focus är påslaget och att den inte "låst" på något vettigt. Sen är det ju någon "lila" reflektion av mattan längre bak bilden + massa fukt i luften.

Detta är ytterligare ett bevis för att tekniken inte kan ersätta kompetens/planering. Man kan ta jättefina&bra bilder med mobilen och sugiga bilder med en finfin 20D.

// Lazze

-big kahuna- skrev:
Hej, testade farsans 20D med objektivet Canon EF 75-300/4-5,6 IS USM. Kan någon förklara för mig om man ska behöva acceptera den lila skuggan över flytbryggan i bilden nedan på en så dyr kamera och objektiv? Dessutom tycker jag vegitationen ser helskum ut? Kameran står på fabriksinställningar med största bildstorlek och "bästa" jpeg-komprimering.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/IMG_1298_crop.jpg

mvh Fredrik

bara för att en bild blev dålig behöver det inte vara fel på prylarna

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar