Annons

Dålig batterikapacitet på min D300?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hans William skrev:
Om du tar ut batteriet och värmer det nära kroppen får det tillbaka en del kapasitet så att du kan fortsätta fota.
Du får rimligtvis tillbaka all kapacitet. Laddningen går inte upp i rök bara för att det är kallt. Den kemiska processen i batteriet avstannar bara, men kapaciteten är fortfarande densamma.
 
Legur Laugar skrev:
Jag har "bara" ett 1 GB Ultra II kort så jag har tankat ner till dator ganska många gånger.
90 NEF bilder så är kortet slut. :(

Jag ligger i startgroparna för att köpa ett 4 GB Extreme IV.

/Patrik

90 nef på ett 1 gigskort ?
Jag får då bara ut 49 på mina engigare...

/kent
 
Bokeh skrev:
Ja där ser man, det är inget skumt med mina kort eller kameran då :)
Aha... nu fattar jag. Patrik skrev: "90 NEF bilder så är kortet slut." Du menar säkerligen siffran om resterande bilder som visas i topdisplayen.

Siffran stämmer sällan. Den är uppskattad lååångt på säkra sidan. Du får nästa dubbelt så många bilder i praktiken jämfört med talet kameran visar. Beror givetvis på bildtypen. Kan tänka mig att mer detaljrika bilder tar mer plats.

D70 hade samma barnsjukdom innan Nikon uppdaterade mjukvaran. Bildräknaren visade antal bilder som om de var okomprimerade (även om D70 saknade möjlighet till okomprimerade bilder).

Har inte kameran på jobbet men det vore intressant att kolla om räkneverket ändras om man ändrar från "förlustfri komprimerade" bilder till "okomprimerade".

En annan sak du kan göra är att markera säg 100 NEFar på din håddisk och kolla hur mycket plats de tar. Räkna sedan hur många av dem borde ha rymts på ditt kort.
 
Igår tog jag 132 bilder, hade då 37% batteri kvar. Tyder alltså på bara 200 bilder på ett helt batteri.

Jag gjorde inte någon överföring till datorn, inte heller live view. Däremot många stativbilder på ca 3 sek. Jag tog flera identiska bilder och använde en del tid på att i bussen på hemvägen kolla vilken som blev skarpast.

Tidigare hade jag en D100, och det var först nu när batterierna var trötta efter fem års användning som batterikapaciteten var lika dålig.
 
Det är väl det som är en del av flera skillnader mellan prohusen o semikamerorna.Jag har bara lyckats knäcka mitt batteri till 1dsm mark2 2 gånger däremot så tar batteriet till 5D ofta slut.
Det är väl vanliga AA batterier i batteri greppet till D300?
Det skulle jag tycka är en bra säkerhet för då behöver man inte vara beroende av ström för att kunna ladda batterierna.
 
räkna med att batteri blir bättre när ni har laddat batteriern ett par gånger. jag har tagit ca 7000 bilder med D300 och dom första laddningar fick jag ut mellan 300 och 700 bilder och nu sista laddningen fick jag ut 2200 bilder men det var bara jpeg bilder. normalt kör jag nef+jpeg och auto LCD visning för följande antal ut på mina kameror

D3 ca 1800 bilder
D2x ca 1900 Bilder
D200 ca 700 Bilder
D300 ca 1200 Bilder


http://fotomicke.blogg.se
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.