Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig batterikapacitet på min D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Legur Laugar

Aktiv medlem
Hej
Jag tycker att min D300 drar lite väl mycket batteri. Jag har tagit 1200 bilder och skall nu ladda batteriet för 3:e eller är det möjligtvis den 4:e gången....?? kommer inte riktigt ihåg.

* Jag kikar inte alltför mycket på bilderna i displayen, normal mycket skulle jag tro.
* Jag tar alla bilder i NEF.
* Jag kör med senorrengörning varje gång jag startar kameran.
* jag tankar ner bilderna till datorn via kameran.
* Live view har jag i princip bara testat några gånger.

Är detta normalt?

Hoppas på svar från Er.

Mvh Patrik
 
Legur Laugar skrev:
Hej
Jag tycker att min D300 drar lite väl mycket batteri. Jag har tagit 1200 bilder och skall nu ladda batteriet för 3:e eller är det möjligtvis den 4:e gången....?? kommer inte riktigt ihåg.

* Jag kikar inte alltför mycket på bilderna i displayen, normal mycket skulle jag tro.
* Jag tar alla bilder i NEF.
* Jag kör med senorrengörning varje gång jag startar kameran.
* jag tankar ner bilderna till datorn via kameran.
* Live view har jag i princip bara testat några gånger.

Är detta normalt?

Hoppas på svar från Er.

Mvh Patrik
Ungefär normal prestanda för föregångaren D200. Verkar svårt att få till batterikapaciteten utan vertikalgrepp.
 
Har fått för mig att nikon skulle ha fixat till kapaciteten på denna modellen....
Min D70 är ju mkt bättre på denna punkten.


/Patrik
 
Konstigt, jag körde runt 1000 bilder på första laddningen, och då irrade jag runt i menyerna och ställde in och knappade en hel del.
Läs mer i min blogg
 
1000 bilder på första laddningen, verkar ju super om det var utan batterigreppet. Jag har för mig att batteriet till D200 enligt bruksanvisningen uppnådde full kapacitet först efter ca 10-15 laddningar.
 
Det var på första laddningen och bara med kamerans batteri. Hann inte ta så många fler bilder innan Nikon ville ha tillbaka den.. jag som tyckte att jag kunde behålla den, sådär ett år ;)
 
Kan det vara fel på min tro??
Jag skall testa att ta bilder utan sensorrengörning och inte använda kameran vid tankning av bilder till datorn....jag återkommer.

/Patrik
 
Legur Laugar skrev:
Kan det vara fel på min tro??
Jag skall testa att ta bilder utan sensorrengörning och inte använda kameran vid tankning av bilder till datorn....jag återkommer.

/Patrik
Tankning av bilder till datorn skall som jag känner till suga rätt mycket ur batteriet. Där har du nog boven i dramat. Själv stänger jag nästan aldrig av kameran. Men om du gör det ofta så kan jag tänka mig att sensorrengöringen påverkar batteriet.
 
Jag fick ut 1500 på min första laddning, trots allt lek o pill. Fast jag har nog iofs inte kört sensorrengörning på varje start, kan det vara det som drar?

Per
 
paul innergård skrev:
Tankning av bilder till datorn skall som jag känner till suga rätt mycket ur batteriet. Där har du nog boven i dramat. Själv stänger jag nästan aldrig av kameran. Men om du gör det ofta så kan jag tänka mig att sensorrengöringen påverkar batteriet.

Jag har "bara" ett 1 GB Ultra II kort så jag har tankat ner till dator ganska många gånger.
90 NEF bilder så är kortet slut. :(

Jag ligger i startgroparna för att köpa ett 4 GB Extreme IV.

/Patrik
 
Offtopic men får du ut 90 rawbilder på ett 1GB-kort?

Har själv ett 4GB och displayen visar 196 bilder kvar när kortet är tomt(12-bitars RAW)
 
MclarenII skrev:
Offtopic men får du ut 90 rawbilder på ett 1GB-kort?

Har själv ett 4GB och displayen visar 196 bilder kvar när kortet är tomt(12-bitars RAW)
Siffran för hur många som får plats stämmer sällan. Det är en "underestimering" för att man ska vara på den säkra sidan. Det går oftast in bra mycket mer. Sen kan man ju använda komprimerad RAW, som tar mindre plats. Jag vet inte hur det funkar på D300, men jag ser ingen som helst skillnad på D200 mellan komprimerad och icke komprimerad, och då är de nästan hälften så stora.
 
Pratar ni om samma sak? Det är rätt stor skillnad på att skyffla data från raw och jpg. Det är datamängden som drar ström och således skiljer det ju om det raw eller komprimerad raw. 400 bilder på en laddning låter rätt normalt om det är komprimerad raw enligt min uppfattning.

Mvh
Maverick
 
Erfar också rätt dålig batterikapacitet. Skyller på VR och på min 1,5 årige son som älskar att tända och släcka displayen.

Kör för övrigt med sensorrenöring både när jag sätter kameran på och stänger den av.

Patrik, om batterikapaciteten stör dig, förkorta tiden displayen är tänd samt tiden på hur länge mätaren är aktiv. Finns i Custom functions någonstans.

Att tanka bilderna till datorn drar mycket ström också, ja. Använd en kortläsare istället, kostar knappt en hundring.
 
Jag har aldrig märkt någon större skillnad mellan Rå eller jpg på någon av mina kameror. D2X, D100, D70 och D300.

Med D300 får jag ut mellan 250 och 1000 bilder per laddning. Den högre siffran kommer när jag plåtar allt under en mycket kort tid, tex en fotbollsturnering under en dag. Plåtar jag som vanligt, dvs laddar kameran och plåtar tills batteriet nästan är slut och detta tar runt en till två veckor så brukar det bli mellan 350 - 500 bilder. Vad jag vill säga är att batteriet verkar ha en rätt hög självurladdning.

Med min D2X så klarade jag alltid minst 1000 bilder. Som mest drygt 3600.....Med D2an behövde jag aldrig något extra batteri medan D300 behöver ett. För mig i alla fall
 
För att få ett bekymmersfritt fotograferande, ser jag det som en lika självklar åtgärd att köpa sig ett extra batteri, som man alltid har med sig i kameraväskan och som är laddat, som att ha flera minneskort.
 
Teodorian skrev:
För att få ett bekymmersfritt fotograferande, ser jag det som en lika självklar åtgärd att köpa sig ett extra batteri, som man alltid har med sig i kameraväskan och som är laddat, som att ha flera minneskort.

När det är kallt ute förvarar jag extra batteri i en ficka nära kroppsvärme.
För övrigt får jag ut fler bilder på en laddnining med min D300 än jag fick med D200.
När vi debatterade D200 batterikapasitet var det tal om att batteriet blev bättre efter cirka 10 uppladdningar.
 
Hans William skrev:
När det är kallt ute förvarar jag extra batteri i en ficka nära kroppsvärme.
För övrigt får jag ut fler bilder på en laddnining med min D300 än jag fick med D200.
När vi debatterade D200 batterikapasitet var det tal om att batteriet blev bättre efter cirka 10 uppladdningar.

Jag har också märkt att det inte alltid går att få batteriet laddat till 100% trots att det lyser klart grönt och batteriet laddat i flera timmar. Som sämst har jag fått bara 92% kapacitet. Då får jag ta ur kontakten/batteriet och ladda vidare - ibland flera gånger för att komma upp i 100%. Kvaliteten på batteriet och batteriladdaren är väl inte den bästa. Batterimätaren i kameran kan förstås också ha begränsad tillförlitlighet.
 
Hans William skrev:
När det är kallt ute förvarar jag extra batteri i en ficka nära kroppsvärme.

Hur mycket påverkar kylan batterikapaciteten? Skillnaden mellan att fotografera i rumstemperatur och vinterkyla? Björn Rörslett, som väl nästan uteslutande fotograferar utomhus, tycks få väldigt få bilder per laddning med sina kameror.
 
Teodorian skrev:
Hur mycket påverkar kylan batterikapaciteten? Skillnaden mellan att fotografera i rumstemperatur och vinterkyla?

Får bli en gissning. Vid hög kyla och lång tid helt dött batteri, över 0 grader obetydligt.
Om du tar ut batteriet och värmer det nära kroppen får det tillbaka en del kapasitet så att du kan fortsätta fota. Men ett råd till alla med batteridrivna kameror ha minst ett extra batteri.
Batterigreppet fungerar utmärkt med alla sorters AA baterier 8 st och är bättre än det till D200 var.
Jag kommer inte att köpa det dyrare batteriet med tillhörande laddare. 4000 är för mycket. Men du Tore har det till dina D3.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.