Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Då vart man 550 ägare då

Produkter
(logga in för att koppla)

Affe.R

Avslutat medlemskap
Jaha då vart man äntligen en Sony 550 ägare då :0)
Glad men ändå lite besviken inte på kameran i sig men vissa detaljer kunde ju varit ett par snäpp bättre. Tog några prov bilder igår å då jag kör kameran manuelt så sitter ju onoff vredet alldeles för nära ratten som man styr bländare/tiden med stängde av kameran ett flertal gånger mycket irriterande men man kanske vänjer sig . Och sedan så tycker jag att onoff vredet känns lite väl billigt man får känslan av att det ska gå sönder är samma sak med program vredet känns som att det kommer från nån billig Kina grej lite väl plastigt för och sitta på en så pass dyr kamera som det ändå är . Och inställnings menyerna dom kunde man ju önska lite mer ordning på . Saknar det gamla meny vredet från min A100 klart mycke lättare å jobba med
Så mitt första intryck av den är att den känns lite obekväm å jobba med kanske att man är ovan med alla nya knappar å rattar så man får väl ge den en chans innan man sågar den
 
Blev nyfiken om 550 har funktionen som A100 har, att man kan stänga av spärren som spärrar att ta kort om kameran saknar objektiv?
 
Ja det fungerar presis som på A100an i M läget vet dock inte om det går att låsa spegeln i uppfällt
läge för det var något jag saknade på A100an
 
Grattis till nya kameran..

Dom saker som i början känns "ovana" kommer med tiden bli "vana" att hantera..

Dessutom tror jag att med tiden då du ev kommer även använda live view vid fotandet mera än du kanske (?) tror från start, då kommer kanske funktionerna bli mer "förståbara" undan för undan...

A100 var/är en kamera som hade underbar logik i styrningen.!!. Jag har haft A100 A200 A300 A700.. Och nu A550...

Och oavsett vilken utav dom man har så vänjer man sig med dom.. Dom alla är ju trotts allt väldigt lika i funktion.. Förutom då just A550 med sina dubbla live view lägen och ansiktsigenkänning .. HDR osv. Så dessa nya kameror är lite mer saker att hålla redan på då dom just har denna funktionella live view ..

Ser att vi har lite gemensamt.. Jag har kört tradare och gillar då rätt givet stora lastbilar.... Samt gillar bilar . Huvudsakligen USA knallertar givetvis...

Mvh
Tobbe.
 
Tack :0) Man kanske va lite väl negativ i förra inlägget men som sakt det var den första känslan jag fick av kameran men som du säger Tobbe man lär sig nog med tiden . Och det där live view har jag väl provat lite idag på jobbet HeHe och det har ju en del fördelar ändå men jag är nog lite väl insnöad på å glo i gluggen Men dom där menyerna dom e lite knepiga ändå för som sakt A100ans menyer dom är ju oslagbara i alla fall i min värld
 
Tack :0) Man kanske va lite väl negativ i förra inlägget men som sakt det var den första känslan jag fick av kameran men som du säger Tobbe man lär sig nog med tiden . Och det där live view har jag väl provat lite idag på jobbet HeHe och det har ju en del fördelar ändå men jag är nog lite väl insnöad på å glo i gluggen Men dom där menyerna dom e lite knepiga ändå för som sakt A100ans menyer dom är ju oslagbara i alla fall i min värld
När du har fått en aning mera vana med Sonys Quick LiveView, så kommer det att öppnas nya fotografiska världar för dig! När man har kameran hängande framför magen så glömmer folk kameran efter två sekunder. Men du har vinklat ut skärmen till ungefär 90 grader och kan därför fota precis som vanligt. A5XX-kamerorna klarar upp till 4 bilder per sekund i LV-läge, och med autofokus, autoexponering etc. till varenda bild. Vilket är minst 10 gånger snabbare än de bästa kamerorna från Canon, Nikon, Pentax eller Olympus klarar i LV-läge.

Sony A700 har enligt min mening det enklaste och snabbaste användargränssnittet. Där är det sällan man behöver använda några menyer överhuvudtaget. A550:s är inte lika utvecklat (men A700:ans UI hade inte gått att använda direkt ifall man vill ha in en liveview-funktion). Tycker dock för egen del att det inte tar lång tid att få kläm på A550:ans användargränssnitt.
 
Summa sumarum så här långt är jag jäkligt nöjd med den . Så den känns den rätt bekväm å dom få meny inställningar man behövt göra dom har man oxå fått kläm på och även så har man blivit "kompis" med onoff vredet . Har även börjat lite smått å använda Livewiev men den kommer nog å ta lite längre tid å lära sig å använda el ja använda den kan man ju men å ställa om hjärnan å inte glo i gluggen va ju lite värre hehe
Ända som nu fattas är lite tid över å ta lite mer seriösa bilder för hitils så har det blivit mest en massa test bilder på folk som man känner å lite fest bilder alltså inget som passar på detta forum
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.