Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Därför bytte jag ner mig - tråden

Produkter
(logga in för att koppla)
handbolls_gurun skrev:
använde canon 20d och på den ett 16-35/2,8 som standardutrustning.

Den har jag inte rört sedan jag köpte min Ricoh grd2. Mycket smidigare på alla sätt och vis och dessutom mycket roligare att fotografera med. Älskar att man kan i kameran välja att ta "mellanformats" bilder. DVS. Kvadratiska.

Sen är den inbyggda blixten inte lika bra. Kmaran ger mer brus (dock snyggt brus). Smidigheten är viktigare för mig. I alla fall i mitt vardagsfotograferande.

För vissa jobb antar jag att 20d:n får göra comeback!

Bytte ner mig?! Nej jag tror inte det=)

Jag tycker bildstabiliseringen i min frus Caplio R7 kompakt är klart bättre än i min KM 7D. (8 mp är fler än 6 dessutom). Men visst i dåligt ljus kan få eller inga kompakter mäta sig med DSLR:er med större sensorer. Dessutom har den en lika stor skärm som är klart bättre än den min KM är utrustad med (som f.ö. var "state of the art" när den kom för några år sen) Kompakten kan f.ö zooma in den tagna bilden i oerhört mycket högre förstoringsgrad än min gamla DSLR. Man ska inte underskatta dagens kompakter. En del har grymma prestanda och de är så oerhört mycket mindre och smidiga än de flesta klunsiga DSLR:er. Många har inte fattat hur fort kompakterna utvecklats. Idag surrar folk om "live view" eller inte på DSLR:er och faktum är ju att sånt kan man tycka vad man vill om men faktum är att det funnits så länge på kompakter att ingen ens pratar om det längre.

handbolls_gurun skrev:
använde canon 20d och på den ett 16-35/2,8 som standardutrustning.

Den har jag inte rört sedan jag köpte min Ricoh grd2. Mycket smidigare på alla sätt och vis och dessutom mycket roligare att fotografera med. Älskar att man kan i kameran välja att ta "mellanformats" bilder. DVS. Kvadratiska.

Sen är den inbyggda blixten inte lika bra. Kmaran ger mer brus (dock snyggt brus). Smidigheten är viktigare för mig. I alla fall i mitt vardagsfotograferande.

För vissa jobb antar jag att 20d:n får göra comeback!

Bytte ner mig?! Nej jag tror inte det=)

Nä är det nånting man kan ha synpunkter på så är det inbyggda blixtar i kompakter.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Därför bytte jag ner mig - tråden

Robin Gyllander skrev:
DÅ måste något nikon fan urat mig och sagt att nikon gör sina egna sensorer nu.

Jag såg en länk där någon tagit bild på en Sony- och e Nikon-sensor och de såg helt identiska ut. De behöver ej ha lurat dig. Proffs-modellens sensor har inte Sony gjort vad jag vet. Så on de säger "nu" så kan de ju menat efter D300 (vit lögn).

Varför vill man luras om sånt? Det spelar väl verkligen ingen roll vem som bygger sensorerna. Verkar underligt.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Därför bytte jag ner mig - tråden

Sten-Åke Sändh skrev:
Jag såg en länk där någon tagit bild på en Sony- och e Nikon-sensor och de såg helt identiska ut. De behöver ej ha lurat dig. Proffs-modellens sensor har inte Sony gjort vad jag vet. Så on de säger "nu" så kan de ju menat efter D300 (vit lögn).

Hej

Bara spekulationer från min sida.

Om Nikon hade byggt en CMOS fabrik så hade de nog nämt det som Canon gör med sina fabriker. En sådan fabrik kostar några miljarder eller så.

Nikon har väl designat den till D3 och fixat det sista på den, men grunden tror jag kommer från Sony eller annan tillverkare.

På D2H

"Nikon will outsource production of LBCAST wafers, but will handle the final production stages of items like microlenses and filters itself."

http://www.dpreview.com/news/0307/03071802nikonsensor.asp

Canon skryter om sin nya fabrik

http://www.dpreview.com/news/0707/07071501canoncmoscompact.asp

Men vad vet jag!

Mvh

Omar

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Därför bytte jag ner mig - tråden

Omar skrev:
Hej

Bara spekulationer från min sida.

Om Nikon hade byggt en CMOS fabrik så hade de nog nämt det som Canon gör med sina fabriker. En sådan fabrik kostar några miljarder eller så.

Nikon har väl designat den till D3 och fixat det sista på den, men grunden tror jag kommer från Sony eller annan tillverkare.

P
Det vill väl vi canotister ha som anledning att klampa ner på nikon för typ: "de kan ju inte ens göra sina egna sensorer".

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Därför bytte jag ner mig - tråden

Robin Gyllander skrev:
Det vill väl vi canotister ha som anledning att klampa ner på nikon för typ: "de kan ju inte ens göra sina egna sensorer".

Hej

Kvittar förstås var sensorn kommer ifrån, bara den är bra.

På ett sätt kan jag tänka mig att det är en fördel med egen fabrik, kan gå snabbare och det blir billigare och då för oss kunder, men det är ett stort frågetecken.

Canon säljer ju inte sina sensorer till andra och tydligen har de flera fabriker och som ni såg innan kostade den nya de skulle bygga ca 451 millioner dollar, sjukt mycket pengar.

Måste sälja en himmla massa kameror för att det skall löna sig, dvs tjäna pengar efter alla investeringar, stora ekonomiska risker.

Frågan är vilken taktik som är bäst i det långa loppet.

Mvh

Omar

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Därför bytte jag ner mig - tråden

Omar skrev:
Hej

Kvittar förstås var sensorn kommer ifrån, bara den är bra.

På ett sätt kan jag tänka mig att det är en fördel med egen fabrik, kan gå snabbare och det blir billigare och då för oss kunder, men det är ett stort frågetecken.

Canon säljer ju inte sina sensorer till andra och tydligen har de flera fabriker och som ni såg innan kostade den nya de skulle bygga ca 451 millioner dollar, sjukt mycket pengar.

Måste sälja en himmla massa kameror för att det skall löna sig, dvs tjäna pengar efter alla investeringar, stora ekonomiska risker.

Frågan är vilken taktik som är bäst i det långa loppet.

Mvh

Omar
Om man översätter till bilar så är väl saab som nikon köper mycket av andra i GM familjen?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto