ANNONS
Annons

Cyanotypi

Produkter
(logga in för att koppla)

Shinryuu

Aktiv medlem
Ni som har sysselsatt er med detta.
Jag undrar var man kan hitta kemi här i sverige. Det verkar lite knepigt. De kemikalier som behövs är ammoniumferricitrat, grönt och kaliumhexacyanoferrat

Om ni vet var man kan hitta dessa så vore jag mycket tacksam. Om ni dessutom bor i närheten av Lund och har dessa så blir jag mer än glad. ^^

Kolla på apoteket.

OFta måste det specialbeställas, tror att det är fritt fram för vem som helst..

Jag har pysslat med detta men för länge sedan.

Ett tips är att printa ut "negativ" på typ overheadfilm.. då får man stora negativ som ger stora bilder. Man exponerar ju det kemiskt försedda pappret med ett kontaktnegativ.

Spännande och det ger fina, långtidsbeständiga och ofta kvalitativt rika bilder!!

MVH Niclas,

Ett tips är att du inte har fix i närheten när du slabbar med kemikalierna till detta.
Fix + blodlut ger nämligen cyangas, vilket kan vara trist att andas in.
Se till att du har rejäla täta handskar på dig samt självklart ögonskydd.
Cyanotypi e riktigt skoj o blir förvånansvärt snyggt om du gör det rätt.

Ok, apoteket. Så allemansnamnet på kaliumcyanoferratet(cyaniden) är blodlutsalt. Härligt.
Någon som vet vad allemansnamnet är för det andra, eller var man kan köpa det.

Joakim, fixet menar du då ammoniumferricitratet då? Eftersom det som jag har läst på internet är att man blandar dessa två kemikalier i en lösning var för sig med vatten och dessa lösningar med varandra.
Då får man en sensiteringslösning. Som man sedan kan pensla på papper. Låter pappret torka. Fixar en kontaktkopia. Belyser i solen och tvättar sedan med vatten. Just vattnet är fixet. Eftersom det är detta som gör bilden beständig.

Kolla m Folkuniversitetet i Lund! Där finns en trevlig man, som heter Bengt Persson, som brukar hålla alternativa fotokurser. Han kanske kan ge dig några tips!

Oj vet inte riktigt, vet bara att vi hällde ner lösningen i en behållare där det fanns gammalt fix i, lokalen blev tvungen att utrymmas. Kolla det med någon expert som vet mer exakt.
Farligt är det i alla fall :)

Det var nog fotofix iaf..
Sökte lite och läste att blodlutsalt avger cyanidgas när det upphettas eller vid tillförsel av syra.

Jag tror att din bästa chans är på skolor som Folkuniversitetet, ABF, folkhögskolor med inriktning mot fotografi.

Du kan också beställa från silverprint.co.uk eller retrophotographic.co.uk.

Shinryuu skrev:
Man kan inte beställa råa kemikalier från dessa engelska sidor tyvärr..

Har de ändrat sig nyligen? Jag har fått besked av dem att få köpa en del kemikalier. Jag hittade en annan källa, så jag köpte aldrig av dem, dock.

" We regret we are unable to send chemicals, both raw chemicals and manufactured products to destinations outside the UK."

Taget från silverprints sida. Jag gissar att det samma gäller på retrographic.
En annan källa, hemlighetsfullt.

Shinryuu skrev:
" We regret we are unable to send chemicals, both raw chemicals and manufactured products to destinations outside the UK."

Taget från silverprints sida. Jag gissar att det samma gäller på retrographic.
En annan källa, hemlighetsfullt.

Hmm, det var ju synd -- nya regler helt enkelt.

Det finns tyska företag som skickar till Sverige. Det har nämnts tidigare på fotosidan. Gör en sökning och se om du kan hitta det.

J. Patric skrev:
....... men känner du någon företagare så är det inga större problem.

http://www.kebolab.se/English/middle_sweden.htm
Tyvärr räcker det inte att vara företagare och godkänd kund för annat än kemi hos dem. För att handla kemikalier krävs nämligen även att man fyller i en kemikalierapport som anger användningsområde för varje önskad kemikalie också. Sen tar det en stund innan det godkänns..

Jag ska göra ett försök med sådant ifyllande till veckan för två grejer varav en är just kaliumhexacyanoferrat. Skulle kanske vara möjligt att samköpa just det iaf om jag lyckas klara ifyllandet av kemikalierapporterna. Den som ev. är intresserad kan hojta via kontaktalänken innan tisdag. (frakt från Värmland också tillkommer isf)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar